Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 976 ggr
Selma19
0

”Svartsjuk” valp?

Hej! Min 3,5 månaders sheltie-tik har börjat hos dagmatte. Personen har redan en hund och allt gick jättebra första dagen och även i morse. Senare på dagen skrev personen dock att min hund blivit väldigt ”svartsjuk” eller missnöjd. Hon kissade på golvet så fort personen klappade sin andra hund. Senare när min hund blev klappad så gick den andra hunden fram och nosade och då visade min hund tänderna och bet tillslut den. Är detta normalt för valpar? Behöver jag va orolig? Vi vet inte om detta va en konstig engångsföreteelse eller om det kan hända igen. Jag har aldrig sett några sådana tecken tidigare och det var lugnt mellan hundarna resten av dagen. Kanske är det för mycket nya intryck? Har någon här varit med om något liknande?

Lavine
1

Spontant låter det som att valpen fått för mycket att hantera. Särskilt situation 2 låter som att valpen är rädd/osäker gentemot den andra hunden.

Att en så ung  valp kissar inne måste man nog räkna med, oavsett situation, men kanske särskilt om valpen är på nytt ställe.  Jag tror att det är att dra för stora växlar att misstänka att den protestkissar för att den andra hunden blir klappad (om det var så hundvakten hade tolkat det).

Har du själv varit med hos hundvakten och bara umgåtts så att valpen fått en chans att känna sig trygg och lite hemma där?

Selma19
0

#1 Tack för ditt svar! Ja kanske är kisseriet inte något att lägga någon vikt vid. Dock kissade hon inte inne någon gång första dagen där. Ja jag och min sambo tog först en vanlig promenad med dem och någon dag senare var vi där. Vi stannade kanske en halvtimme och sen va vi borta en halvtimme så de fick testa. Kanske va vi hos henne för kort stund? Grejen är att hon blivit passad av massa olika familjemedlemmar tidigare och det har aldrig varit några problem. Dock har de ju inte haft hund. Kanske måste öva på att träffa andra hundar mer.

Lavine
0

Andra hundar är alltid bra, men framför allt måste hon nu få tid att vänja sig vid hundvaktens hund.  Kanske går det bättre redan i dag! Men hoppas hundvakten är införstådd med att det är en ung valp hon har hand om, och att till exempel kissande inne kan komma och gå under en lång period till.