Tricks - dans & slalom
Något av det roligaste som finns enligt mig är att lära sin hund tricks och konster. I denna artikel har jag beskrivit lite kort om hur man lär hunden dansa samt gå slalom.
Dansa:
Konsten går ut på att hunden ska snurra runt i en så snäv cirkel som möjligt på kommandot "dansa".
Börja med att ha hunden stående framför dig. Ha en godis eller leksak i handen (vad just din hund föredrar som belöning) och hålla handen vid hundens nos. Rör handen i en vid cirkel, i den takt så att hunden vrider sig runt för att följa efter handen. När hunden följt efter ca en kvarts varv belönar du den. Så får man hålla på tills hunden följer med handen ett helt varv. Nu när du kommit så här långt minskar du din handrörelse mer och mer, så att hunden till sist snurrar utan att du rör handen mer än minsta lilla. Nu är det dags att lägga till kommandot "dansa". Väldigt viktigt är att berömma hunden när den klarat konsten, så kommer den bli bättre och bättre!
Gå slalom:
Denna konst kan variera väldigt mkt. Grunden till alla varianter är att hunden ska kunna gå i ett zick-zack mönster mellan förarens ben. Beroende på om man har en stor eller liten hund får man anpassa sina egna rörelser lite så att hunden får möjlighet att ta sig igenom tunneln som du gör med benen.
Det underlättar mkt om du kan ha din hund lös vid träning av denna konst, då hundens koppel annars lätt fastnar runt dina ben och hunden kan då få panik. Det är bäst att vara utomhus när man lär in konsten.
När du börjar ska du alltid ha hunden på samma sida. Vilken sida du väljer spelar ingen större roll, om du inte tränar tävlingslydnad där utgångs-positionen alltid är på vänster sida.
En av dem olika varianterna är "Gående slalom framåt".
Ha hunden på den sida du vill den ska börja ifrån. Ta ett halvt steg framåt och locka hunden igenom "tunneln" med tex godis eller en leksak. Belöna varje gång den går igenom. När hunden går "igenom" tunneln är det dags att börja säga kommandot du vill ha till konsten, tex slalom.
När hunden förstår vad du menar med kommandot så tar du ett halvt steg med det andra benet så hunden får svänga tillbaka. Träna bara ett par eller tre steg åt gången i början och belöna vaje gång den går igenom. Kanske så kommer du att få locka hunden med belöningen ganska länge innan hunden går slalom självmant men träna och träna så kommer det så småningom.
Av: Prizma_o_Kristall
Datum för publicering
- 2007-08-26
Ska bli så kul att följa denna tråden hela vägen/medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ska bli jättekul att följa med denna serie :)
jätte bra!
nu kommer det bli mycket lättare att lära hunden tricks när man får lite "handhjälp" om hur man ska göra! :D
puttar upp artikeln lite, jag vill läsa om flera tricks! :D

#4 Jag SKA verkligen försöka skriva en till artikel… Det har varit så mkt nu i skolan och läxor, så jag har inte riktigt haft tid… Men tack för påminnelsen! 
Kramar/Carro

Skulle hemskt gärna vilja läsa om fler trix! :)

Jag me =)
behöver inspiration! Ozzi lär sej så otroligt fort, vi har lärt oss att dansa och håller på att lära oss att gå slalom. Skit kul! =)