Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 5981 ggr
Gunneriusson
0

Örontyngder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en liten sheltievalp på tre månader som jag ska ställa ut i februari.  Han är jättesöt, men det är väl alla valpar? =)

Iallafall så har han börjat ställa ett av sina öron ibland, när han leker och blir för upphetsad eller när han precis vaknat. Jag har nu masserat örat bara och då lägger det sig ned. Men vad kan jag använda om det blir värre? Hört att sockerfritt tuggummi ska vara både bra och dåligt. Är häftmassa det bästa alternativet? Eller har någon något annat bra tips?

Starfall
0

Man kan också använda glycerol (finns att köpa på apotek) och doppa örats översta 3:edel i det och sedan doppa det i vetemjöl. När det stelnat tynger det ner örat. Nackdelar med det är att det är så kladdigt.

Tuggummi använde jag ett tag till Frankie, det var inget bra till honom. han fick eksem av det i sina små öron.

Häftmassa använde vi också, och det bara ramlade bort hela tiden.

Lycka till, din valp är jättesöt:)

Kramar//Carro

Ressu
1

Jag har använt tuggummi å mina bådas öron, det tycker jag har funkat bäst. Har även provat limma men det gilla varken jag eller mina hundar någe vidare. Glycerol är oxå bra att använda tillsammans med en tyngd, inte utan dock. Öronen har en tendens att stiga fast man har masserat in glycerol.

Lycka till med valpen Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
0

http://www.sssk.org/ Gå in på denna sida sedan klicka dig vidare  till skötselråd, därefter vippöron. där har du bra info. Lycka till.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emmeli
0

Vi har alltid bara masserat, på både Lussi & Zeke. Och jag har aldrig sett Lussis öron stiga uppåt förutom när han har sprungit i motvind.

Ressu
0

#4 Det är så beroende på öronens form och storlek hur dom lägger sej. Jag hade heller inga problem med den äldsta sheltien. Men den yngre har högre uppsatta öron så dom vippar lättare upp… Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SparklingTindra
0

Jag skulle absolut inte använda mig av tuggummi på öronen, eftersom att det inte är bra för deras hud och för att det är farligt för hunden att äta tuggummi och dom kan råka komma åt det.

På Tindra så har jag masserat lite grann och så har jag använt nåt grått kladd som vi har fått av vår uppfödare, vet inte vad det är men det har funkat jättebra.

Jag skulle heller aldrig limma i öronen på hunden på grund av att det inte verkar särskilt snällt mot hundens öron..

[Malin3033]
0

Jag satte dit kludd/häftmassa i en vecka och efter det har öronen varit perfekta!! Påå utställningen var kommentaren "perfekt ansatta och burna öron". :)

Får jag fråga vilken utställning du ska på? Jag ska till vilsta den 9 februari om det är samma? Då ses vi där! Men jag har en sheltie tik på 7 månader så vi ställer inte i samma klass.

WesthKiowas
0

Jag skulle limmat ner dem. MEN… Man måste veta vad man gör för annars kan de bli jätte konstiga. OBS! Man får aldrig låta limmet komma i kontakt med huden! Sen får det bara vara textillim. Låt en van uppfödare hjälpa dig! Jag tycker personligen att alla andra metoder är sämre men det är ju också en smaksak. Om man använder tyngd så kan det bli för tungt för örat och örat kan få fel vipp.

Lycka till!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

VeNyRa
0

jag använder mej av häftmassa, tycker att det funkar bra. Man måste bara vara försiktig med att inte sätt för mkt så att dom blir för tunga.

[Malin3033]
0

när jag satte i häftmassa för första gången var min första tanke "oj, vad lite man måste ha". För blir dem för tunga är risken att det blir tvärtom, att öronen reser sig. Så man ska bara ha lite, lite så att öronen ser lite tyngre ut än vanligt, sedan som jag sa tidigare, en till 2 veckor och öronen är bättre än någonsin!