HD grad C
Hej,
Vi ska köpa vår första hund och är väldigt exalterade. Vi hittade en uppfödare som det känns bra med. Vi träffade tiken och tycker om henne. Nu till frågan.
Tiken har HD grad C och Distichiasis. Hanen har HD grad B och ingen info om ögonen. Låter det ok eller borde vi tänka om?
Jag hade tänkt om direkt.
Distichiasis kan vara fruktansvärt för hunden och kan även ge permanenta ögonskador om man har otur. Tänk dig själv att ha en eller flera ögonfransar som växer inåt mot ditt öga som alltid ligger där och skaver, trycker och irriterar mot ögongloben. Varje gång du blinkar, när du blundar, även med öppna ögon om dom sitter rätt för det.
https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/halsoprogram/Omradet-runt-ogat/
En defekt ska aldrig avlas på medvetet och att uppfödaren väljer att göra det är extremt oseriöst i mina ögon. Distichiasis är en defekt och tillför inte något positivt för rasen.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
För mig innebär C-höften tvärt nej. Det kan ju hända att det har stått och vägt mellan B och C, kanske tycker uppfödaren själv att det borde ha varit B (bara tänker mig scenariot). Men personligen skulle det vara stopp i och med det.
Distichiasis behöver inte vara något besvär, det kan vara enstaka strån som inte ligger an mot hornhinnan, dessa kan även lossna.
Kolla med uppfödaren, det står hur många strån det handlar om på ögonintyget.
Angående C höften. Många avlar på oröntgade hundar, det är väl bättre att ha känd status och då välja en som är fri. Tiken kanske har sådana kvalitéer så uppfödaren tycker det är värt att ta en kull, avkommorna behöver inte bli belastade.