Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3185 ggr
VeNyRa
0

Halsband?

vad har ni för halsband på era shelties?
just nu har jag ett med knäppe, men han börjar få så mkt hår så det blir svårt att inte knäppa fast det.

funderar på halvstryp, men är jäkligt tveksam!

kanske ni har nått bra tips? och länk?

Starfall
0

Jag använder halvstryp till både Frankie och Pyret, och det fungerar verkligen toppen! Så det rekommenderar jag:)

Kramar//Carro

(Prizma_o_Kristall)

VeNyRa
0

Hmm, de är ju faktiskt många som använder halvstryp har jag insett, men ändå, han kanske får ont?!( guuud, jag är så mesig med allt levande som inte kan prata)

Starfall
0

#2 Nej, att använda halvstryp borde inte medföra att hunden får ont:) Mina hundar har inte reagerat på halvstrypen, det är ju meningen att hunden ska gå fint i kopplet utan att dra, det är ju när hunden drar som det spänns åt lite runt halsen. Vilket ger en obehaglig känsla. Men ont ska det inte göra. Sedan är det väl olika från hund till hund, vissa hundar kanske är känsligare än andra:)

Lycka till!

Kramar/Carro

Ronja06
0

Jag använder ett halsband av märket "björkis". Enligt mig har det funkat kanon bra! Det bästa halsbandet jag någonsin har haft. här är en länk:

http://www.huverods.se/products.php?cid=450&pid=5574

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
0

Jag vill bara säga att jag inte gillar detta med halvstryp och helstryp (jag dömer er absolut inte för att ni använder det, bara så att ni vet Glad) på grund av att jag tänker på hur det skulle kännas för mig själv att ha sådant. Egentligen så skulle jag vilja använda bara sele på min hund eftersom att det är skonsammast för deras nackar o.s.v. men jag tycker att det är lite omständigt eftersom att jag brukar ha tindra lös nästan hela tiden och då tar jag bort även halsbandet och då skulle det vara krångligt med sele. Men jag använder ett läderhalsband som har ett sånt där spänne som typ bälten brukar ha (om ni förstår vad jag menar). Den är lite för stor åt Tino egentligen, men eftersom att hon aldrig kryper ur det (förutom i närheten av agilityplaner) så gör det inget.

Ressu
0

Jag använder oxå halvstryp åt båda mina. Det nöter minst på pälsen har jag kommit fram till.

Halvstrypen är dessutom väldigt skonsam mot hunden. Om man har rätt storlek på det vill säga. Jag har så pass stora halvstryp att även när det är ihopdraget så stryper det inte hunden. Så det är inte alls grymt mot hunden. Det stramar egentligen mindre åt än ett vanligt halsband.

Sele är oxå bra, men jag rekommenderar att hunden lär sej gå med halsband först.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

VeNyRa
0

det blir nog ett halvstryp iaf, men då ett ganska stort. tack för hjälpen =)

sen undrar jag en till sak, våran gråhund drar som en idiot, han är superstark vi måste knyta kopplet runt magen på honom för att alls kunna gå ut, om man inte gör de så får man inte stopp. han kan ju knappast tycka att de är skönt? så varför gör han det?

Ressu
0

Knappast tycker han det är skönt men han kopplar antagligen heller inte ihop smärtan med att han drar… Jag skulle hellre rekommendera pullstop än att knyta remmen runt magen på honom. Pullstop är på det viset ganska snäll metod att lära hunden sluta dra. Pullstopen orsakar ingen smärta utan bara ett tryck över nosen när hunden drar. Sedan gäller det oxå att vara konsekvent. Hunden får inte dra ibland och ibland inte. Det sänder mixade signaler åt hunden…

// Ressu
kennel Westtorpets

Emmeli
0

Lussi och Zeke har halvstryp. Zeke i typ och Lussi i renskinn. Jag tycker det är bäst så. Fast på utställningar har Lussi helstryp i tunn kedja. Just för att han är så upphetsad av att det är så kul. Ett vanligt utställningskoppel skulle aldrig funka och har aldrig gjort på honom.

VeNyRa
0

8# han är så jäkla tjurig tror inte att man kommer få honom sluta dra. har provat pullstopp men de funkade inte, han hatade det verkligen så jag vill inte ha det på honom mera. Har inte tänk på att han nog inte kopplar ihop smärtan med att han drar, men det är nog så.

VeNyRa
0

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1658

tänkte beställa ett sånt, vad tror ni?
han mäter 35 cm runt halsen, inräknat lite hår. det står inte om halsbandet är 35 cm runt hela eller om det är när det är "strypt".

VeNyRa
0

Haha var ute och gick med gråhunden och hade på honom pullstop, de såg så komiskt ut, han verkligen hatade den men efter ett tag insåg han att han inte skulle dra.

tänk er en tjur som nyss blivit tillfångatagen och bara vill komma loss, han for åt alla håll bara för att slippa. så såg han ut när vi gick första biten, han vände sej om och backade ströck sej runt backen bara för att få bort den =)

VeNyRa
0

om man ska köpa ett halvstryp och det står längd 35, är det längsta längden eller kortaste?

Starfall
0

#13 Ingen aning,, det har jag inte tänkt på. Men det borde väl vara det kortaste som e räknat? :) Borde stå nånstans tycker jag:)

VeNyRa
0

jo de tkr jag med, men de gör inte de :-/

KajsaM
0

#0 Kolla inne på djuraffärn, där har hon både halvstryp och "björkis" som #4 rekommenderade, det är verkligen toppen!

VeNyRa
0

jo men dom verkar så tråkiga och klumpiga, det enda som kommer synas på han är juh halsbandet =/
vill ha ett smalt lite diskret.

SparklingTindra
0

#6 -varför tycker du att dom ska ha gått med halsband innan  dom har sele? Jag ser då ingen anledning, på grund av att många hundar drar MINDRE med sele än med halsband. Det är skonsammare för hunden än med halsband.

#7 Har ni provat att ha sele på eran gråhund? Många hundar drar extra mycket om dom har t.ex. stryphalsband eller koppel runt magen just för att dom tycker att det är obehagligt. Sen så är den bästa metoden, enligt mig, att stanna varje gång han drar till och sedan backa bakåt tills han kommer med dig åt andra hållet. Då berömmer du och fortsätter framåt. Det gör visserligen promenaden ganska långdragen och det tar tid innan den lär sig men det är en metod som är snäll mot hunden och som hunden förstår. Lägg dessutom gärna in kommandot t.ex. "inte dra" när du stannar.

Ett annat sätt du kan använda dig av är att du kräver att han sätter sig ner innan ni kan fortsätta framåt, eller att när du har stannat bara står still tills han har kommit tillbaks till dig och tagit kontakt.

#17 Jag förstår att det är trevligast när man inte ser så mycket halsband men det är skonsammare mot nacken att ha ett lite bredare, helst om man ska ha halvstryp. Glad

Ressu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 De håller jag med om att den är skonsammare, men iom det så är det oxå lättare för hunden att dra… Plus att hunden behöver lära sej gå med halsband. Speciellt om man hade tänkt fara på utställning eller träna lydnad. På varkendera ställen är sele godkänd. Och halsband är inte i sej själva oskonsamma utan det är nog hur dom i andra änden av kopplet beter sej. Man ska inte rycka å knycka i kopplet då är det klart att halsbandet blir ohälsosamt. Det finns andra sätt att lära hunden…

#17 Jag har ganska smala mjuka läderhalvstryp åt mina hundar och dom försvinner bra in i pälsen Skrattande (bifogar en bild av halsbandet). Inte behöver du ta ett brett ett inte. Dom breda kan dessutom börja skava på hunden… Jag skulle rek. att du tar hunden med när du ska köpa halvstrypet så du säkert får den rätta längden. Kan ju inte säga hur dom är numrerade i sverige, men här så sku nog 35 vara en ganska stor nr.

// Ressu
kennel Westtorpets

VeNyRa
0

18# Jo sele har vi provat, men det funkar som inte, han drar en till närmsta pisshög utan att man kan göra nånting. tänkte däremot köpa en sele till han när jag ska åka skidor, men det är väll ända gången man får nytta av den.

han är såpass gammal nu så jag tror inte att de går å lära honom att gå fint i koppel. Han är så j*äkla tjurig så det är inte klokt. har testat metoden att stanna och gå baklänges men de funkar verkligen inte, man hinner inte gå ett setg förän man fått stanna igen.

SparklingTindra
0

#19 Men ofta så drar hunden ändå mindre i sele än med halsband. Självklart blir det lättare för hunden att dra eftersom att dom inte stryps, men när det inte blir motstånd i halsen så brukar dom därför inte dra lika mycket. Jovisst, man kanske inte får ha sele på hunden på utställning och lydnadsträningar men då får man väl ha halsband. Annars så är sele bra. Glad

Det har visat sig att det inte är så där bra med halsband på hunden. Visst, alla rycker juh inte i kopplet till sina hundar (jag skulle aldrig någonsin göra det) och alla hundar drar inte, men det blir juh ändå ett motstånd i halsen. En etolog har sagt att det är konstigt att så många fortfarande använder halsband på sina hundar eftersom att det är så gammaldags, att folk borde använda just sele mer. Nu säger ju inte jag att det är gammeldags att ha halsband. Jag har juh själv det på Tindra, men jag skulle inte använda stryp eller halvstryp just på grund av hur deras halsar är uppbyggda..

#20 Jodå, alla hundar kan gå fint i koppel, bara man har extremt mycket tålamod. Men det där med att du inte hinner gå ett steg förrän han gör likadant igen; gör på samma sätt en gång till då. Glad Det är ganska jobbigt att stanna/backa hela tiden men sen så småningom så kommer han att lära sig. Era promenader kanske tar tuusen år men det kommer att löna sig längre fram, jag lovar.

Ressu
0

#21 Personligen har jag som skolare ännu inte träffat på en hund som skulle dra mindre med sele Glad. Däremot dom som drar mer med sele.

// Ressu
kennel Westtorpets

SparklingTindra
0

Ja, det är väl olika. Jag har nästan bara träffat på hundar som HAR dragit mindre med det. =D Min mosters aussie till exempel. Sen beror det juh inte bara på vad man har (sele, halsband, stryp,halvstryp..) utan hur man använder det.

VeNyRa
0

har köpt ett halvstryp nu =) de blidde ett jätte mjukt i älgskinn.

[Malin3033]
0

Kan ju lägga upp en bild på Ronjas halsband *ler och ser era miner framför er* Som valp hade hon ett vanligt läderhalsband, men när vi var på utställningen när hon var 6 månader bestämde jag mig för att köpa ett nytt till henne. Och då blev det samma modell som Ronja06 har till sin Ronja, dock är det inte rött som hennes, utan rosa med små diamanter! Är det en tjejhund så är det! Hahha, älskar folks reaktioner när dem ser halsbandet under all päls. Skrattande

Kan ju tillägga att insidan är av läder så att det inte sliter på pälsen samt att det är bekvämt för hunden.

Tycker själv att det ser lite lustigt ut när vi går ut med hundarna, Ivan med ett nithalsband och Ronja med diamanter, man ser ju direkt hundarnas personlighet, för i det här fallet kan man inte skylla på ägarens personlighet, att ägaren te.x skulle vara lika tuff som hunden, för jag har ju köpt båda halsbanden. Flört

[Malin3033]
0

Ivan med nithalsband, men samma sak där, halsbandet är av läder.