Sheltie iFokus

Sheltie

Etiketterlek-och-rörelsehälsa-och-sjukdomar
Läst 752 ggr
Sofkla
1

Sheltie med C höfter- övningar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har en två år gammal Sheltie som har C höfter. Han är väldigt liten, väger kring 8 kg. Jag brukar gå promenader i skog, vid stenar, klippor och liknande , han får även springa på ojämn mark som sand, snö och gräs.

Jag undrar dock vad det finns mer jag kan göra för att stärka hans muskler, leder och höfter. Jag kör lite balansövningar med honom där han får stå på en pilatesboll, jag hörde från en uppfödare att det skulle vara bra. Jag försöker undvika hopp i den mån jag kan, dock tycker han väldigt mycket om att köra lite tricks där det ingår hopp.

Jag undrar helt enkelt om ni har några tips på bra övningar, både balans men också om det nu är så att jag kör lite hopp då och då, om jag borde sluta med det eller om det går bra med kanske någon rehabiliteringsövning efteråt?

Jojaton
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sam är 3.5 år och har C-höfter, vi tränar och tävlar aktivt i agility. Vi gör regelbundna besök hos fysio, kör styrketräning några gånger i veckan (cavalletti, balansbollar, skritt i terräng (mossa, blåbärsris, backar, blandad skogsterräng med andra ord), klövjeväska, simning mm) och håller honom i lagom vikt. Ser till att värma upp ordentligt och har alltid täcke på mellan och efter träning i kyligare väder för att hålla musklerna varma. Tror absolut inte du behöver vara orolig för hoppande, C-höfter är oftast ingenting som ger hunden symptom - men känner du dig orolig så hade jag bokat tid hos en fysioterapeut som kan ge dig konkreta svar för vad just din hunds kropp behöver :)

Foto: Sofia Nordin

Johanna - Instagram