Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 981 ggr
Suddgummi
2019-06-14 16:48
1

Slipped tendon

Jag har under många år varit intresserad av rasen och är väldigt sugen på att skaffa mig en sheltie under 2020 eller året därpå. 

Mitt största frågetecken just nu är dock Slipped Tendon. Hur pass vanligt är det? Är det vanligare hos den brittiska typer än den amerikanska, eller ser det likadant ut? 

Vet att det kanske är en svår fråga att svara på, men tänkte att det kanske finns någon här som vet något om det 🙂

_Wilma
2019-06-22 12:54
0

Så här står det i RAS för shetland sheepdog angående slipped tendon s k sheltiehäl:

"Olika ligamentsrupturer och skador i hasleden beror inte sällan på slipped tendon, eller "sheltiehäl" som det ibland kallas. Namnet kommer från att shetland sheepdog löper en förhöjd risk att drabbas. 

Skadan kan inträffa när som helst under hundens liv, och man vet i dagsläget inte säkert vad det beror på. Mycket tyder dock på att det är en ärftlig svaghet i hasleden som leder till en ökad benägenhet att skada sig, med eller utan bakomliggande trauma, vilket visas i en finsk studie gjord av veterinär Sari Solanti med flera. 

I Agrias nyare statistik framgår att rasen har en sex gånger högre risk att drabbas av skada i hasleden. En trolig anledning till att detta inte har uppmärksammats i Agria Breed Profiles är att skador i haslederna kan ha flera olika diagnoskoder. Veterinärer runt om i landet är inte heller konsekventa i sin diagnosticering. Men det är ett faktum att rasen har en hög risk att drabbas av skada i hasleden."

Sheltien är i det stora hela en frisk ras, men då slipped tendon förekommer oftare hos shelties än någon annan ras bör inte hundar med detta användas i avel.

Sajtvärd på Sheltie IFokus