Crd Sheltie valp information
Hejsan .. Vi ska köpa en sheltie valp och betalt handpenning men fick precis besked att tikvalpen har en mild grad av Crd som upptäcktes vid veterinärbesiktingen.. Min fru vill även använda till framtida avel o nu blev vi osäkra på hur vi ska göra .. Råder delade meningar när man pratar med olika personer .. Och detta var vad säljaren skrev o vill absolut inte att det ska bli ngt liv för säljaren utan det är bara vi som undrar hur man ska gå tillväga Var hos vet idag så nu är valparna besiktigade,vaccinerade,chippade och ögonlysta! Men tyvärr fick din tik en anmärkning vid ögonlysning med mild grad av CRD, vetrinär kunde knappt se de men de fans, de är en symtom och inget som kommer påverka henne nu eller i framtiden! Men om du känner dig osäker och orolig så sök på CRD du kan även få prata med uppfödaren jag parat min tik hos. Jag har läst en heldel om ögonsjukdomar som är vanliga hos just shetland sheepdog och de är absolut ingen fara och jag pratade även själv med uppfödaren jag parat min tik hos. Men tänkte kan va bra att informera 😊 Vetrinär tyckte de va en otroligt fin kull valpar ..
Spännande att gå i valpplaner! 🙂
Jag var i samma situation som ni då jag skulle köpa en sheltievalp för sju år sedan, så jag förstår att ni är fundersamma över vad CRD är och vad det innebär för synen och framtida avel.
Då vi stod i valet och kvalet om vi skulle köpa valpen eller ej kontaktade vi en mycket erfaren veterinär, och som på den tiden var den ende som ögonlyste i vårt område. Han sa att om vi var nöjda med valpen för övrigt, så skulle vi inte tveka pga CRD:n. Så vi köpte valpen.
CRD (chorioretinal dysplasi) är en underutveckling av ett mindre område i åderhinnan och oftast näthinnan, CRD påverkar vad man vet inte synen enl RAS för Shetland Sheepdog.
CRD diagnosticeras lättast vid 6 - 10 veckors ålder. Drygt 22 % av de shetievalpar som ögonlyses har CRD.
CRD kan vara lindrig, måttlig eller kraftig.
Shelties med CRD används i avel, men om ett av avelsdjuren har CRD bör det andra vara fri.
Här hittar ni mer info om CRD: RAS för Shetland Sheepdog
Lycka till!!
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Är ni nöjda med valpen i övrigt behöver ni inte avskräckas av lindrig crd, men tänka på att (precis som #1 skriver) man inte gör en parning med partner med crd. Er hund kommer att lämna ifrån sig crd-genen till samtliga avkommor, men om partnern är genetiskt fri från defekten blir avkommorna bärare men inte affekterade. Är partnern bärare får vissa avkommor crd och vissa blir ua (men är bärare av genen). Det finns gen-tester, men i Sverige har inte de anammats för vår ras trots att man använder sig av dem i rasens hemland (dvs resultaten listas i The Kennel Club). Det finns alltså inget krav på att gentesta hunden för crd innan avel, men en rekommendation att ögonlysa den vuxna individen.
Så en hund med lindrig crd kan gå i avel, men viss begränsning i utbud av partner blir det dock. Men som sagt, är ni nöjda i övrigt med valpen så tycker jag inte ni skall avskräckas. Det är så mycket som skall stämma i övrigt också, framförallt innan man tar en kull valpar längre fram.
Det finns helt klart en ärftlighet bakom CRD, men arvsgången är inte helt klarlagd. Tidigare trodde man att det rörde sej om en s k enkel recessiv autosomal arvsgång (som beskrivs i #2) , men senare undersökningar visar på en polygen arvsgång dvs att fler än två gener påverkar.
#3 Rör inte det CEA , där man även inbegriper colobom? Om jag inte missminner mig var det en ganska lite studie inom collies som det handlar om och det var ganska oklart det mesta som jag minns det, men jag kanske inte tänker på samma studie som det syftast på i SKKs text. Jag har haft en hel del kontakt med Optigen rörande genetiska tester och de menar på att det finns vissa fall av colobom som inte fångas upp av gentestet, men att crd gör det. Colobom kan också föväxlas med djupa papiller enligt de ögonlysare jag pratat med, och ögonbottnar på blue merles kan också vara svåra att bedöma, liksom ögonbottnar med crd (som kan maskera annat om jag inte missminner mig). Så diagnoserna är inte alldeles givna på en ögonlysning, vilket också kan göra att gentests resultat blir annorlunda än ögonlysarens (inte helt ovanligt att en hund får olika diagnoser hos olika ögonlysare). Jag har till exempel en bekant vars sheltie är ua enligt ögonlysare men affekterad enligt gentestet. Det är helt enkelt så lindrig att ögonlysaren inte ser det, men rent genetiskt nedärver hunden crd.
Enligt Optigen ser crd ut likadant i alla raser, och då även i alla populationer, och nedärvs recessivt. En affekterad hund lämnar alltid en crd-gen till sin avkomma, dvs de blir alltid åtminstone bärare. Och två affekterade föräldrar lämnar aldrig annat än affekterade avkommor. Det som inte är helt klart, är däremot varför vissa blir lindriga fall och vissa blir svåra fall. Det finns bland annat information att läsa här:
http://www.optigen.com/opt9_test_cea_ch.html
#4 Intressant!
Mina uppgifter kommer från SKK:s hemsida, och där är det CEA som man beskriver har en polygen arvbarhet. CRD är ju, som du redan känner till, ett av symtomen vid CEA.
#5 Precis, det är samma text vi refererar till och jag tror att den texten bygger på en studie som publicerats bland annat i Hundsport för några år sedan. Men om man då läser på Optigens sidan (som har mycket forskning att luta sig mot) så nedärvs crd recessivt och Optigens gentest är godkänt av The kennelklubb (alltså vår ras hemlands kennelklubb) för just vår ras. I vårt RAS-dokument står det att crd är recessivt.
Precis som det står i den text du hänvisar till i #6 så sammankopplas colobom med crd, vilket jag själv sett efter att tittat på samtliga colobomfall (Sheltie) i Sverige under mer än 5 år. I stort sett alla (utom två om jag minns rätt) hade också crd-diagnos vid ögonlysning.