Blue Merle valp?
Har lite frågor ang. sheltievalp köp:
Är det svårare att få tag i en sheltievalp med färgen blue merle än en med någon av dom andra färgerna?
För oss blir det troligtvis en vovve till hösten och jag vill ha en blue merle. Hur lång tid i förväg bör man ta kontakt med uppfödare?
Jag är inte så insatt i det här med valpköp eftersom min nuvarande hund kom till mig vid 5 månaders ålder och när förra hunden ändå kom till oss var jag så liten så jag var inte insatt i sånthär :P
Jag råder dig att kolla på www.sssk.org och leta efter uppfödare/kennlar. Shelties finns det vanligtvis året runt att få tag i. Jag fick tag i min uppfödare för Ronja endast 5 veckor innan jag fick hem henne. Men om man letar efter en blue merle så kan det vara svårare. Men inte alltid. Men hör av dig som sagt till några kennlar, det skulle jag i alla fall gjort. Enligt mig är det bra att vara ute i god tid.
Mvh Emelie 
Ja jag har suttit och kikat runt lite redan.
Ja jag har tänkt så jag med speciellt eftersom jag helst vill träffa föräldrarna innan. Men nu måste jag fråga en annan sak. Vet man när man parar vilken färg valparna kommer få eller kan man få lite olika. Har jag bara haft Flat förut och så är det ganska förutsägbart.
Skulle inte tro det är någe svårare att få tag i en Blue Merle-valp än någon annan. Men då beror det ju på vad du har för kriterier. Vill du ha bra stamtavla å bra gener så rekommenderar jag nog att du börjar forska så fort som möjligt… =) Min Blue Merle hade jag bokat redan innan tiken var parad, så jag hade tur då det kom endast två valpar i kullen och endast Ressu med färgen Blue Merle…
Okej, har du några tips på bra uppfödare? Te x. hemsidor man kan gå in och kolla på. Ja jag är nog ganska petig med bra gener och temperament därför vill jag träffa föräldrarna före.
Tack för alla tips!
Ojoj, nu satte du mej på pottan =). Jag bor själv i Finland så jag har inte som så stor koll på vilka kennlar som finns i Sverige. Men gå in på http://www.sssk.org/ och kolla där. Där hittar du ju kennlar som ligger nära dej =). Shellrick´s och Lundecocks hundar har jag personligen fattat tycke för. Iaf de få jag har stött på på utsällningar =). Dessutom finns pappan till min Ressu på Lundecocks (Japaro tri to Resist) =).
Okej, tack för tipsen! Blev jätteglad när jag upptäckte att det fanns en sajt för sheltie här på iFokus, alla har varit jättetrevliga och svarat på alla mina frågor och jag har fått jättebra svar. Känner mig bara mer och mer övertygad om att sheltie är den perfekta hunden för mig.
Sheltien är en härlig ras. =) Å är det något annat ännu som du undrar över så fråga 
Jag kan ju passa på att fråga om öronen. Har sett att vissa inte har tipp-öron. Är det nåt som kan komma av hur man parar hundarna? Alltså om pappan har tippöron men inte mamman, eller är det bara en slump?
även fast båda föräldrarna har tippöron kan valpen få ståöron, men i den tråden medde visade finns massa tips för att bli av med detta. :)
Okej, ska genast läsa :]