Snälla Ni, berätta lite om just DIN Sheltie!!
Har fått upp ögonen för Shelties och hoppas nu att ni som har en , ska berätta vad just ni tycker om Er. Typiska drag, Pälsvård, Skäller den mkt?! Päls mm. Helt enkelt, lite om allt. Är jätte tacksam för all info. jag kan få. 
Sheltien är en härlig ras. Arbetsvillig, lojal och i allmänhet bra med barn. Pälsen kräver ju att man borstar den med jämna mellanrum. Sheltien kan dock vara ganska skällande av sej, om man inte arbetar bort det. Sheltien är oxå mycket anpassningsbar. Den trivs lika bra i staden som på landet.
Frankie:
Frankie älskar alla människor. Han är inte som många shelties kan vara, dvs reserverad mot främlingar. Tvärtom är han den som älskar främlingar och ska gosa hela tiden med dem. Ibland tror jag dem som kommer på besök tycker han är lite jobbig;) Frankie skäller bara när någon knackar på dörren eller man busar med honom. Annars skäller han inte. Hans päls är väldigt lättskött, men han är inte heller en av de shelties med fluffigast päls. Den är långt ifrån färdigväxt.. Ja, vad ska man skriva mer… Det finns nog så mkt man kan skriva om både Frankie och Pyret men detta är liite iaf;)
Pyret:
Pyret är inte lika glad i främlingar som Frankie, men hon går fram och hälsar oftast och sedan går hon undan. Det kanske är det bästa om hunden gör så än "flyger" på alla som kommer;) Pyret är som Frankie när det gäller skällandet. Pyret har lite längre päls än Frankie, och särskilt bakom öronen. Nu har hon inte så lång päls då hon fällde mkt för ett tag sedan. Den börjar dock växa ut igen…
Kramar//Carro
Jag kan berätta om min lilla Ronja då 
Ronja är något reserverad mot främmande människor. Och håller sig helst tillsammans med sin flock (familjen). Man kan ha henne lös utan att vara rädd för att hon springer bort. Hon är inte aggresiv mot andra hundar, och går vanligtvis ihop med de flesta av hundar man träffar eller känner.
Hon är mycket arbetsvillig och har lätt för att hitta lösningar på saker och ting. Hon är även väldigt anpassningsbar och trivs lika bra i stan som på landet. Hon är inte speciellt skällig, utan skäller endast då hon har någon anledning till det. (när någon knackar på dörren m.m.) Hon är mycket lekfull och har stor uthållighet. Det gör att hon även gladligen följer med på längre promenader.
För Ronjas del så kräver hon inte så mycket pälsvård. Två genomborstningar per månad brukar räcka. Dock måste jag hålla koll på pälsen bakom öronen. (där det lättare blir tovor) Det jag har märkt på Ronja är att hon älskar att göra mig glad också. :)
Mvh Emelie 
Tindra är en väldigt framåt och orädd sheltietik på 2,5 år. Hon älskar folk och hundar. Hon är lite skottberörd p.g.a. att dom sköt raketer alldeles ovanför hennes huvud när hon var bara några månader, men det är bara så att hon inte vill vara ute när det smäller och hon håller sig nära mig när vi är inomhus då.
Hon harväldigt lättskött päls som borstas en gång i veckan, trots att hon har så väldigt mycket päls. Hon fryser aldrig - inte ens vid -40 grader.
Hon är en superbra agilityhund som älskar att träna och tävla. Hon "talar" väldigt mycket med ögonen och kan ge en väldigt lätt-tolkade blickar. Hon morrar och piper mycket när hon leker och ibland skäller hon också men inte så farligt mycket.

Tack så jätte mycket för Era svar!! Var nyss ute på promenad med min Meja och träffade två sobeltikar. Hur fina som helst, speciellt den ena. Jag ställde naturligtvis ägaren mott väggen, och frågade ut honom om allt
Som det känns så är det en sådan det kommer att bli. Fast jag skulle nog helst vilja ha den trefärgade. Har jag fattat detta rätt så är den inte riktigt lika lätt att få tag på. Är det ngn som har nåt bra tips på serös och duktig uppfödare i Västragötaland?!
#5: Bor själv i västragötaland!
Och kan med en gång säja att det finns jätte många bra kennlar här. Gå in på www.sssk.org och klicka dig sedan vidare till "uppfödare". Då finner du de flesta utav uppfödare i Sverige med shetland sheepdog. Lycka till med letandet!
Mvh Emelie 
Den andra Ronja som finns här på sajten är min 7månaders tik. Hon är en trefärgad tös på 7månader. Ronja är inte blyg mot främmande människor utan hon komemr alltid och lägger huvudet i handen på personen för att bli kliad. Hon är lite räddare för barn för att vid 5 månaders ålder kom en pojke med ett paraply och skrämde henne. Ronja är ganska skällig, hon skäller när det plingar på dörren och när hon vill få igång någon till lek. Ronja är otroligt påhittig och granskar huset varje morgon och allt som ligger på golvet hamnar i hennes korg.
Ronja är gärna sin matte till lags och är väldigt arbets samt samarbetsvillig. Hon är även otroligt lyhörd vilket gör att det inte är några problem att ha henne lös.
Våran Becky är en snart 3 årig tik som vi tog över när hon var 2 år, har alltså snart haft henne ett år. Hon är världens bästa och snällaste hund och vill alltid vara till lags.
dom förra ägarna ville göra sig av med henne för att hon hade morrat åt deras 1åriga son, men hon har inte visat några som helst tendenser åt det håller hos oss!
vi tränar agility och hon ääälskar det. men hon är så ivrig att hon lätt glömmer bort mig och springer över hinderna själv :P
vi brukar ha henne lös när vi är ute och hon lyder bra. hon skäller nästan aldrig inne, mer än när det ringer på dörren. men ute skäller hon ofta på hundar och för att hon vill att man ska kasta pinne^^
har 3 marsvin och 3 hamstrar hemma också. beckys absoluta favoritsysselsättning är att passa hamstrarna när dom springer på golvet :)
hon funkar bra ihop med dom flesta hundar, men stora har hon lite svårare för.. hon är lite känslig i magen och sover gärna i sängen :) hon älskar bollar o pinnar och har lärt sig ligg, tass, spela död, skämmas (me tassen över nosen), morra, skall, vinka, kraffsa me tassen, krypa, buga, hoppa, stå på bakbenen, rulla runt, puss, ..o säkert nåt mer, sen vi fick henne :) (hon kunde bara sitt förut)
hon kommer från hättornas från början :)

#8 Å gud vad vacker hon är! 
#8 Måsta säga grattis till dig, jättekul att läsa att allt gått så bra med din hund. Vilket fint jobb du gjort och ett bra resultat du har. Samt hon är ju så snygg på bilden.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vilket bra jobb du har gjort findusen !
#9 #10 #11 -tack ska ni ha :D har inte ångrat en dag att vi tog henne :) hon fick inte den tid hon behövde hos dom förra ägarna, d märks… men nu så! :)
#8 oj, vilken skönhet! och vilken charm hon har i sina ögon. ett litet busfrö gissar jag? 
#13 hehe ja busig e hon allt :D det är sååå svårt att skälla på henne när hon gjort nåt dum när hon tittar på en med sina charmögon… helt omöjligt :P

Leo:
Hur ska man beskriva denna hund, utan att skriva i flera dygn?
Han är helt enkelt min bästa vän. Ett tag var han min enda vän..
Han är en hjälte för mig, som höll mitt humör uppe ner det kändes jobbigt. Han är alltid glad, och ställer alltid upp när man är ledsen, kommer han och ska trösta, han pussas och pussas, i flera timmar om det behövs.. Han är det bästa som har hänt mig :) Han betyder mer än världen! Min kära vovve, Right's Hero, du är det bästa som finns och har funnits, DU är BÄST!
Right's Hero = Min rätta hälte.. <33
#15 så fin han e :)
#15 Han är jättefin och verkar väldigt mysig. =)

#16 o #17 Aww tack <33
Min lilla vovve är ingen Sheltie utan en Golden Retrivier. Jag skriver om honom här i alla fall så det så. Busen är lojal, snäll hund som tar hand om sin familj på ett strålande sätt.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#19 Minns jag inte rätt, att "Busen" och din son vart vå riktigta hjältar i sommras?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Zigge… Är helt underbar på alla sätt! Mycket lättlärdoch trevlig. Senaste tricket lärde jag honom på 3 minuter. Det var att hoppa över min rygg när jag stog på "alla fyra". Han skäller aldrig ute på promenader, utan när han vill få igång någon eller få uppmärksamhet. Tyvär även när någon går, cyklar, åker bil förbi våran inhägnade gård. Men det är inte för att vakta utan det är vallinstinkten. När jag ändå gått in på hans vallinstinkt så kan jag ju berätta att han är vädigt jobbig då han ska valla ALLT som tar sig förbi honom på promenader. Spekar ingen roll om det är en människa eller en lastbil. Drf kan jag bara ha honom lös i skogen. Men det är inget som är typiskt rasen. Anne, uppfödaren, sa när vi hämtade honom att hon aldrig fått en valp med så mkt vall i! Så förmodligen är det ganska ovanligt, då hon har haft äldigt många kullar (Shellrick's). Zigge är heller inte reserverad. Utan tvärtom, väldigt framåt och vågar ta initiativ. Men han backar för stora hundar som vill leka och även tuffa terrier som gör leken hårdare och viladre…Då springer han och ställer sig nära mig, inte gömmer sig alltså. Sen när den andra hunden lungnat ner sig lite springer han fram och slår till med tassen. Det är väldigt stor skillnad att kolla på två shelties som leker än sheltie och ex. en terrier. Första gången Zigge lekte med en annan sheltie efter att han lämnade kenneln var när han var 9 månader. Jätte söta var dom sprang fram några steg, slog till med tassen på den andres bröst, backade, sprang runt, och slog igen… Men som sagt… Zigge är helt underbar och jag är jätte nöjd med honom och rasvalet :). Att han är hyperaktiv är ingen nackdel för mig. Men det ska man veta om man väljer en sheltie. Att det är full fart hela dagen!
Mvh Ellenfyrkant

Oj vad mycket det blev ;) Hoppas det var till någon hjälp ^^
Mvh Ellenfyrkant