Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1194 ggr
VeNyRa
0

Sur på Ozzi! *ångest*

ååh han förstörde min kväll genom att inte lyssna, dumma dumma hund!

Han har börjat dra som fasen i kopplet och han bara far med nosen i backen och vägrar lyssna, de går inte att få nån kontakt med honom…

Jag vet juh att jag inte har den tid för honom som han skulle behöva, och de känns förjäkligt att säga de. Skolan tar upp hela mitt jävla liv, och när jag inte gör läxor lr är i stallet sover jag. Jag är helt jäkla slut, jag orkar fan inte med mitt liv.

Ändå tkr jag att jag har ganska mkt tid som jag hade kunna ge åt honom men då sitter jag här och slöar för att jag inte orkar annat, de ger mej ibland ångest att jag inte går ut med honom, borstar lr busar med honom när jag har tid. Men de känns som inge kul, jag vet att det tar tid att få en hund som har bra kontakt med sin matte osv, men jag vill att allt ska hända NU och hest igår.

Den bistra sanningen är att han typ alltid bara får gå ut på gården för att pissa på morgonen och när jag kmr hem och han såå gjärna skulle villja gå ut orkar inte jag (men i veckan har jag haft så mkt ångest över det så att vi gått en 10 minutersprommenad iaf) och på kvällen är de sällan han får gå ut mer än på gården.

inte konstigt att han börjat ty sig till morsan istället för hon busar ju ganska mkt med honom iaf, ååh jag vill ju verkligen att han ska älska mej.

stackars hund, vilken jävla djurplågare jag är.

Starfall
0

Jag känner igen mig i en del av det du skriver, jag känner också att jag inte går ut lika mkt med mina hundar som jag egentligen borde.

Detta med lydnaden… Hur går det om din mamma går ut med honom? Drar han lika mycket då? Du skrev att han börjar tyda sig mer till henne, kanske känner han att han vill vara extra lydig mot henne? Men det troligaste är att han börjar bli tonåring/könsmogen, minns när Frankie blev det, det var en rätt jobbig period men sedan gick den över och han blev jättelydig. Nu har han dock kommit i någon sorts tonårsperiod igen så han kan vara rätt olydigi vissa tillfällen. Men det går över det med.

Hunden är människans bästa vän och jag tror att Ozzi känner och förstår att du inte orkar hålla på så mkt med honom. Men han blir väldigt glad när du gör det. Försök att iaf klappa honom och prata mycket med honom. Då känner han att du älskar honom.

Känn dig inte som en djurplågare, men jag vet att det är svårt ibland. Jag tex har många djur och känner att jag inte har så mkt tid för var och ett av dem, den tid som de borde få. Det ger mig dåligt samvete varje dag. Men man älskar dem änå väldigt mycket. Djurplågare är man om man misshandlar/vanvårdar sitt djur och det tror jag absolut inte om dig.

Ha det bra och hälsa Ozzi:)

Kramar//Carro

VeNyRa
0

Tack for stödet! =)

Jag vet faktiskt inte om han drar när morsan går med honom.
när blir dom könsmogen egentligen?

usch, känns bara så jobbigt när jag inte orkar även fasst jag borde göra det.

[Malin3033]
0

Tror som Starfall att han börjar bli könsmogen. Då får de minsann kottar i öronen!

Hoppas att det löser sig!

VeNyRa
0

guud vad jobbigt! ska ta upp det på valpkursen idag iaf.

jobbigt att det kräver mkt av mej också.

[Malin3033]
0

#4 kräver valpkursen mycket av er!? :O De ska ju utgå från eran egen nivå +  att det låter som om Ozzi börjar bli könsmogen. Där borde instruktören veta att valparna blir lite "knasiga".

VeNyRa
0

Han håller nog på att bli könsmogen, förut har han bara kollat på bilar och vad som hänt runtomkring, men nu har han börjat lukta.

fick tipset att ha kortare koppel och inte låta honom göra så. och om han börjar dra så ska jag tvär vända och gå åt andra hållet.

[Malin3033]
0

Ett mycket bra tips jag fick på valpkursen är att en kompis till dig går fram till Ozzi med en skål med gott godis, han får inte ta nått! Sedan backar hon kanske 7m, inte så långt så att Ozzi tappar intresset för godiset, han måsta vara fokuserad hela tiden. Din kompis sätter sig ned med skålen och du och Ozzi börjar gå mot skålen. Du kommer knappt kunna ta ett steg förens Ozzi har dragit iväg mot skålen, du vänder bestämt och går med honom åt motsatta hållet. När Ozzi går fint vid din sida berömmer du och vänder rikting mot skålen igen. Fortsätter att beröm hela tiden när han går fint, ge dock inte godis eftersom han då inte kommer vara intresserad av skålen. Så fort han drar vädner du bestämt igen och går åt andra hållet. När han går fint berömmer du och vänder igen. Så håller ni på så tills han går snyggt vid din sida ända tills ni är framme vid skålen. Då får han mycket mycket beröm och får äta upp godiset!

Om han inte är så godismotiverad utan älskar människor kan det vara en motivering istället.

SparklingTindra
0

#7 Det var ett jättebra tips tycker jag. =)

Men att han nosar när han är ute gör väl inget? Det är juh deras sätt att få reda på vilka som gått där innan er och hur dom mår och hur ranghöga dom är. Det är som att läsa tidningen för dom, och oftast lir dom lite lugnare och lydigare hundar om man låter dom nosa på promenaderna. Nju menar jag juh inte såklart att ni ska stå på samma ställe i typ en halvtimme för att han ska få nosa hur mycket han vill, men annars så är det bara bra att låta dom nosa. =)

VeNyRa
0

#8 hon som håller kursen sa att hundarna inte har något behov av att nosa och jag tkr att det bara är jobbigt när han springer med näsan i backen hela tiden, jag har ingen kontakt med honom då.

#7 det provade vi på kursen och där funkade det ju bra, men hemma funkar ingenting.

SparklingTindra
0

#9 Hmm, jag håller inte med eran kursledare där. Jag tycker att det är viktigt att hunden får nosa, det mår den bara bra av. Jag förstår att det kanske är jobbigt att stanna och låta hunden nosa, men promenaderna är juh till för hunden också. Sen kan du juh kräva av honom att han inte ska nosa om ni t.ex. tränar och så där.

Kanske det finns nån löptik i närheten av er som han känner lukten av och det kan vara det som gör att han nosar ovanligt mycket just nu.

[Malin3033]
0

#9 håller heller inte med eran kursledare. Klart hunden ska få läsa tidningen. ;-) Men i måttlig mängd. På träning skulle jag vänta ut han tills han tog ögonkontakt med dig, då är det han som säger att han är redo, avbryter du Ozzi kommer han nog inte koncentrera sig lika bra. Men på promenaderna ska han gott få läsa tidningen, dock inte i en halvtimma.

VeNyRa
0

alla har olika åsikter, så jag kör efter "mitt" sätt, blir enklast så.

KajsaM
0

Förstår hur du känner dig, har du kanske något kompis/släktning som kanske kan hjälpa dig att gå? :)

VeNyRa
0

Jo jag har en kompis so är superduktig med alla djur. Men när jag har tid har inte hon och tvärt om.
Hatar skolan!! alla lärare verkar tro att man har lite att göra på fritiden så dom packar oss fulla med läxor och hemarbeten!

Starfall
0

#14 Så är det för mig med… Känns verkligen jobbigt att knappt ha någon fritid:( Det får en verkligen att må pissdåligt och klarar man inte vad som förväntas av en känns det som ens dag rasar ihop. Därför har jag sänkt mina förväntningar på mig själv och satsar på att får Godkänt i alla ämnen, orkar inte satsa högre. Resten är bara bonus… Men visst känns det skit när lärare inte vill att vi ska ha någon fritid:(

SparklingTindra
0

#0 Är din mamma på promenader med honom?

KajsaM
0

#14 Okej :)

Alla har vi nog stressigt, men det är bara att försöka. Kompisar, djur & läxor tar mkt tid.. :)

VeNyRa
0

#16 Jo när hon väl är hemma så brukar hon gå ut på kvällarna.

SparklingTindra
0

#18 Ok. Jag tänkte så att han i alla fall får motion och så att han rastas så mycket som han behöver.. =)

VeNyRa
0

#19 han behöver ju inte jätte mkt motion ännu när han är valp. men snart så. rastad blir han ju såklart när han behöver, men jag menar att det nog inte blir några 1 timmars promenader i skogen varje dag.

SparklingTindra
0

#20 Okej

Ressu
0

Okej, nu ska jag komma med min syn på saken… =)

Snusa får dom väl i MÅTTLIGA mängder alltså inte hela tiden. Det finns inget mer irriterande än då hunden har nosen längs marken hela tiden. Som _TheEnd sa man får ingen kontakt med hunden då.

Nu misstänker jag ju oxå att ozzi håller på att bli tonåring =). Gränserna ska testas… Och en anledning till att han tyr sej till din mamma kan vara det att hon inte kräver något av honom. Precis som med barn. Nog är det ju roligare att fara med den förälder som inte nekar en något, eller hur?

Jag förstår ditt dilemma. Jag har oxå väldigt dåligt samvete då hundarna in i veckorna inte får lika mycket program som på t.ex helgerna. Men jag har kommit underfund med det att dom är nöjda å glada bara dom blir lite ompysslade, då du t.ex sitter i soffan så ha hunden me dej klia honom bakom örat eller något dylikt. Och dom då du går med honom på domdär 10 min. promenaderna försök då arbeta med honom dvs försök bibehålla kontakten med honom. Var lite löjlig å intressant så tycker han oxå att matte är intressantare än lukterna =).

Inte är du någon djurplågare och nog älskar Ozzi dej. Försök orka igenom hans tonår så blir det betydligt bättre sen =)

Ursäkta, det blev långt =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus