Välja uppfödare
Hej alla sheltieälskare!
Vi är en aktiv familj med två döttrar i tonåren som söker rekommendationer på kennlar med friska, positiva och mentalt stabila shelties. Vi tänker inte ställa ut hunden, men däremot träna agility och eventuellt tävla. Så, vilka är era favoriter - och varför?
Det finns så många uppfödare. 🙂 Generellt är mina favoriter de som röntgar höftleder och armbågar på hundar som ska gå i avel (och sen gärna att det går att finna röntgenresultat även på släkt eller avkommor till dessa).
Coolmix, Nyans, Kråkeslottets, Heimklos, Tokatorp, Propulsion och Sobelkusten, är några av dom jag kommer på på rak arm som jag gillar. Vissa av dom är väldigt små och det tar lång tid mellan kullarna, andra har lite fler hundar i avel men generellt är det ett oerhört tryck på sheltievalpar just nu så förvänta er lite väntetid oavsett kennel.
Johanna - Instagram
Sen beror det ju också på vilken typ av sheltie du vill ha! Som den amerikanska ser mer ut som en liten collie i ansiktet, längre nos alltså samt mer robust. Vi har en amerikanare, han är STOR ca 45 cm hög, men vi har honom enbart som sällskapshund, men vi ville också ha en större hund som tål lite hårdare tag, för det bästa han vet att att busa och "slåss" med mig 😃och då vill vi inte ha en som benen går sönder på hahaha..men en underbar hund, den bästa vi nånsin har haft!