Flyga med hund. Bråttom!!
Detta inlägg är skrivet av Sparkling_Tindra…..
Är det någon som har flygit med sin sheltie nån gång? Jag är lite orolig över hur hon ska reagera. Vi ska få låna en bur (hon är juh för stor för att få sitta inne med mig) och jag har frågat på flygplatsen om hur miljön där hon ska sitta är och dom säger att det låter mer där än där passagerarna sitter (och i planen som går mellan gällivare- kramfors- stockholm så låter det juh öronbedövande enligt mig) och då blir jag lite orolig att hon ska bli stressad och kanske till och med sluta löpa som en del tikar gör. Vad tror ni? Har ni nån erfarenhet av det?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har flugit med 3 av mina Shelties inom Europa, och min Aussie sändes från USA till Sverige via flyg. Aussien var inte nämnvärt påverkad efter resan. Inte heller mina shelties vid första flygtillfället, däremot lyckades incheckningspersonalen ställa dem på bagagebandet så att burarna välte vid flygresa nr 2. Efter denna resa var en av dem lite skärrad (fullt förståeligt då de inte fick komma ur burarna förrän flera timmar efter att de hade vält). Detta skall dock inte få hända (det var bara ren okunskap från den personen och det var inte i Sverige), jag tror de flesta tar dem på rullvagnar, så det skall du inte oroa dig för.
Det bolag jag flög med krävde att hunden hade fått lugnande innan, men jag vet inte om det är så längre och för alla bolag. Det här med att avbryta löpet vet jag tyvärr inget om. Mina har inte påverkats vid resorna så jag tror inte de hade gjort det om de hade löpt. Men det är ju så individuellt. Självklart tror jag att hunden reagerar vid en ovan situation, men som jag har uppfattat mina hundar så har de ändå klarat av och hanterat situationen bra.
Ok. Reste dom en och en eller var dom tillsammans?
De fick inte vara tillsammans, utan en och en. Först blev jag ledsen för det, men sen insåg jag också att det var det allra bästa. Just med tanke på att man inte vet hur någon hund reagerar. Så det var inte något negativt i slutänden.
Jag tog med mig min hund jag ägde på Cypern, hem till sverige via wien. Resan gick jättebra, glad och lycklig hund då vi kom till sthlm.
Ok, det verkar juh som att det kanske inte är så farligt med hund på flyg.- Men vi får vällah se, ingen regel utan undantag.. =P
#5 Visst är det så. Håller alla tummar nu.