Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2164 ggr
Citronmeliss
0

Olika vikter på sheltie!

Hej, jag har tassat runt lite här inne idag och såg inlägget som Malin3033 skrivit där hon berättar om sin lilla tjej på "modiga" 5,2 kilo! Glad

Sheltien är ju en ras med ganska stor variation så nu blev jag nyfiken på om du minns vad din valp vägde vid 8 veckor (eller när du fick den) och hur stor den är och vad den väger idag?

Det skulle vara spännande att veta hur "olika" storleksmässigt som era sheltisar är!Skrattande

(lägger detta på allmänt om det är OK)

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Ronja06
0

Då Ronja var 8 veckor gammal var hon 21,5cm i mankhöjd (stor redan då) och vägde 2732gram.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#1 - sedan skulle man skriva vad vikten var som vuxen samt mankhöjd x)

Jodå, visst är hunden min liten, men inte gör det mig nått! Sedan har ju sheltien lätt att bli överviktig, däremot gör det inget om en liten valp har lite mage.

Min Ronja var ca: 19cm hög vid 9,5veckors ålder (liiiten tejja!) och vägde ca 2kg.

Nu som du säkert redan vet är hon 31cm hög och väger 5,2kg

Ronja06
0

Ronja är nu 39cm i mankhöjd och väger 8,5kg

Mvh Emelie Förlägen

Ressu
0

Poitsu 31,5cm väger runt en 8-9 kg. Ressu 35,5cm å väger runt 8-9 kg han oxå =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

Poitsu borde vara ett riktigt muskelknippe!

Ressu
0

Njae, han är mycket grov i benstommen och väldigt lång i kroppen… Han är något av en klumpeduns =). Ressu är mycket lättare i sin kroppsbyggnad =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Citronmeliss
0

Tack för era svar, #1 Jag menade inte alls negativt med att hon är liten utan tycker det är alldeles förträffligt med en ras däe man (precis som ni tog upp i den andra tråden) kan tävla i tre olika klasser på agilityn beroende på storleken på den egna hunden!

En underbar ras!Skrattande

Emmeli
0

Lussi väger 10 kg och är 38 cm. Zeke återkommer jag med, kommer inte ihåg.

SparklingTindra
0

Tindra väger 12 kg och är 41 m hög. =P Hennes höjd och vikt när hon var liten kommer jag inte ihåg.

Starfall
0

När Frankie var 8 veckor var han 21,5 cm hög och vägde 2,0 kg.

Nu när han är 1,5 år är han 44 cm hög och väger 9 kg. lilla Spilevinkis;)

Pyret hade jag inte som valp…
Som 7-åring är hon 35,5 cm hög och väger 8,5 kg. (För rund)

Sussi
0

Mina vägde stax där runt 1 kg vad jag minns.

Linus väger nu ca 7 kilo och Oliver ca 20 kg.

[Malin3033]
0

20kg???? hur stor är han? det måste vara en vädligt stor sheltie du ahr där hemma

KajsaM
0

Oj 20 kilo lät väldigt mkt för en sheltie.. :)

WesthKiowas
0

#12 Ja, verkligen, antar i så fall att den är extremt fet.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Emmeli
0

#14 Eller är den väldigt stor på höjden.

Ressu
0

Men som ni alla vet så finns det ju stora shelties. Morsan har ju en på 50cm som väger 15kg…

// Ressu
kennel Westtorpets

SparklingTindra
0

Typ som en collie i storlek dåh. =P

Jag träffade en för liten Collie idag. Den var nästan samma storlek som Tindra. =D

medde
0

Jag vet inte alls om denna hund som ska en en matchvikt på ca 20 kg. Men det finns tydligen någon här som sett bild på Oliver och han ska vara en "stor" hund så då kanske inte det är bara fett på den vovven.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Citronmeliss
0

Ja, jag har också träffat några rejält avvikande shelties i fråga om storlek, både små och storaGlad 

Det var just därför jag startade tråden för att jag tyckte det var spännande att få se vad ni andra hade för erfarenheter just av olika storlekar. Är inte ute efter rätt eller fel eller värdering av storleken utan bara nyfiken på storleken, oavsett! Generad

och när jag läser de olika svaren så ser jag att det verkligen är så stor skillnad mellan olika shelties som jag från början trodde.

Tack för alla era svar & trevlig helg! Skrattande

SparklingTindra
0

Haha jag ser nu att jag skrev lite fel i mitt inlägg #9 om hur hög Tindra är.Generad Om det som står där skulle stämma så skulle hon juh inte ens rymmas i våran lägenhet. Skrattande Hon är 41 cm inte 41 m (som att inte alla hade räknat ut det, men ändå Oskyldig)

WesthKiowas
0

#20 hi hi, nä det förstod inte jagOskyldig Lätt att skriva fel ibland :)

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

medde
0

#20 men jag som trodde hon var 41 meter i mankenFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
0

Haha då hade sheltien kunnat stoltsera som världens största hundras. =P

Starfall
0

#22 Haha, då hade Tindra varit liiite granna för stor;)

#23 Ja precis:) Skulle vara kul att ha en så stor hund;) En hund som är mer än 39 meter högre än sin matte Räcka ut tungan Och en sheltie ska ju vara lite längre än hög, så då kanske den är 45 meter lång också;) hah

Sussi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Oliver är stor :) Han har även en kraftig benstomme.

WesthKiowas
0

#25 Ja, han känner jag ju igen! Att han väger så pass mycket är ju inte så konstigt för han är ju en sheltie gånger 2 Skrattande Där har du fått valuta för pengarnaFlört Han är väldigt charmig!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Sussi
0

En färskare bild.

Sussi
0

#26 Ja det skulle verkligen rymmas två sheltien i honom :) Folk tror inte på att det är samma ras när jag säger det. Sen ska han också vara tricolour, hmm….

WesthKiowas
0

#28 Ja, ska man vara helt ärlig så ser han inte ut som en "äkta" sheltie men det beror säkert på att han är så stor och att grovleken harmonerar. Trefärgad är han ju, även fast det inte är något i ansiktet. Men på benen syntes det bra i alla fall.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Sussi
0

Måste även visa denna, funderar ni ännu på hans vikt? ;)

WesthKiowas
0

#30, Hi hi, inte jag i alla fall ;)

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Sussi
0

#29 Jag tycker han ser ut som en blandras mellan sheltie och bordercollie. Ganska roligt då hans pappa är champion i utställning. Han har på benen lite brunt, i övrigt är hans svartvit. Han är lite av ett missfoster min hund, han har inte samma psyke som shletien överlag heller. Vi kallas honom professorn ;)

WesthKiowas
0

Kan nog hålla med dig där, men stackarn… Inte är han väl ett missfoster Flört Hi hi, vad gulligt med professorn!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

SparklingTindra
0

#32 Han är jättefin. =) Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är ganska roligt att sheltien kan vara i så många olika storlekar. =P Hur hör är han i mankhöjd, vet du det? Och sen är jag lite nyfiken; på vilket sätt skiljer han sig i psyket från andra shelties?

KajsaM
0

#30 Hehe, ne inte du längre! Man han är jätte charmig :)

Sussi
0

#33 Men mattes eget missfoster är ändå vackrast av dem alla ;)

#34 Kommer inte ihåg längre, mätte honom men har glömt bort det, iaf var han närmare 50cm i mh.
Han är lite som en professor, i sina egna tankar och lite virrig. Han är inte alls alärt som sheltien överlag utan ganska trög, inte så att han är korkad men allt han gör sker i slow motion ;) Märker nu att jag har svårt att förklara honom men skulle du träffa honom skulle du veta vad jag pratar om. Dom är som natt och dag mina två.

#35 Hihi, tack :)

Sool
0

Jag kommer inte håg hur stora mina killar var när v fick hem dem, men Albin var väldigt liten - vi skämtade om att vi blivit lurade och fått ett marsvin istället :P Han vägde strax under 2 kilo och var 10 veckor då i alla fall.

Nu är han 11 månader, 31 cm och väger 5,4 kg. Han har stått still på höjden länge nu, så han blir nog inte större. Men det gör inte oss något!

Oscar är 2 år, 37,5 cm, och väger 7,6 kg. Han har gått upp lite på sista tiden, vilket var välbehövligt.