Skulle ni avla på HD B?
Nu när det har kört ihop sig med att åka till stockholm och para tindra (har ingenstans att bo
), så funderar jag på att ta en hanne här om det inte löser sig. Men problemet är att han har HD B. Jag ska juh ha valpen som jag behåller till agility, så jag vill juh inte riskera nåt. Hur stort problem är HD B? Kan man tävla i agility med en sån hund? Skulle ni avla på en hundmed HD B? Åååååh, vad jobbigt..
Skulle inte avla på en med HD, men det får stå för mig. Jag skulle enbart ha friska djur i min avel. Det med hänsyn till valpköpare samt varför börja med att hitta fel. Leta efter dom dola istället.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Men behöver du en plats att bo i sthlm pm:a mig så kan det gå och lösas
HD A och B är godkända höfter enligt mig att avla på.
Dock tycker jag inte att man ska avla på C, D eller E höfter.
Mvh Emelie 
Det är även viktigt att väga upp dom 2 mot varann, sedan att veta bakåt vad som finnes och inte finnes. Där efter ta beslut.
HD B anses inte vara dysplastiska höfter, utan normala. Det är först C som är dysplastiskt. Med tanke på hur höftledsdysplasi nedärvs (polygent) så skulle jag (precis som Medde skriver) försöka kika längre bak i avelsdjurens stamtavlor, och även titta på hel och halvsyskon och avkommor till dessa för att se om det förekommer dysplasi eller ej. Nu är det väl inte så jättemånga Shelties som röntgas ännu, men man kan ju ändå försöka hitta info.
Min hund (en Aussie) har HD B och av hennes 8 valpar fick merparten HD A och av 10 barnbarn fick majoriteten HD A (har för mig att två fick HD B), så ingen har höftledsdysplasi. Så jag skulle inte avstå från att para min hund med en partner med HD B. Jag har inte hört att någon hund med HD B har uppvisat problem med höfter pga arbete/agility/belastning. Har någon annan det?
Håller tummarna för att det går som ni önskar!!
Jag tror att det har fixat sig med boendet i Stockholm. Min brors kompis tjej bor i husby och har kvar den lägenheten till januari, tror jag, så hon har sagt att jag får bo hos henne. Men tack så jättemycket för erbjudandet om hjälp, Medde. 

Att avla på en hund med HD B är ingen fara! Men om du enbart ska ha hunden och satsa hårt och fullt på agility så skulle jag nog ändå undvika att ha HD B med i släkten. Nu har du iaf min åsikt ;D Lycka till! Men kom ihåg…. Att det fins många vackra sheltie hanar ute i världen så ha inte för bråttom ;)
Här har vi juh en (A) Inte tillgänglig för avel, men lika vacker ändå ^^
Mvh Ellenfyrkant

Antar att inte din tik själv är röntgad så du vet inte om hon har något på höfterna eller inte. Med det i tanke skulle jag inte använda en hane med B. Din tik är ju ganska stor och skulle någon av valparna ärva storleken och också få ett höftledsfel så har storleken betydelse. Ju tyngre hundarna blir ju mer påverkade blir de också av ett höftledsfel.
Måste fråga en annan sak… Är din tik ögonlyst innan parning?
För att få registrera valpar måste bägge föräldrarna vara ögonlysta vid parningstillfället och intyget får ej vara äldre än 12 månader.
Hoppas det löser sig.
/Camilla
#8 Min tik är röntgad med A på höfterna. Får jag fråga varför du antar att min inte är det? Vi tar denna parning på största allvar och har röntgat henne och ögonlyst henne. Självklart röntgar man juh sin egen hund innan parning. Det är dessutom ett krav att man har ögonlyst sin sheltie innan parning. Du får ursäkta, men det verkar som att du tror att vi inte är lika noga som vanliga sheltieuppfödare bara för att våran hund är en storlek större, och det tycker jag är tråkigt. Du kan juh själv söka på henne på Skk om du är intresserad, hon heter Request Sparkling Rose.

#9 Det är ju toppen att hon är det! Det är inte vanligt att folk röntgar sina tikar när det är första gången de ska avla så jag ber om ursäkt om jag drog dig över samma kam. Sen visste jag inte om ni hade tänk regga valparna heller, det är många som struntar i det också. Det är kanon att ni tar parningen på allvar. Eftersom du inte bryr dig om att hon är för stor så trodde jag inte att du heller brydde dig om de andra reglerna heller (Väldigt vanligt att folk tar en kull valpar och reggar dom inte) . Ber om ursäkt för det också eftersom så inte är fallet. Menar inte alls att vara negativ utan tänke bara att du kanske inte visste om de reglerna.
Men tillbaka till din fråga, eftersom jag nu vet att hon är fri på höfterna så ser jag absolut inget problem att para med en B hane. Lycka till, du verkar vara mycket bra förberedd på en kull och du kommer säkert få otroligt mysigt!
Mvh Camilla
Tack så mycket.
Ja, jag tar denna parning på stort allvar och vi har läst in ossom avel. Jag har läst avelsboken från skk och jag har ringt och pratat med både sssk och skk och även ringt jordbruksverket och fixat fram alla papper samt talat med min uppfödare och även ägaren till hanen. Jag skulle aldrig våga mig på att ta valpar om jag inte var väl förberedd och om jag inte visste att jag hade stöd och hjälp av bland annat min uppfödare m.m. Dessutom så ska juh valparna helst vara reggade om man ska tävla i agility, vilket jag gör med Tindra och även kommer göra med valpen som jag behåller. Tack för dina råd!