Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: fakta-om-rasen
Läst 1915 ggr
medde
0

Frågor till gästskribenten "breeeder"

Lägger nu ut en tråd för enbart frågor till gästskribenten som vi nu kallar "breeder". Här kan ni ställa frågor under veckan  som är. Dom besvaras ca 1 gång i veckan. Försök att hålla denna tråd enbart med frågor.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

Skrivet av Prizma_o_Kristall

Då ska jag försöka ställa några frågor då:)

1) Färgen black and tan är ju väldigt ovanlig, om än nästad utrotad. Hur kommer det sig att den färgkombinationen är så ovanlig? Borde det inte gå att para 2 trefärgade med väldigt lite vita tecken, så kanske det föds någon bland and tan?

2) Ettårsfällningen kommer ju alla shelties till… Just nu är Frankie i den fällningen. Och han fäller jättemycket! Hur mycket päls ska fällas? Hur blir pälsen som växer ut sen? Blir det annan kvalité eller färgnyans?

Det är frågor som jag funderat ett tag på… Kanske kommer på mer sedan;)

Mvh//Carro

[Malin3033]
0

Då skriver jag lite frågor också då. :)

1. Finns det stora pälsskillnader på Shelties eller har det flesta "likadan" och lika mycket päls?

2. Det sägs ju att öronen kan ställas när valpen börjar tappa sina tänder, efter att tänderna tappas, hur stor är chansen att öronen ställs sedan? Självklart är ju inte faran över vad jag ahr förstått det, men är det vanligt att öronen ställs vid äldre ålder?

3. Har både hört negativa och positiva saker om kardborste till sheltien. Vad anser du om detta? Vissa säger att det sliter otroligt mycket på pälsen och andra säger att det är jätte bra att borsta hunden med karda innan utställning för att den blir så fluffig.

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej. Jag får såklart fråga en fråga jag med. :)

"Jag har en sheltie tik jag är mycket intresserad av att ta valpar efter i framtiden. Hon har underbart temprament, bra vinklar m.m. och är för övrigt en riktigt snygg sheltie. (och även utställd med HP officiellt) samt. 2x BIR, 1x BIM, 1x BIG3 och massa HP inofficiellt. Enda nackdelen är att hon är något stor. (sist hon mättes på utställning hade hon en mankhöjd på 38,5cm) Nu har hon vuxit klart och stannade på den mankhöjden, och tyvärr är hon precis för stor. Vad tycker du om att avla på en något stor tik? Alla hennes syskon har bra mankhöjder och även mor/far föräldrar"

Mvh Emelie Förlägen

KajsaM
0

Lite från mig också :)

Vad tycker du att jag som köpare aka ställa för krav på uppfödaren och valpen?

Och vad tycker du att uppfödaren ska ställa för krav på mig som köpare?

Och sista. När tycker du att en 8v. valp ska få börja på ett ungefär träffa andra hundar?

Mvh Kajsa

breeder
0

Hej!

Ska försöka svara på Era frågor. Självklart är det så att alla har vi olika uppfattningar, angående både det ena och det andra. Kommer här att försöka svara neutralt och allmänt och finns det någon som har åsikter om vad jag skriver får ni gärna delge mej dom. Jag kommer också att försöka förklara på ett enkelt sätt så att alla förstår. Om ni inte skulle förstå så var inte rädda för att fråga om. Hoppas jag kan vara till lite hjälp för er.

Hälsningar Breeder

breeder
0

Hej

Prizma_o_Kristall

Svar på Fråga 1)

Detta med genetik är oerhört svårt att förklara så här för det är otoligt komplicerat.

Black and Tan har inte setts till sedan 2:a världskriget och man antar att den inte dyker upp igen.Man kan inte para två trf med lite vitt och få fram Black and Tan.  Man kan läsa om de olika färgerna i "Sheltiehandboken 1990".

Svar fråga 2)

Första fällningen brukar vara omkring ett-års åldern och den brukar i regel vara större än de andra fällningarna.

Hanar fäller inte alltid så mycket som tikar. Hanar kan man ibland se vara urfällda men ändå ha väldigt mycket päls kvar då är dom oftast äldre. TIkar däremot fäller oftast lite mer och dessutom fäller dom två gånger per år, hanar fäller bara en gång per år. En sheltie tar många år på sig att få en stor fin päls ibland, kanske upp till dom är 4-5 år innan dom har blivit riktigt fina. Sobelfärgerna mörknar oftast med åldern. Trefärgade kan ibland bli lite bruntonande pga solen eller att den svarta färgen inte är helt svart.

Hoppas detta kan förklara lite för dej.

Hälsningar Breeder 

Då ska jag försöka ställa några frågor då:)

1) Färgen black and tan är ju väldigt ovanlig, om än nästad utrotad. Hur kommer det sig att den färgkombinationen är så ovanlig? Borde det inte gå att para 2 trefärgade med väldigt lite vita tecken, så kanske det föds någon bland and tan?

2) Ettårsfällningen kommer ju alla shelties till… Just nu är Frankie i den fällningen. Och han fäller jättemycket! Hur mycket päls ska fällas? Hur blir pälsen som växer ut sen? Blir det annan kvalité eller färgnyans?

Det är frågor som jag funderat ett tag på… Kanske kommer på mer sedan;)

Mvh//Carro

breeder
0

Hej Malin3033

Fråga 1)

Ja det finns stora skillnader på anlagen för päls, en del har mer underull som ska finnas på rasen och vissa har lite mindre underull. Oftast ändrar sig pälsen med åren och en valp med mycket lite och kort päls kan få en lika fin päls som en ullig valp.

Fråga 2)

Öronen kan ställa sig upp under tandömsningen och då måste man ibland hjälpa till med olika medel, typ häftmassa, att sy ner öronen eller använda mjukgörande medel. Jag tycker att varje uppfödare har olika åsikter om hur man ska gå till väga. Det man ska se till är att INTE låta öronen någon gång stå upp för det blir svårare sedan att få ner dom. Oftast räcker det att man ser till att tippen viker sig lite med hjälp av något. Tycker det är svårt att rekomendera eftersom det finns många olika teorier och det är olika från hund till hund. Kan vara bra att prata med uppfödaren om detta.

Ståndöron är ju ett fel som är väldigt vanligt och det beror givetvis på avelsarbetet. Man har inte alltid prioritera detta. Det är inte heller lätt att avla bort eftersom man inte vet vilka avelsdjur som har naturligt tippade öron.

När hunden blir äldre finns det också en risk att öronen kan börja ställa sig upp. Varför vet jag inte.

Det är inte heller ovanligt att hanar ibland kan få ståndöron när dom är i närheten av löptikar t ex. Bloder ökar trycket i dom små blodkärlen i örat och det gör att dom ibland kan ställa sig upp. Det brukar gå tillbaka när trycket lättar. Stress kan också påverka öronen negativt.

Fråga 3)

Karda skulle jag inte rekomendra själv, jag tror att om man sköter pälsen på sin hund så behöver man inte karda ut den, alltså borstar varje vecka. Kardar man så ska man bara göra det när dom har enormt mycket lös päls. Själv använder jag en mjuk stålborste med långa piggar utan knopp. Den ska gå igenom pälsen på djupet men ändå inte slita av. En karda kan man använda till haser, bakom öronen och eventuellt  på benen. Även en stålkam är bra om man vill reda ut tovor. Det finns många som tyvärr klipper av tovorna bakom öronen och det är synd tycker jag.

För att få hunden fluffig skulle jag rekomendera att man innan utställningen sprayar hunden med rent vatten och borstar all päls framåt. Borsta hela tiden framåt och när man sedan lägger tillbaka pälsen ska man helst använda en kam med piggar som rullar eller bara borsta på ytan. Beror givetvis på hur stor päls hunden har. Hunden måste ju ha linjer så den inte ser ut som en bulle:-)))

Hälsningar Breeder

Då skriver jag lite frågor också då. :)

1. Finns det stora pälsskillnader på Shelties eller har det flesta "likadan" och lika mycket päls?

2. Det sägs ju att öronen kan ställas när valpen börjar tappa sina tänder, efter att tänderna tappas, hur stor är chansen att öronen ställs sedan? Självklart är ju inte faran över vad jag ahr förstått det, men är det vanligt att öronen ställs vid äldre ålder?

3. Har både hört negativa och positiva saker om kardborste till sheltien. Vad anser du om detta? Vissa säger att det sliter otroligt mycket på pälsen och andra säger att det är jätte bra att borsta hunden med karda innan utställning för att den blir så fluffig.

breeder
0

Hej Ronja06

Du frågar mej vad jag tycker om att para en något för stor tik. Jag tycker man ska väga för och nackdelar mot varandra. Jag tycker inte att storleken ska få avgöra om jag vill avla på min hund eller inte. Har hunden sådana kvalitéer som du tycker du vill avla på tycker jag att storleken inte ska hindra dig. Det är också viktigt att se att resten av syskonen är bra i storlek och även föräldrarna. Jag personligen skulle inte låta bli att avla på en tik som är 38,5 enbart för att hon är en halv centimeter för stor.

Lycka till

Breeder. 

"Jag har en sheltie tik jag är mycket intresserad av att ta valpar efter i framtiden. Hon har underbart temprament, bra vinklar m.m. och är för övrigt en riktigt snygg sheltie. (och även utställd med HP officiellt) samt. 2x BIR, 1x BIM, 1x BIG3 och massa HP inofficiellt. Enda nackdelen är att hon är något stor. (sist hon mättes på utställning hade hon en mankhöjd på 38,5cm) Nu har hon vuxit klart och stannade på den mankhöjden, och tyvärr är hon precis för stor. Vad tycker du om att avla på en något stor tik? Alla hennes syskon har bra mankhöjder och även mor/far föräldrar"

breeder
0

Hej Kajsa

_Först och främst
__Jag tycker man ska kolla att uppfödaren är medlem i SKK och i SSSK.
Man ska fråga om uppfödaren har en trygghetsförsäkring för dålda fel. Uppfödaren är ansvarig för detta i tre år. Har uppfödaren ingen försäkring kan det bli problem om det visar sig vara något fel på valpen senare i livet.

Man ska alltid be att få träffa mamman till valparna, inga ursäkter för att det inte går. Kolla att valpen blir besiktigad, ögonlyst och vaccinerad. Valpen får inte vara så rädd att den inte vågar komma fram utan sitter och trycker någonstans. 
Du ska tala om för uppfödaren vad du vill ha, gällande storlek och mentalitet. Man kan annars få en halvcollie fast man har bestämt sig för att få en liten hund. Oftast ser man vid 8 w hur stor valpen blir ungefär. Inte i cm men man ser om en är jättestor och om någon är jätteliten.

Alla uppfödare har olika krav på sina valpköpare, en uppfödare brukar ha mer eller mindre krav. En del vill bara bli av med sina valpar och andra är väldigt noga med att fråga ut och kolla så att hunden får det som man önskar._

Man ska alltid vara försiktig i början när man låter sin valp träffa andra hundar. Framförallt gäller det när en valp är nyvaccinerad, den har då inget imunförsvar mot andra sjukdomar i ca 10 dagar. Sedan tycker jag personligen att man ska låta valpen lära känna sin familj riktigt bra innan man ens tar hem några vänner. När valpen sen har kommit till ro och börjar känna sig hemma och litar på familjen då kan man börja gå ut korta rundor för att träffa andra. En valp orkar inte så mycket och ska inte gå för långa promenader i koppel. Tänk också på att man aldrig kan lita på en annan hund, alla gillar inte små valpar. Det bästa är att träffa personer som har samma ras eller en liten ras i början.

Hälsningar Breeder

Lite från mig också :)

Vad tycker du att jag som köpare aka ställa för krav på uppfödaren och valpen?

Och vad tycker du att uppfödaren ska ställa för krav på mig som köpare?

Och sista. När tycker du att en 8v. valp ska få börja på ett ungefär träffa andra hundar?

Mvh Kajsa

Prizma_o_Kristall
0

#6 Tack för dina svar! Skrattande

Jag ska skaffa Sheltiehandboken 1990 och läsa igenom om genetiken:) Jag vill ju gärna vara sheltieuppfödare när jag är vuxen och har jobb. Eftersom jag verkligen älskar rasen sheltie:)

Detta med pälsen: Då kanske Frankie kommer på tjockare och finare päls när han blir äldre då:) För även innan fällningen hade han mindre päls än Standarden, men det kanske blir bättre med åren:)

Än en gång, TUSEN TACK för alla svar på våra frågor:)

Mvh//Carro

Prizma_o_Kristall
0

Kom på en till fråga…

Jag har en sheltietik, en omplacering på 6,5 år. Hon är reggad som trefärgad, men har även blue merle tecken på benen… Så jag undrar om hon verkligen är reggad rätt? Eller om hon kanske är blue merle med alldeles för mkt svart?

Och om det nu är så att Pyret är Blue merle egentligen, så är det ju absolut inte bra om hon skulle använts till avel, särskilt med en blue merle hanhund. Då skulle det väl blivit dubble merle på valparna? Eller om hanhunden varit sobel, skulle valparna blivit red merle?

Många frågor på en gång;)

Kramar/Carro

breeder
0

Hej Carro!

Jag funderar lite över det du säger att hon är blue merle på benen. Du tror inte att det är sk tics. Det finns sheltie som har antingen bruna eller svarta eller både bruna/svarta prickar/stänk på benen. Detta kallas i så fall för "tics" och är inte något fel. Låter i mina öron som om hon är trefärgad med tics på benen. 

Hälsningar
Breeder

Kom på en till fråga…

Jag har en sheltietik, en omplacering på 6,5 år. Hon är reggad som trefärgad, men har även blue merle tecken på benen… Så jag undrar om hon verkligen är reggad rätt? Eller om hon kanske är blue merle med alldeles för mkt svart?

Och om det nu är så att Pyret är Blue merle egentligen, så är det ju absolut inte bra om hon skulle använts till avel, särskilt med en blue merle hanhund. Då skulle det väl blivit dubble merle på valparna? Eller om hanhunden varit sobel, skulle valparna blivit red merle?

Många frågor på en gång;)

Kramar/Carro

Prizma_o_Kristall
0

#12 Kan nog vara så som du säger:)

Tack så mkt! :)

Kram

KajsaM
0

#9 TUSEN tack! :)

medde
0

Väntar in mer frågor, Jag lärde mig massor bara att läsa era frågor.

Denna kommentar har tagits bort.
VeNyRa
0

Hej, Jag undrar om du har något supertips som får öronen att vippa korrekt. Nu har vi dom fastlimmade mitt på huvudet, lite konstigt men uppfödaren tipsade om det. Man kan nog inte få för få tips.

och jag undrar sen hur man på bästa sätt rengör öronen för att det inte ska fara ner vatten i dom?!

Mvh. Veronica

breeder
0

Hej Veronica!

Det finns många olika tips, beror lite på vad det är som inte är bra. Att få öronen att tippa genom att limma upp dom mitt på huvudet låter lite konstigt. Är det så att dom är nerlimmade och sedan även ihopdragna mot basen på huvudet? Jag tror i och för sig att din uppfödare vet hur det ska vara för just din hund. Jag har ju inte sett den så det är lite svårt för mej att svara. Du kanske kan skicka en bild till mej privat om du inte vill lägga ut bilden på forumet.

Angående öron på sheltie så ska man inte behöva rengöra dom. Om du menar själva örat och inte i örongången skulle jag ta en frottéhanduk och blöta den i ljummet vatten och sedan torka öronlappen invändigt. Man ska aldrig gå ner i örongången. Man kan skada örat väldigt lätt.

Hälsningar Breeder

…………………………………………..

Hej, Jag undrar om du har något supertips som får öronen att vippa korrekt. Nu har vi dom fastlimmade mitt på huvudet, lite konstigt men uppfödaren tipsade om det. Man kan nog inte få för få tips.

och jag undrar sen hur man på bästa sätt rengör öronen för att det inte ska fara ner vatten i dom?!

Mvh. Veronica

VeNyRa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hans öron är väldigt besvärliga, har svårt att tro att dom kommer vippa bara genom att ha häftmassa eller något annat, när häftmassan trillat av står dom upp igen.

Stoppar in några bilder på hur jag limmat.

breeder
0

Hej igen Veronica!

Ser att du sökt svar innan. När jag läste det förstår jag mer vad du menar. Att själv ge sig på att exprimentera med detta tror jag kan sluta i katastrof. Det finns ett sätt att ta ner vippen på örat och det är att "sy" ner dom. Tro nu inte att man syr i själva örat utan man köper plåstertejp på rulle på apoteket. Klipp till en 2,5-3 cm lång bit och fäst den i mitten på tippen ena ändan på ovansidan av örontippen och den andra på insidan. Det ska vara yttersta biten av tejpen som man sätter fast sedan viker man resten av plåstret/tejpen ihop så att limsida kommer mot limsida. Nu har du fått en bit som hänger nedanför örat. Nu gör du likadant nertill mitt i, tag några pälsstrån och sätt en plåster/tejpbit över, vik sedan ihop tejpen och du får en bit som sticker upp ovanför. Tag sedan dessa två yttersta plåsterbitar som nu är vikta och sy ihop dom. Du måste tänka på att vippen får inte vikas mer än en tredjedel. Plåsterlappen/tejpen i örat och den tejpen som sitter nertill måste mötas. Förstår du hur jag menar. Om du nu har klistrat med textillim i pälsen på din hund kan du ta bort detta ganska enkelt med "Kemisk ren bensin" som man kan köpa på apoteket, aldrig aceton. Tag lite bensin på en tops och stryk över där du har limmat, tag sedan en fin kam och kamma försiktigt bort limmet. Det blir som silicon i konsistensen.

OBS! Var väldigt försiktig så du inte får bensin i örongången, lägg en bit bomull i örongången så känner du dej säkrare.

Hälsningar Breeder

breeder
0

Hej Veronica!

Ser att du svarat medans jag lade in ett annat svar. Har tittat på bilden och du har vikt öronen för mycket, bara en tredjedel får vara vikt. Tycker det är konstigt att dom inte vippar, dom är ju ändå inte så små.

Breeder

VeNyRa
0

Okej, tack för tipsen! ska se vad jag kan göra åt hans små öron, vill verkligen inte att han ska få ståndöron.

Mvh, veronica

medde
0

Tar fram denna tråd igen. Om ni visste vad jag tycker det är kul att och läsa denna, så intresannt.

medde
0

Lyfter upp denna tråd eftersom den hamnat lite undan. Det är bara att fortsätta ställa frågor  Skrattande (jag vill lära mig massor)

KajsaM
0

Just nu kommer jag inte på några, tyvär. Ska tänka lite ;)

[Malin3033]
0

*putteliputtputt*

*tänker så det kanakar*
Nu kom jag på vad jag skulle fråga, ;)
Det är så här att min valp på 6månader älskar (tyvärr) att springa efter bilar. Detta är både väldigt läskigt och farligt. Jag undrar hur man kan träna bort detta på bästa sätt?
Jag har provat att sätta mig ner med henne, (passivitets träning) hon sitter stilla och tittar, men det hjälper inte. Sedan har jag även provat att locka på henne och säga ett kommando. det har funkat till en viss del, om jag säger sitt sätter hon sig ner och tittar på mig, men så fort bilen åker förbi ser man antingen att hon ställer sig upp och börjar skälla och dra i kopplet eller så tappar hon fokus på mig och stirrar sittandes på bilen.

MVH
Orolig matte

Emmeli
0

Hej!
Jag har en svart-vit hanvalp som går väldigt bra i utställningar. Han har inga problem med vart ögonen sitter och hur stora öronen är som jag hört att de kan ha. Men jag undrar varför är det just de engelska hundarna som går bra i utställningar & varför har den svart-vata blivit så ovanlig att den kan sjunka på det sättet innom utsällning?

KajsaM
0

Kom också på en till :)

Nu är det såhära att jag går i Sheltie valp tankarna, eller jag och min familj. Och i närheten av oss finns 2 sheltieuppfödare. Hur ska man välja?

Mvh Kajsa

[Malin3033]
0

Puttar upp, var är breeder?

medde
0

Breeder har inte varit här inne då det inte kom in några frågor till denne. Men jag ska söka och se vad jag kan göra åt detta.