Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 1179 ggr
Ragdolls2
0

Kan sheltie passa mig?

Är på gång att skaffa hund efter att noga ha övervägt beslutet. Blir min första egna hund men har tidigare haft två vuxna hundar på foder samt hundar runtomkring under hela uppväxten. Min livssituation; Bor i lägenhet- en trea, bor centralt men har nära till naturområden, har två katter (lugna ragdolls), jobbar 8-17 men har möjlighet att jobba en hel del hemifrån samt att gå hem på lunch, har hundvan familj i närheten. Önskar en hund som är lättlärd, går bra ihop med katter, en hund som kan klara av långa turer men som inte behöver det exakt varje dag, en hund som kan följa med på diverse aktiviteter och utflykter, en hund som jag kan träna tillsammans med tex agility, en hund som kan lämnas hemma själv (med katterna) några timmar. Hunden får inte ha jaktinstinkt, vara väldigt skällig, nervös, osäker eller vaktig, men inte heller för ”på”. Den ska kunna vistas bland andra hundar och djur (tex hästar). Förstår ju att mkt av detta har med träning att göra såklart men tänker mest på de drag som är utmärkande för rasen. Ni som har erfarenhet av sheltie, vad tror ni, kan det vara en ras för mig?

Rafflan
0

Sheltie kan vara väldigt skälliga, så det kommer behöva tränas på.
Endel sheltie kan vara nervösa/osäkra, därför är det viktigt att miljö och sociala träna dem som unga för att få en bra vuxen individ :)

Aktiverings mässigt låter det som den kan passa dig bra :)

Men däremot är jag tveksam till om den kommer må bra av att vara ensam emellan 8-17 med bara lunch rastningar, det kanske vore bättre med dagmatte/hunddagis så hunden inte behöver vara ensam så mycket? :)

Ragdolls2
0

Tack! Ja, det som gör mig lite tveksam till rasen är just skälligheten som vissa beskriver, medan jag också läst att det är väldigt varierande. Skulle du säga att det i de flesta fall går att träna för att undvika eller är det väldigt beroende på genetik? Håller på att kolla upp olika uppfödare för att i så fall kunna hälsa på och träffa hundarna. Har för övrigt läst att många rekommenderar att föräldrarna ska vara utredda i mentalitet innan de används till avel. Var kan man se sådan resultat och hur tolkar man dem? Kanske var lite otydlig men som sagt så jobbar jag mycket hemifrån. Enstaka dagar behöver jag vara på plats men dessa dagar kan jag gå hem på lunch. De flesta av de dagar som jag är på jobbet kommer någon ur min familj hjälpa till med hunden. Det är mer att OM det blir tillfällen då jag endast kan erbjuda en lunchpromenad under dagen och den blir några timmar själv, om den kan klara det så det inte blir för stressad eller så av det.

Jojaton
1

Alltså visst, en del varierar det såklart i skall och till viss del är det absolut en träningssak men räkna inte med att du får en tyst hund - för då kommer du bli besviken. Det går inte heller riktigt att se vilken valp i kullen som kommer bli tyst som vuxen. Sen kan det variera enormt inom mentaliteten också. Jag har en sheltie som på många sätt kan kallas modig, men han är osäker på en del främlingar och blir han skrämd släpper han det inte lika fort som min border collie gör. Förutom människor har han dock väldigt få rädslor, men känner flera shelties som är väldigt känsliga och blir berörda av allt från hala underlag, höjder, konstiga ljud, främmande människor och hundar, och överlag grejer som sticker ut, en plastpåse på marken eller en tröja som hänger i en stolpe. Det går att hitta riktigt stabila hundar, men det kräver att man lägger ner tid på att kolla linjer och sätta sig in i rasen. 

BPH-resultat hittar du på SKKs Avelsdata, jag tycker "Protokollet" är mest lättläst men ska jag vara helt ärlig tycker jag att BPH-protokoll är mycket svårare att förstå än MH 🙈 Så jag är nog inte rätt person att förklara hur man läser testresultaten.

Johanna - Instagram

irrenil
4

Alla är def. inte skälliga! Har haft 2 st och ingen har varit skällig! Sen är det många som tror att det är nervösa, osäkra hundar, men det stämmer inte heller in på alla. Vår nuvarande är supersocial, lite väl mycket ibland 🤫 och stabil, såsom att han struntar i allt vad smällare och såna saker, så detta är väldigt individuellt!Men lättlärda är dom och superkloka…du kan lära en sheltie en  viss sak på nolltid med lite träning….världens bäst hundar fast jag mer älskar collie haha, vi har haft en för 5 år sen, men återgick till sheltie  efter den! Men  jag reagerade också på att den skulle vara ensam i flera timmar! Absolut inte säger jag och det gäller ju alla raser! Hoppas du hittar din drömhund, för det har jag gjort :-D