Fäller redan??
Som ni säkert alla vet har jag en liten valp som heter Ronja på 15v. Vi träningsborstar henne inför "vuxenlivet" med den vuxna och långa pälsen. Men Ronja fäller ganska mycket. Gör dom det redan som valpar?? Sedan kammade jag henne på bakbenen och vid rumpan för det ser ut som om det tänker tova sig, och då bara ramlar det bort hår som fastnar på kammen. (dubbelsidig kam) Är det här något jag ska oroa mig för? Tacksam för svar!
/Malin och snart den "pälslösa" Ronja

Hej!
Nej, det är inget alls att oroa sig för:)
Vid ca 3-4 månaders ålder fäller dem sin valppäls, och blir då ganska korthårig… Sedan börjar den nya pälsen växa ut på ryggen, vid benen och även kragen kommer det päls senare:) Det är helt normalt:)
På bilden var Frankie ca 4 månader, dvs avfälld sin valppäls och den vackra vuxenpälsen är på väg att växa ut:)
Okej, tack för svaren!
Men ska jag "hjälpa" Ronja med att kamma henne eller ska hon sköta det själv?
#3: Desto snabbare den gammla/döda pälsen fösvinner desto snabbare ersätts den med ny päls har jag hört. Tyvärr vet jag inte hur det är med valpar. Våran Ronja fixade det helt själv iaf.
Mvh Emelie 
Jag gav alltid mina hundar vetegroddsolja vid fällning, tyckte det vart så fina pälsar och en fin glans då dom fick det.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har som bekant ingen Sheltie men jag är nästan 100 på att min nästa hund blir en. Har en liten fråga ang. Pälsvård. Hur mycket fäller en Sheltie?
#6: Då väl Ronja fäller då fäller hon ordentligt! Men det som är så bra med shelties är att pälsen vanligtvis fälls väldigt fort, och att pälsen vanligtvis är i små "tussar/bollar" (kan man kalla det så?.) Då den "ramlar/borstas" av.
Som du kan se på bilden så blir det inte mycket päls kvar då min Ronja fällt.
Mvh Emelie 
Oj, vad fin Ronja var! Okej, men det låter positivt. Den hund jag har nu fäller i stort sätt jämt. Han går och småfäller liksom.

Jag tror hur mycket dom fäller är från individ till individ. Lussi har aldrig fällt ordentligt och inte heller mycket. men han småfäller då och då!
Okej! Helt ärligt så är hundhår inget probem för mig. Det är ju bara att ta fram dammsugaren försjutton och att borsta hunden är bara roligt, speciellt om hunden också tycker om det.

ozzi är ju 7 månader nu, men han har aldrig fällt?! bara fått mer päls, ni säger ju att dom fäller valppälsen vid 4 månader, men det har han inte gjort?! det har knappt ramlat ett hårstrå från honom, inte ens när jag borstar.
Ronja har aldirg fällt sedan hon var 3-4månader. Det var bara "byxorna" som hon fällde, inget mera. Men sedan kommer den klassiska "ett års fällningen"
#11 Oj, det nhar jag inte hört talas om innan hundar som inte säller av sig valpullet:) Men men, det finns väl undantag där också…