Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 654 ggr
KaptenKarin
2008-01-01 21:44
0

plugg+hund=sant?

Hur mycket är din/dina hundar ensam hemma?

Tar ni med hunden på jobber eller har ni hundvakt/dagis?

Jag skulle vilja veta lite om hur ni löser det där med arbete eller skola samtidigt som ni har hund. Jag kommer troligvis att plugga när jag skaffar min sheltie och när jag måste gå på föreläsningar osv. funderar jag lite på hur jag ska göra. Vill jättegärna höra lite om hur eran vardag ser ut.

[Malin3033]
2008-01-01 21:57
0

Hemma hos oss är det trevligt att vara hund. :) Våra hundar är sällan ensamma hemma, och om dem är det så inte me än 4timmar. Eftersom mamma jobbar natt sover hon hemma på dagarna, sedan när jag kommer hem från skolan kring 15.00 går jag en lång promenad med dem, sedan kommer pappa hem kring 18.00, men han har inte så mycket med hundarna att göra. :P

KaptenKarin
2008-01-01 22:00
0

Okej, det låter ju superbra! Min hund som jag har nu har det också bra. Min mormor och morfar som är pensionärer bor i samma område som oss så dom hämtar Rocko runt 10 på förmiddagen sen är han hos dom hela dagen och går promenader med dom. Enda nackdelen med det är att han har blivit vansinningt bortskämd eftersom dom inte har vett att sluta ge honom godsaker, haha!

[Malin3033]
2008-01-01 22:05
0

då ahr han det ju riktigt bra! det om pluggningen har jag tyvärr inget bra svar på…

KaptenKarin
2008-01-01 22:11
0

Okej! Grejen är ju att vi ska flytta till Uppsala och då finns ju inte mormor och morfar där. Så jag håller som bäst på att klura på hur det skulle kunna lösas. För på ett eller annat sätt kommer ju jag och pojkvän inte att kunna vara hemma hela tiden (självklart när hunden är valp) men vi måste ju tjäna pengar också..

Ronja06
2008-01-01 22:33
0

Eftersom vår familj har eget företag här hemma är det inga problem för vår del. Min låtsas pappa är vanligtvis hemma hela dagarna och tar hand om företaget m.m. Då jag kommer hem från skolan tar jag en härlig promenad med hundarna. Men om, nu det skulle vara så att ingen är hemma så är hon ensam ca. 2-3 timmar. Aldrig mer. Och då är hon rastad innan man går iväg. Sedan finns det dagar då det inte går att komma hem före ex. 5 timmar. Då får hon vara anntingen hos en vän till mamma eller grannen under tiden.

Mvh Emelie Förlägen

KaptenKarin
2008-01-01 22:47
0

Ja men det borde ju gå att finna en hundvakt, speciellt i en stor stad. Man kanske kan annonsera typ i hundtidningar m.m om hundvakt. Någon som har erfarenhet av det? Jag är ju lite skraj för att lämna bort hunden till någon men om man får bra kontakt med personen innan.

KajsaM
2008-01-02 00:00
0

Viggo är hemma ensam ca. 4h per dag. Och det funkar prima, bara man har gått en lång promenad med han innan :)

KaptenKarin
2008-01-02 00:02
0

Okej, Ja man kan ju om det skulle bli så att man har skoldagar kan man ta en långpromenad innan man går till skolan, sedan gå hem på lunchen och rasta sedan hem efteråt. Vi kommer ju att bo två så det kan ju mycket väl bli så att om jag ska jobba så jobbar jag förmiddag och Olle eftermiddag, så att man byts av.

SparklingTindra
2008-01-02 12:59
0

Egentligen så ska en hund inte vara ensam mer än högst 4-5 timmar på en dag. Jag tycker att du ska prova att leta efter en dagmatte/daghusse genom annonser och sånt eller kolla upp om det finns ett bra hunddagis i närheten. Kanske det finns nån pensionär i närheten av ditt hem som skulle kunna ta hand om den medans du är borta?. =)

KaptenKarin
2008-01-02 14:41
0

#9 det tycker jag också låter bra. Men om man ska hitta en dagmatte/husse måste dom ju få lite ersättning. Hur mycket pengar är rimligt för hundpassning?

Emmeli
2008-01-02 14:45
0

Lussi och Zeke har det rätt bra. Pappa börjar jobba på morgonen eller jobbar natt. När han jobbar på morgonen åker han 6 och kommer hem 3, annars börjar han 10 och kommer hem vid 8 på morgonen. Mamma börjar jobba vid 4 oftast så då åker hon halv 4, och jag kommer hem vid 10 i 4. Så dom är hemma själva max 40 minuter på vardagarna. På helgerna soveer jag och min syster till 12-tiden. När mamma då åker klockan 7 så släpper hon in hundarna till oss så dom inte blir ensamma. Blir dom då pinknödiga larmar de oss så vi kan gå upp i tid.