Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 844 ggr
VeNyRa
0

bada vovve :)

Tänkte bada Ozzi idag, vad ska jag tänka på? hur varmt ska vattnet vara osv..

KajsaM
0

Jag kan tyvär inte några "sheltie tips" utan bara lite allmänna. Borta hunden innan ordentligt, för annars plattas bara tovorna och dom går inte/ blir jättesvåra att få ut. Vattnet ska väl vara mitt i mellan, ljummet :)

Lycka till!

[Malin3033]
0

Innan du börjar se till att du har en gummimatta lr liknade så hunden står stadigt. Vattnet ska vara lite varmare än ljummet (fungervarmt). Blöt ner hunden ordentligt innan du shamponerar. Efter att du shamponerat är det ännu viktigare att du sköljer ordentligt. Skölj tills du känner att allt shampo är borta, sedan kör du en gång till för att vara på den säkra sidan.

Du kommer att få en mkt liten sheltie, det kan jag lova^^

Efter badet så torka hunden ordentligt med en handduk, om jag inte missminner mig är det en valp du har? Och då måste du inte föna hunden eftersom den inte har så mkt päls, men Ozzi kanske är kring 8 månader, (shit vilket minner jag har) och då kanske han har en del päls, om det nu är så skulle jag ge dig tipset att föna han torr, bra att vänja han vid det då man helst ska göra det när dem är vuxna

Sedan som Kajsa_ sa, borsta hunden ordentligt!

VeNyRa
0

Nu är han badad, han tyckte inte om det så mkt men han skötte sej bra =) blåste honom halvtorr ville inte mer när jag såg hur mkt han hatade det.

och ja han vart verkligen liten Haha! det såg så kul ut, stort huvud och liten kropp =P

VeNyRa
0

nu har han nästan torkat helt och hans päls är sååå mjuk och glansig!

KajsaM
0

Vad bra att det gick bra :)

[Malin3033]
0

Ronja ser ut som en dränkt katt när hon badas :P

SparklingTindra
0

Tindra älskar att bli badad och fönad och borstad.. Men det är juh lite jobbigt att få pälsen blöt (vattnet rinner juh bara av pälsen) och sen när den väl har blivit blöt och man ska föna hunden så är det juh svårt att få pälsen torr. Jag fönade och borstade Tindra i typ 2 timmar sist och då var hon ändå lite fuktig. Hon har juh så tjock päls så man måste bena upp pälsen och föna ett litet ställe i taget..

Är det nån mer som har det (lyx)problemet? =P

Ressu
0

Båda mina hundar har tjock päls så det tar en halv evighet att få dem genomblötta. Men däremot torkar dom relativt snabbt. Men för att vara ärlig så brukar jag inte föna dom helt torra. Utan bara så dom är halvtorra å så får dom självtorka. Ingen av dom är riktigt förtjust i fönen så om jag inte är tvungnen så får dom nog självtorka =).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

VeNyRa
0

orkar inte göra en ny tråd för stt fråga dehär :)

mäter ni era shelties hemma? lr vars gör man det? och när slutmäter men dem?

Ellenfyrkant
0

Jag har bara mätt Zigge hemma. Nackdelen med att mäta hemma är att man "aldrig" får exagt.

Mvh Ellenfyrkant

Ressu
0

Mina har ju blivit officiellt inmätta för agilityn, men vi har oxå en mätsticka hemma som vi mätt dom med.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SparklingTindra
0

Haha jag har mätt på brukshundsklubben fem gånger. Resultatet blev: 43 cm, 44 cm (dessa 2 gånger var det samma person som mätte under samma dag), 41 cm, 43 cm, 46 cm. (dessa 3 gånger var det samma person som mätte under samma dag). Sen så har vi slutmätt henne på agilitytävling och då var hon tydligen 41cm. Och han mätte flera flera gånger från olika håll så det måste stämma.

Ska kanske tillägga att mätstickan som användes var samma under alla hennes mätningar, även den på tävlingen. Så antingen så var dom som mätte väldigt dåliga på att mäta, eller så var det en dålig mätsticka (svår att läsa av), eller så är Tindra svår att mäta. Skrattande