viktfråga
Hej!
Jag är ny här på forumet och börjar med att fråga om vad era hanhundar väger. Jag är nämligen lite orolig för vår sheltie Oscar (2 år snart) eftersom han är så smal. Han är 37,5 cm hög och väger 6,7kg.
Han har alltid ätit dåligt och alltid varit smal, men i somras vägde han 7,4 innan han drabbades av en bakterieinfektion i magen och fick ligga på sjukhus. När han åkte därifrån vägde han 6,2kg (han var nyduschad och blöt i pälsen då, så han vägde nog mindre egentligen) och har sedan inte gått upp mer än till det han nu väger.
Jag har tänkt prata med veterinären nästa gång vi ska dit men tycker det skulle vara intressant att höra vad ni tror och vad era hundar väger, för att ha något att jämföra med.
Oj, din hund lät väldans smal. Men jag vte inte hur mkt en sheltie i normalstorlek ska väga. Min sheltietik är mycket större, hon väger 12kg.

Frankie väger 9,5 kg och är ca 45 cm hög. En riktig spinkedink är han… Han har aldrig varit ett matvrak precis.
Pyret väger 8,5 kg och är 35,5 cm hög. Alltså väger hon för mkt. Håller på att få ner henne i vikt och några hekto har vi allt lyckats med sedan hon kom hit.
Hoppas din hund går på sig lite i vikt nu eftersom han varit sjuk:)
(Oscar, är det inte han den 3-färgade killen med marmoreringar på benen? :)
Kramar/Carro
Tack för era svar!
Ja, Oscar är verkligen spinkig. Men han är ju pigg och glad i övrigt och pälsen är väldigt blank och fin. Han är ju inte så gammal heller så han kanske växer till sig. Han äter faktiskt lite bättre nu när vi blandar fryst vom och rapsolja i hans mat. Får se om han lägger på sig lite av det.
#2 Jo, det låter som en bra beskrivning av Oscar.
Hur känner du till honom? Min man har skrivit här inne tidigare vet jag, så det kanske är därför.

#3 Jag visste att det finns en Oscar här inne och gissade mig till att det var han:) Han är så fin! :)
Kramar/Carro
Välkommen tillbaka!
Kan tyvärr inte svara åp din fråga eftersom jag endast har en tikvalp på 6,5måndaer. Men hon är kanske 33-35cm hög och väger 6kg. Men hon är lite för rund om magen!

Lussi är 38-39 cm och väger 10 kg.FAst då har han kraftig benstomme och är även amerikansk.
Min hane på 37 cm är som mest lagom när han väger 7,5-8 kg.

En sheltie med manken 35 - 37 ska väga 6-7 kg är vad jag vet :)
Så enligt mig är din hund kanske lite för smal. Men verkar inte så farligt ändå. Bild på honom när hanär duschad eller något?
Mvh Ellenfyrkant

En sheltie med manken 35 - 37 ska väga 6-7 kg är vad jag vet :)
Så enligt mig är din hund kanske lite för smal. Men verkar inte så farligt ändå. Bild på honom när hanär duschad eller något?
Mvh Ellenfyrkant
#10 Jag har ingen bild på honom när han är duschad, men jag kan ta en nästa gång så får ni se hur han ser ut. Jag ska mäta honom igen också, för det var ett tag sedan sist.
Tack för era svar allihop!
Vi var hos veterinären med Oscar igår eftersom han fått klåda och utslag på huden. Då passade vi på att fråga om vikten och veterinären sa att han var väldigt smal, men inte mager eller undernärd. Och att han väger mindre än många andra i samma storlek beror på att han helt enkelt är smal i kroppskonstruktionen, har tunnbenstomme. Så ingen fara med det alltså.
lite uppdateringar; min tikvalp är snart 7månader, 32cm hög och väger 5,05kg. vägde henne hos vetten igår.
#13: Vilken liten och söt tjej lilla Ronja måste vara.
Till skillnad från min stora korv till sheltie! *s*
korv=min Ronja (skämt)
Mvh Emelie 
#13 Hur gick det hos vet igår? Allt ok?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
jodå, nu är allt OK, du kan läsa om besöket i hennes tråd. :)

Ursäkta! Detta har inget med inlägget att göra! Men undrar om någon sett min Zigeg tråd. Då jag tänkt att uppdatera er lite. Har letat överallt känns det som xD
Mvh Ellenfyrkant
#17 jag har uppdaterat en tråd med massa bilder på Zigge. de heter "Zigge är hemma". vet inte om det var den du mena?