Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 2668 ggr
LillMalin
0

Frågor om Sheltie! =)

Hej på er! Glad

Våran familj är lite inne på sheltien just nu! (kommer inte bli nån hund nu, så länge våran hund lever, inte som jag vet iallafall) Har lite funderingar runt Sheltien, här kommer lite frågor =)

1. har dom starkt jaktsinne?

2. Hur är dom att ha lös?

3. hur funkar dom i barnfamilj? (4 barn och 2 vuxna, minsta barnet är kanske 9-10 år när det blir en till hund, han är 8 nu)

4. Lyckas dom bra i agility och lydnad?

5. Hur är pälsvården?

6. Fungerar dom med andra hundar?

7. är det nån större skillnad på könen?

Och om ni har nåt övrigt, kan ni skriva om det! , visa gärna bilder på era sheltie! ;)

Tacksam för svar! ;)

Ronja06
0

1. Nej. Knappast någon om du frågar mig.

2. Jag har haft min Ronja lös redan från första veckan jag hade henne. De är mycket följsamma och brukar hålla sig till familjen. (finns självklart undantag)

3. En sheltie anpassar sig lätt. Och jag tror nog inte att det är några problem med en barnfamilj. (min lilla syster var 8 år gammal då vi skaffade våran första sheltie.) Och det har inte varit några som helst problem.

4. Jodå. Det är enligt mig en riktig allround hund i mindre storlek. Agility är något utav det bästa som Ronja vet, och shelties lär sig fort. Lydad har jag inte testat på ännu.. Men eftersom shelties är så lyhörda och lättlärda bör det nog inte vara några problem.

5.  Otroligt nog kräver en sheltie inte så mycket Pälsvård. Pälsen tovar sig inte så enkelt, men man bör ha extra koll på pälsen bakom öronen.

6. För Ronjas del har det inte varit några problem med andra hundar. Hon funkar utmärkt tillsammans med dem. Oavsett ras…

7. Nej, inte enligt mig. Ibland är det storleksmässigt. Men eftersom storleken varierar så mycket så kan jag nog inte se så stor skillnad. Sedan är det såklart att hanhundar lyfter på benet, och tikar löper.

Mvh Emelie Förlägen

LillMalin
0

Tack för svaret Ronja! Flört

LillMalin
0

Och en fråga till :P är dom bra första hands hund? vi har ju en labrador hane, på 10 år, som vi omhänderog när han var 9 år…och han är ju våran första hund!

Starfall
0

1. har dom starkt jaktsinne?

Nej, inte mina hundar. Däremot är iaf Frankie rätt vallig av sig. Shelties är ju en vallhund.

2. Hur är dom att ha lös?

Mina hundar är helt underbara att ha lösa. Shelties är ju en hund som är väldigt lättlärd och lyhörd mot sin ägare.

3. hur funkar dom i barnfamilj? (4 barn och 2 vuxna, minsta barnet är kanske 9-10 år när det blir en till hund, han är 8 nu)

Jag tror en sheltie skulle kunna passa bra i er familj. Vi hade sheltie innan jag och brorsan föddes och sedan hade vi hunden kvar i några år innan han dog. Det fungerade superbra.

4. Lyckas dom bra i agility och lydnad?

Ja, sheltien är en hund som gjord för det:) De är mkt snabba och smidiga och det gör dem duktiga i agility. Och som sagt är sheltien lättlärd:)

5. Hur är pälsvården?

Man kan tro att det går åt mycket Pälsvård till en sheltie. Men det behövs inte så mycket som man kan tro. Jag brukar borsta mina ordentligt 1 gång i månaden. De är inte så fluffiga mina shelties nu pga att de fällt. Pälsen bakom öronen tovar sig mkt lätt så den bör man kamma någon gång i veckan.

6. Fungerar dom med andra hundar?

Jag har oftast hört om shelties som fungerar jättebra med andra hundar. Men även raka motsatsen om vissa individer. Det finns undantag i alla raser…

Nja, om man jämför med mina hundar så är hanen mkt busigare än tiken. Men det är ju klart, Pyret är ju 7 år och Frankie bara 1,5 år. Och Pyret har jag haft ett halvår. Så det kan hända hon var busig när hon var i Frankies ålder. Sedan är det ju detta med att tikar löper. Vissa tikar blir tjuriga, olydiga och rymmer lätt vid löp. Medan vissa (tex Pyret) blir lydigare, gosigare och mer hemmakär vid löp. Hanar "löper" så fort en tik i området gör det, vilket du säkert märkt på Rico någongång ;). Sedan finns det ju även hanar som inte bryr sig nämnvärt när en tik löper. Fast det hör nog nästan till ovanligheterna. Så det kan vara både för och nackdelar med båda könen, och det väger nog ungefär jämnt ut om man ska jämföra:)

Starfall
0

#3 Ja… Frankie är min första hund:) Och det har gått toppen:) Men så klart gäller det ju som med andra raser att träna lydnad och vara konsekvent. Även om det gäller att vara försiktig med att vara för sträng eftersom sheltien lätt blir skrämd. Sedan finns det ju de shelties som inte alls är lättskrämda utan tvärtemot har gott självförtroende och testar rejält alla gränser. Tex Frankie… Det är toppen med bra självförtroende, men Frankie är lite väl kaxig ibland;) Men han är ju i tonåren nu….

[Malin3033]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**1. har dom starkt jaktsinne?
**Det kan jag inte påstå, det är ju en vallhund. Men självklart, precis som med alla raser finns det undantag. Min sheltie tik på 7 månader sprang efter en katt en gång när hon var lös, men hon var väldigt snabb tillbaka då dem håller sig till flocken. Sedan beror det ju lite på hur man uppfostrar dem, hejjar man på när hunden springer iväg efter ett djur så kommer den ju fortsätta med det. :)

**2. Hur är dom att ha lös?
**Jag har ofta min tik lös, dem är otroligt lyhörda och har mycket koll på flocken. Samma sak där som på 1, det blir vad man uppfostrar dem till. Men eftersom sheltien är väldigt lättlärd är det inga problem att lära den hur den ska bete sig när den är lös.

**3. hur funkar dom i barnfamilj? (4 barn och 2 vuxna, minsta barnet är kanske 9-10 år när det blir en till hund, han är 8 nu)
**En sak som är väldigt positivt med sheltien är att den har väldigt lätt för att anpassa sig. Så i din familj tror jag inte det skulle vara några som helst problem. Vi skaffade våran 6,5 åriga lancashire heeler när jag var 8år. Han tyckte väldigt mycket om att leka med mig osv, men han blev en mattegris, så han sover hos mamma, gör som hon vill osv. I början när jag var liten var det inte alltid han lydde mig. Men ju äldre jag blir ju närmare har vi kommit varandra eftersom jag är mer mogen.

**4. Lyckas dom bra i agility och lydnad?
**Sheltien är en otroligt bra allround hund. Jag själv ska snart börja träna lydnad och agility med min 7 månaders tik. I small-klassen i VM i år var det en 5årig sheltie som vann. :) Sheltien passar även bra inom bruks, freestyle och rallylydnad.

**5. Hur är pälsvården?
**Många människor förvånas av sheltiens lilla behov av Pälsvård. Men som tidigare talare bör man kamma bakom öronen varje dag då det lätt tovar sig. Eftersom min tik fortfarande är valp borstar jag knappt hela pälsen på henne. Men när dem är stora kan man borsta igenom hela pälsen max 1gång/vecka, för ofta gör att pälsen slits väldigt mycket. Man ska heller inte bada hunden för ofta då även det sliter på pälsen. Bada hunden kan man göra kring fällningarna. Alltså ca; 1 gång i halvåret.

**6. Fungerar dom med andra hundar?
**Min sheltie fungerar väldigt bra med andra hundar, och även andra shelties jag mött. Men min sheltie är lite rädd för hundar då hon blivit skrämd av en stor hund. Så hon är avvaktande i början, men har aldrig gjort något! Hon bara sitter lugnt och tittar på hunden, kommer hunden mot henne går hon undan. Men efter ett tag brukar dem leka och ha roligt!

Nu har jag ingen sheltiehane själv, och jag har bara träffat en sheltiehane 1 gång. Så något generellt kan jag inte säga eftersom alla är väldigt olika. Utan jag kan bara säga skillnaden som hos alla andra raser. Tiken löper ca; 2ggr året och hanen löper varje gång en tik löper. Så har du väldigt många tikar i din närhet skulle jag inte köpa en hane.

Visar en bild på min 7månaders tik Ronja. Trefärgad

LillMalin
0

Tack för alla svar!! SkrattandeSkrattande

LillMalin
0

Och så kom mamma på en fråga (som jag inte tänkte på) hur är det med pälsen? fäller dom lika mycket som en labrador eller retriver typen, som typ tappar ett berg med päls när dom går inne?

Starfall
0

#8 Mina hundar fäller bara när de fäller. Lät lite konstigt det där… Men de fäller i perioder, 1-2 gånger per år tror jag det ska vara. Mellan de perioderna fäller de inget, iaf inte mina vovvar:) Men när de väl fäller så fäller de som du skrev, som berg.

Jag har hört att iaf golden retrievers brukar fälla extremt mkt, hela tiden. Känner en familj som måste dammsuga päls flera gånger om dagen. Så det är skillnad mellan shelties och golden:) Sedan finns det nog de retrievers som knappt fäller något, medan det också säkert finns shelties som fäller jättemkt.

Kramar/Carro

LillMalin
0

Dammsuga varje dag - det är precis rätta ordet för va vi måste göra ;)

Starfall
0

#10 Okeeej, hehe, undrar hur de vovvar som fäller så mkt har nån päls alls kvar? ;)

LillMalin
0

ja, har själv funderat på det, fast våran hund har mycket päls kvar ;D

[Malin3033]
0

Sheltien fäller mer som små tussar, ser nästan ut som dammtussar vilket jag själv tycker underlättar. Våran andra hund som har labbepäls fäller i stort sätt kämt utom på vintern. Dessutom fäller han enstaka hårstrån som trär in sig överalllt!

LillMalin
0

hmm…det brukar väl vara så att långhåriga hundar tappar " dammtussar" och korthåriga tappar berg?

[Malin3033]
0

typ så, men det är ju olika också från hund till hund. det finns alltid undantag.

LillMalin
0

Ja, det finns det ju alltid, till och med mat, man kan ha otur och köpa för gammal mat ;)

Denna kommentar har tagits bort.