Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 3266 ggr
tedsvensson
0

Lite frågor för den vane!

Hej alla! Jag har gått länge i funderingar kring att skaffa hund, och har nu äntligen kommit fram till beslutet att göra det. Efter många funderingar har jag också slutligen kommit fram till att Sheltie är en ras att (för mig) satsa på.

Jag har läst mycket här, och har även lite egen erfarenhet av Sheltie då bekanta till vår familj hade en sån och jag passade den ibland.

Men jag skulle vilja veta lite mer om hur Sheltien är som valp. Är den väldigt "bitig" av sig?

Klarar sig en sheltie lika bra som en stor hund med att vara hemma t.ex? De ska ju klara sig 4-5 timmar ensam om dagen helst.

Hur är det med motionen? Orkar en sån liten hund hänga med ut på långa promenader och busa lite?

Många jag pratar med säger att Sheltie mest är för pensionärer, och att det är en allmänt tråkig hund som knappt vill va' ute… "Fina gatan"- hund om ni förstår vad jag menar. Myter?

Själv tror jag det, de verkar vara fullla med liv.

Vad säger ni?

Ronja06
0

Då Ronja var valp var hon inte speciellt "bitig" av sig. Förutom då hon tappade sina tänder vid 4-5 månader ålder. Hon bet dock aldrig i några möbler, utan höll sig till sina bitleksaker och tuggben istället.

En sheltie klarar precis som vilken hund som helst att vara ensam hemma. Men det beror nog från hund till hund, och hur mycket ägaren tränar valpen att vara själv. Ronja kan konsten att slappna av och lägger sig i sin bia-bädd då hon är ensam hemma. Hon kan klara sig i 4-5 timmar utan problem. Men jag föredrar att inte låta henne vara ensam så långa stunder.

En valp ska inte motioneras så mycket. Men då väl en sheltie är vuxen så klarar den utan problem långa promenader i skog och mark. Och för Ronja del - desto mer bus desto roligare!

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då min Ronja var valp (min hund och Ronja06's hund har samma namn, de ser nästa likadana ut också.) var hon inte alls särskilt bitig av sig, hon har alltid låtit bli möbler, däremot tyckte hon att fransmattor var väldigt roliga. Hon har alltid varit otroligt cool och lugn, så det är inga problem att lämna henne ensam, men det är nog tack vare att hon är väldigt mycket miljötränad. Men sheltien har väldigt lätt att anpassa sig så med träning kommer det inte bli några som helst problem!

Ang. motion så är det samma sak där, hunden har väldigt lätt att anpassa sig, bor den hos ett pensionärpar eller någonstans där de inte får så mycket motion så anpassar den sig till det, även om sheltien älskar motion! jag går minst 2h promenader varje dag, utöver det blir det mycket bus och övrig aktivering! Så visst klarar en sheltie av motion! Dem är ju väldigt framgångsrika bland de hundsporter vi har här i sverige, bl.a ser man ofta shelties på agilitybanorna

Kan väl tillägga också att min hund är 9 månader, så valpminnerna är som färska^^

Starfall
0

När Frankie var liten var han inte så bitig, mest småsaker han förstörde. Tex skosulor och skosnören. Ibland tuggade han även på tapeter men inte så mkt. Då är han värre nu, när han är 1,5 år gammal. Nu har han bitit sönder en lipsyl, men inte ätit upp varken utsidan eller innehåll bara bitit sönder. Viktiga pluggar som håller ihop vår diskettbox. Blyertspennor, suddgummin, färgblandarpinne och sedan tuggar han på bark… Men inga möbler har han inte förstört iaf och det är skönt. Jag tror inte det finns så stor skillnad från ras till ras vilka som är bitiga eller inte, det finns alltid undantag.

Som Ronja06 säger så klarar en sheltie att vara ensam hemma som vilken annan hund som helst. Det beror på hur mkt man tränar med den att vara ensam hemma. Frankie och Pyret kan vara ensamma i 9 timmar utan att det händer olyckor eller att de förstör huset. Men det har bara hänt 2 gånger att de behövt vara ensamma så länge och det var då lillebrorsan bröt ett finger och fick opereras och var inlagd på sjukhus i 2 dagar. Mamma var där hos honom. Pappa jobbar om dagarna och jag går i skolan. Mamma är nästan alltid hemma eftersom hon är förtidspensionerad.

En sheltie är ju en vallhund, och älskar att röra på sig. Dem är väldigt aktiva. Sedan är det klart att det finns undantag. Pyret är lite mer försiktig när vi är ute. Hon springer inte så långt ifrån mig och hon vallar inte mig. Sedan vågar hon inte heller springa så mycket eftersom Frankie alltid vallar henne och springer hon så nafsar han henne. Det är jobbigt… Frankie är som sagt väldigt aktiv och sringer som en galning. Frankie och Ronja06´s lilla Ronja verkar ha samma "regel".;)

Kramar/Carro

tedsvensson
0

Tack för svaren! Hur mycket kostar en Sheltie i månaden ungefär? En Sheltie kan ju inte äta lika mycket som en stor hund?

Vad kostar en försäkring ungefär?

[Malin3033]
0

En sheltie kostar ca: 10.000kr i inköp. Sedan blir det ju massa tillbehör till hunden, så som leksaker, ben osv osv. Jag köper 12kg säckar med mat till två hundar. De äter sammanlagt 4dl/dag. Vilket blir 112dl/månad. 1kg torrfoder är ca: 20dl.
Alltså blir det 5,6kg i månader. Så en säck håller lite längre än 2 månader.

Ang. försäkring får du kolla upp detta med respektive försäkringsbolag, allt beror på vad för sorts försäkring och vilket bolag du väljer

VickiochTova
0

#4 Försäkringen beror ju på vilket bolag och vilken försäkring du väljer, jag betalar 2300 kr om året. Min hund äter ca 1 dl om dan så matkostnaden för henne är inte så hög. Sen tillkommer ju kostnader för kurser, godis, leksaker osv..

Lycka till!

Sussi
0

Ojojoj, inga tanthundar här inte!

Mina älskar att vara ute och busa, jag kan ta hur långa promenader som helst och i vilken takt som helst utan att ha dem på efterkälke. Som riktigt små valpar orkar de förståss inte så jätte långt men som fullvuxen har du en trogen följeslagare. (Min ena hund som är allt för stor för rasen orkar dock inte hur långt som helst men han är ett undantag)

Mina båda var bitiga som valpar men det hör väl till åldern och kliande tänder. Mycket tuggleksaker får gärna ligga lättilgängliga.

Mina har klarat sig bra att vara ensamma hemma flera timmar i sträck. Nu brukar de vara ca 4h ensamma men de skulle också klara mera, de brukar helt enkelt passa på att sova då man är borta. Viktigt här är att man från första början inte gör en stor sak av att man går bort genom sorgliga heeeeejdåååå ;)

#4 Kostar mycket lite. Kan inte ge exakta summor men det är absolut överkomliga :)