Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 2073 ggr
SparklingTindra
2007-12-03 23:55
0

Hemlagad mat?

Är det någon av er som lagar mat åt eran hund/hundar? Jag funderar på att sluta köpa foder och börja laga mat åt Tindra för att vi har så mycket problem med att hitta ett foder som hon BÅDE mår bra av och tycker om.

Är det någon som har bra recept eller vet en bra "kokbok"?

medde
2007-12-04 11:47
0

Jag har en bra kokbok som jag använde mig av flera ggr. Den innehåller flera recept som hussar och mattar skickat in till Konsumentekot i radions p1. Jättekul och bra bok. Den heter Hund & katt kokboken. Utgiven av Sveriges Radio förlag. Kan även säga att allaär recept granskade av docent Åke Hedhammar, så det är riktiga bra recept.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
2007-12-04 15:32
0

Okej, tack! Ska kolla in den boken.Glad

Tessa_T
2007-12-04 19:39
0

Vi har lagat yrjölän-puuro några gånger. Det är lite omständigt men lagar man en STOR sats är det värt det. Ska försöka klämma in receptet hit imorgon, e på jobb nu

medde
2007-12-04 19:43
0

#3Vore spännande at få läsa det receptet.

medde
2007-12-13 10:00
0

Hur gör ni med era hundar och mat. Lagar ni maten eller köper ni torrfoder? När dom är dåliga, köper ni då diet foder eller lagar ni då dietmat?

[Malin3033]
2007-12-13 14:40
0

Vi köper mat. Har aldrig bytt mat när hunden blivit magsjuk. Och han har överlevt. :) Ronja har aldrig varit magsjuk

Tessa_T
2007-12-13 18:02
0

oj, visste att jag hade nått ogjort här…

Alltså Yrjölän puuro

2 l vatten

1,5 dl korngryn

1,5 ris

Låt ligga i blöt i några timmar

Tillägg: 1 tsk salt

2-3 dl riven morot

Grädda i 175 graders ugn i 2-3 timmar. Kyl ner (OBS det här är viktigt, "gröten" ska vara kall innan du gör något mera). Tillsätt 500 g rått malet kött. Frys ner i portionsbitar, gröten blir dålig ganska fort i kylen. Blanda i grynost (Keso heter det väl i Sverige), gräddfil eller surmjölk.

Bra också för lite oroliga hundmagar!

medde
2007-12-13 20:29
0

Jättebra tack! Några fler som har tips eller råd. eller bara hur gör ni då hunden sjuk? Torrfoder eller blötmat.

KajsaM
2007-12-13 22:35
0

Då Viggo blev dåligt i magen var den kokt ris och kokt kött som gällde :)

medde
2007-12-17 19:41
0

Några mer tips om diet mat?

snowdropsno1
2007-12-19 04:31
0

Jag har bravo färskfoder till mina hundar. Hade torr foder innan royalcanin mm men taxen vägrade tillslut att äta. Nu äter dom m god aptit å "sjunger" när man gör iordning maten. TYcker att det funkar jätte bra m detta foder, taxen hade lite hudproblem inna med det försvann då vi bytade till färskfoder. Jag brukar desstutom riva ner en morot eller lite vitkål i maten å dom älskar det, ingen matvägran längre skönt.

medde
2007-12-19 10:01
0

#11 Tror du att taxens hud problem låg i RC fodret? Eftersom du sa det slutade då han bytte foder. Nyfiken, min ena dobber hane jag hade vart full i utslag då han åt RC.

SparklingTindra
2007-12-19 12:33
0

Tindra hade R.C. när hon kom till oss men då matvägrade hon och uppfödaren tyckte att vi skulle gå över till Precept. Men det funkade inte alls för henne så vi provade att ge henne Friskies hundmat från mataffären men då blev hon för tjock, då bytte vi till ANF (som är i princip samma sak som Precept) och då blev hon jättehård i magen.. Och sen provade vi Robur för att många collieägare i gällivare har det åt sina hundar och tipsade oss om det, men då var hon jämt hungrig, hon tiggde när man åt (hon får aldrig nåt när vi äter) och på natten så kunde man höra hur hennes mage kurrade och hon låg och svalde hela tiden. Då bytte vi tillbaka till ANF och det är det vi har nu, fast jag river ner en morot i varje mål + att vi har minskat mängden och fyllt på med vårgårdaris istället och så häller jag olja i maten + Viacutan på morgonmålet.

Hoff, vad hon har fått byta många gånger.. Men sen efter valperiet så blir det nog hemlagat.. =) Och sen stannar vi vid det.

snowdropsno1
2007-12-19 14:32
0

Jag vet inte om det var just Rc som han fick hudproblem av Har provat annat torrfoder det här som vetrinärena har men det funkade inte heller… Men jag har hört  många som har hundar som fått problem m huden när det har fått RC… Men när jag läser om torrfoder att det kan tex finnas kvalster mm i maten samma m vitaminerna.. tror att de kommer mer till sin rätt i färskfoder. Timbus är uppfödd sen 8 v på bravo å han är så sund å frisk! Pälsarna blir bättre oxå.

Det är flera i min stad som gått över till färskfoder till sina hundar å de säger samma sak det är som natt å dag m hundarna. Min tacx hade även nosproblem då han nös mkt å vi var i skara å gjorde en mr på honom men de hittade inget…. när jag bytade till färskfoder så försvann problemen även där

För mej personligen så kommer jag aldrig byta foder så länge som hundarna mår som de gör nuGlad

SparklingTindra
2007-12-19 15:43
0

#14 Vart får du tag i Bravofodret? Jag har också hört om det men det finns ingen återförsäljare där jag bor. Vet du om man kan beställa det eller nåt sånt?

medde
2007-12-19 20:50
0

Min dobb vart som tokig då han åt RC, han kunde inte äta den maten alls,

Men ang bravo fodret så vet jag inte vad man hittadet, men ska söka lite under kvällen efter återförsäljare eller kanske snowdropsno1 Vet var man söka efter det?