Hur fungerar Shelite i lägenhet?
Jag och min pojkvän kommer att flytta till hösten. Vi kommer att flytta till en två och troligtvis till en på nedre plan så att vi kommer att ha en egen liten "gräsplätt" som man kan gå ut på. Nu undrar jag hur en sheltie fungerar i lägenhet? Sheltie är den rasen vi är mest sugna på, då vi ska skaffa hund i framtiden.
Jag är inte typen som bara släpper ut hunden på gården för att låta den kissa utan jag vill gå långa promenader för det är bland det bästa jag vet. Så motionen för hunden är inget problem och jag vill även träna kanske tävla i agility så jag är inte soffpotatistypen :P
Jag bodde med mina båda i lägenhet först, och det funka hur bra som helst. Som tur är så e ju sheltien liten och behöver inte lika mycket utrymme som tex en bernesenner. Och dessutom så är sheltien väldigt anpasningsbar, det är en egenskap jag gillar med rasen =). Så jag ser det inte som några problem att skaffa sheltie fast ni bor i lägenhet… 
Okej, vad härligt att höra :] Min pojkvän ville först ha en Flat som min familj har nu men jag tycker att dom är aningen för stora plus att jag är helt kär i Sheltien och speciellt färgen blue merle.
Hur var dina shelties när det handlade om folk som gick i trappan och sådär? Tänkte om om dom skällde eller var oroliga? Min familj bor i lägenhet nu med våran Flat och han bryr sig inte ett skvatt.
Det har jag inte haft några problem med. Dom lärde sej snabbt vem som hörde till huset och inte. Enda gången dom alamerade var när någon var på vår dörr. =) Och det tillät jag dem göra bara pga av att min ringklocka inte funka =D.
Joo, ja e oxå väldigt förtjust i färgen Blue merle. =)
Ja men det är okej för mig med, om valpen bor där redan från början som våran kommer att göra så är det ju lugnt. Värre om man tar en äldre hund som är van att bo i villa kanske.
Jag tittade in i ditt fotoalbum och dina hundar är jättefina! :]
Tack =). Joo, det är nog värre då dom är vana att bo i egnahemshus. =)
Kan bara hålla med Ressu. Sheltien är otroligt anpassningsbar och det är det som jag verklgien älskar med rasen. Däremot kan dem vara lite skälliga
Joo, men lär man dom från valp så är det nog inget problem med skällandet. =)
Okej, tack för alla bra tips och svar! Känns mer och mer som att Sheltien är en hund för oss! :)
Det här kanske låter som en dum fråga men är dom bra att jogga med? Haha, det lät verkligen dumt. Jag joggar nästan varje dag och min Flat har alltid älskat det, han är för gammal nu för att orka och jag saknar verkligen en joggingkompis. Jag tog med min släktings golden en gång och hon ville verkligen inte, snacka om bromskloss.
Jodå, det går utmärkt att jogga med sheltien. Bara du inte börjar med en 20km runda med det samma utan bygger upp kondisen på hunden först =).
Haha, ja det är lugnt det! Jag klarar inte heller 20 km :P
Jag bor i lägenhet med min sheltie Tindra och det funkar jättebra. Men när det har flyttat in nya så kan hon skälla lite grann i typ två-tre dagar (alltså, inte non stop utan när dom t.ex. går i trappuppgången) men sen så förstår hon att dom nu bor här och då är hon tyst. =)
Okej, vad skönt att höra :]
#10 Då e de ju ingen panik… 
Haha, precis! :P En av dom mest positiva sakerna med hund tycker jag är att man får en underbar träningskompis. Jag är en sån person som inte kan sitta stilla så jag promenerar och joggar och är riktigt, riktigt sugen på agility.
Agilityn är bra både för hunden och föraren. Man får ett helt annat band till hunden när man är på banan och jobbar med dom. Och dessutom är sheltien är jättebra agilityhund. Lättlärd, ivrig att jobba osv… 
Mycket det som lockar mig, och utseendet och storleken. Känns verkligen som en hund för mig :]