Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 820 ggr
LillMalin
0

va är det för skillnad på,.,..

Va är det för skillnad på Collie och Sheltien? Alltså, beteendet m.m

Tacksam för svar

[Malin3033]
0

vi har haft Collie för ca: 10år sedan och sheltien har jag nu. Collien våran blev lydnadschampion, och sheltien har lika mycket kapacitet till det som collien om det är det man vill syssla med. Den störtsa skillnaden är att det inte riktigt är lika mycket krut i collien längre som för flera år sedan när rasen ännu var ny, då var den mera som border collien. Visst funkar collien till agility men tror nog att sheltien har mer krut. Collien är precis som sheltien, signalkänslig, lyhörd, vill vara sin ägare till lags osv osv. jag älskar dom två raserna precis lika mycket, det är mera utseendet som skiljer dem åt.

[Malin3033]
0

ett tips är att kolla med en som både sysslar med collie och sheltie. vet att en sheltie uppfödare som är med på sssk's hemsida föder upp collies också, men kommer tyvärr inte ihåg namnet. Cronys kanske?

LillMalin
0

Tack Malin! =)

[Malin3033]
0

bara kul att du engagerar dig Malin :)

LillMalin
0

Jag gillar Sheltien jätte mycket, fast det kommer nog inte bli nån sånn, pappa tycker den är för liten, och så skulle han inte vilja gått ut med den, han tycker att det skulle sätt konstigt ut, kan hålla med han lite där, han är ju en mann, tycker sheltien är en tjej-hund på nåt sätt, så det bli väl Collie! =)

LillMalin
0

Menar du att rasen är trög Malin?

[Malin3033]
0

nej, collien är absolut inte trög!! utan sheltien är lite mer motiverad till att rusa runt på agilitybanorna, men det är min erfarenhet och det finns såklart undantag! dem är otroligt lika varandra i sättet, men själv tycker jag sheltien är skälligare

LillMalin
0

Aha, så collien gillar inte agility lika mycket?