Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3153 ggr
[Malin3033]
0

Mojsans Black Diamond "Ronja"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi hört om både Frankie, Pyret och Ronja. Så nu lägger jag inte en tråd om min lilla valp Mojsans Black Diamond "Ronja".. Just nu är hon ju bara 11 veckor så mer information kommer att komma ju längre tiden går och ju mer jag lär känna henne!

Mojsans Black Diamond "Ronja":

Hur det hela började:
Jag började intressera mig mer och mer för hundsport, bla agility, lydnad och freestyle och ville därför skaffa mig en egen hund. Vi hade ju redan en hund sen tidigare (Tumlex Mr Ivanhoe "Ivan") som ni säkert har hört talas om.
Jag började fundera på ras och valde då mellan Lancashire Heeler och Sheltland sheepdog. För jag hade redan bestämt mig att jag skulle ha en liten hund. Sedan började jag läsa allt mer om sheltien och ju mer jag läste, ju säkrare blev jag på att just en sån hund ville jag ha. Allt detta gick ganska fort, det var i början på Juni 07. Jag hade sommarlov och ville självklart ha min hund undertiden jag hade sommarlov så att jag kunde tillbringa hela min tid med henne/honom. Vi började kolla på uppfödare och kolla på aktuella kullar för att se om det fanns någon valp kvar att tinga. Lättare sagt än gjort. Många valpar var redan tinagde och det var ju faktiskt inte så konstigt för vi var ganska sent ute. Men så kom vi till Mojsans hemsida och tittade på hennes udnerbara hundar och såg sedan att hon hade 3st valpar som var trefärgade, en hane och två tikar. Vi hade redan hunnit bestämma oss för att vi skulle ha en tik och så ringde vi Monika på Mojsans kennel. Men nej! Alla valpar var redan tingade!
Senare samma kväll ringde Monika och sa att hon hade fått återbud på en av tikarna! Jag och mamma hoppade av lycka. (Min storebror och pappa såg ut som stora frågetecken, dom är inte så insatta in hundlivet). Vi bestämde oss för att hälsa på Monika och hennes hundar när valparna blivit 6 veckor. Vi åkte dit och träffade dom mest underbara hundar. En liten och söt kennel på bara några få avelsdjur, perfekt! Vi tittade på våran lilla valp och bestämde oss för att namnet skulle bli Ronja eftersom hennes mamma hette Lovis. Nu var det dags att vänta 3 veckor innan vi kunde hämta henne för att jag och mamma skulle resa bort. Men den 20 juli bar det iväg mot Västerås!

Mojsans Black Diamond, snabb info:

Tilltalsnamn: Ronja
Född: 15/5 - 2007
Mor: Humblegate Golden Glossy "Lovis"
Far: Hazy Dawn Crimson Globe "Frasse"
Syskon: Black Ruby "Sally", Black Emerald "Sune"
Gillar: Människor och Ivan
Inte gillar: Stora hundar

Tricks som Ronja kan: (Just nu är hon ju bara en ltien valp)
¤ Sitt
¤ Ligg
¤ Kom hit

Ronja är en helt underbar liten valp som älskar att leka. Det bara lyser bus i ögonen på henne! Hon lär sig väldigt fort saker och går redan riktigt fint i kopplet. Men hon har ju "storebror" Ivan att titta på, vilket hon utnyttjar ofta! Så ibland går bara jag och Ronja till fotbollsplanen som ligger nära huset och tränar kontaktövningar, hon ska ju inte bara ha kontakt med Ivan inte. ;) Den 19/8 börjar hennes valpkurs vilket ska bli intressant och se hur det går. Hon älskar att springa efter och hämta mina morgon tofflor innan jag hinner ta på mig dom på morgonen, denna lilla fröken älskar att retas! Hon är otroligt duktig på att inte kissa inne så hon är nästan rumsren nu. :) När hon kissar inne har man bara sig själv att skylla, för innan hon kissar inne går hon fram till dörren, ser man inte det går hon iväg och kissar. Men det mesta gör hon utomhus nu. :) Hon tycker om att bli kliad på magen och tugga på sina ben samtidigt.
Hon älskar att "plocka blommor" vilket betyder att hon biter av alla blommor vi har i krukorna ute på trädgården! Sedan bär hon in dom och sätter dom "i en vas" vilket betyder att hon lägger dom fint i sin korg. Hon älskar att smaka på allt som kommer i hennes väg! Även om matte blir arg på henne när hon rymmer till grannens tomt kan man inte låta bli att bara pussa och goa med henne efteråt, för hon är ju trots allt en sheltie!

Lägger upp en bild på när Ronja sover vid dörren.

Ha det så bra allihopa!
//Malin och Ronja!

[Malin3033]
0

Ronja och "storebror" Ivan. :)

[Malin3033]
0

Ronja ligger på dom ihoprullade mattorna med sin strumpa och ser något förvånad ut.

[Malin3033]
0

Ronja leker med favoritnallen. :)

[Malin3033]
0

Ronja och Ivan på varsin ände om hundfilten. :)

[Malin3033]
0

En bild från valpbesöket när Ronja var 6v. Ronja är till vänster och hennes bror Sune till höger.

[Malin3033]
0

Ronja och hennes syskon från valpbesöket vid 6v ålder. Ronja till vänster, Sune i mitten och Sally till höger.

[Malin3033]
0

Ronja grimarserar framför kameran. (6v här med)

[Malin3033]
0

Sista bilden från valpbesöket är när Ronja blir putsad av sin mamma Lovis.

Jojsan
0

naw så söt! och vad stor hon blivit på så kort tid :O jättekul att läsa :)

Ronja06
0

En söt liten dam du har där hemma. :) Väldigt lik min Ronja då hon var valp. Mvh. Emelie & Ronja ;)

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

Måste för börja med att det var toppen  att läsa din tråd.
Även duper kul att se dessa bilder på din lilla raring!
Hela tråden med bilder gjorde mig glad
Mvh medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Prizma_o_Kristall
0

Jätteroligt att få se bilder på din lilla guldklimp! Och jättekul att läsa om henne:)

[Malin3033]
0

Ronja gör ett stort försök med att buga och tacka! Jätte roligt med så gulliga kommentarer! Mer bilder kommer så fort min dator är lagad. :) Nu lånar jag pappas jobb dator tills vidare och där finns det inga bilder… :(

Dorota
0

Ah, här kunde man läsa mera om Ronja! Kul!

Prizma_o_Kristall
0

Får jag bara fråga en sak? Ronja och Sune, dem är väl syskon?? :)

[Malin3033]
0

stämmer bra de! :D

[Malin3033]
0

Lägger upp en bild på Ronja som fyller 14v på tisdag (21/8).

[Malin3033]
0

Ronja med sina stora charmiga ögon.

medde
0

Bilden  i inlägget nr 18 är helt underbar!
Vilken bild!
Sen måste jag säga att Ronja är en otroligt fin hund
Lycka till med henne ,och era framgångar jag tror att ni kommer att få.
Mvh medde

KajsaM
0

Jätteroligt att läsa om din hund! Hon är ju helt underbar :)

Jojsan
0

naw så söt :) fina bilder håller med :D

[Saarah]
0

gud vilken gullegris ;)

[Malin3033]
0

nu vill jag påminna alla andra att berätta om sina hundar! och lite speciellt nyfiken är jag på Ronjas bror sune! Kom igen nu Dorota och alla medlemmar! Det är jätte kul att höra om alla små vovvsingar!

jeennnny
0

Vilken skönhet :)

[Malin3033]
0

tack så mycket för alla gulliga kommentarer!

[Malin3033]
0

Nu kommer det lite nya bilduppdateringar. :)

Första bilden är när Ronja åkte ut med båten för första gången till en ö där hon fick springa fritt! Så upp och ner för berg, stenar och smaka på vattnet. Min dator har ju varit trasig en längre tid så detta var ju i somras, om ni tycker att "men herregud, växer inte hunden?" :)

Här kollar vi fram bakom stenen. :)

[Malin3033]
0

Sedan slutet på kvällen ställde sig Ronja så fint och kolalde ut mot den stora vida världen!

[Malin3033]
0

Några dagar efter fotade jag en söt närbild på Ronja.

medde
0

#26 Ursöt
328 Vilken bild du fått :-) helt otroligt häftig. Så fin, den vill jag se en gång på månadens sheltie. Superbild

[Malin3033]
0

Och här är Ronja lite extra mallig när hon har Ivans boll i munnen!

[Malin3033]
0

Och den sista bilden från den här gången är när Ronja och Ivan har dragkamp!

[Malin3033]
0

#29 hmm, skulle ju gärna lägga upp den men den passar inte till månadens tema, "kärlek mellan människa och hund/kärlek mellan hundar". Får hoppas att det blir ett bättre tema nästa gång som passar till bilden. ;)

medde
0

Men när 2 hundar leker kan ju ocså vara en form av kärlek mellan djur, detta avgör våran fina jury. Så jag tycker ändå du ska försökaSkrattande. Bilderna är ju fina Malin3033!

[Malin3033]
0

Utställningsresultat!

Idag var det första gången på utställning för Ronja och mig. Det gick jättebra!! Jag är så stolt över min lilla ängel! Hon kunde inte ha gjort det bättre! Det var sammanlagt 10 sheltie valpar. Och sedan var det 3 kunkurrenter till Ronja. Valpar mellan 4-6månader. Och vi kom 2:a!!!! Tjoho! Är jätte stolt! Den som vann var en uppfödare med sin valp, och den som kom sist var från samma kull som den som vann. Märkte det väldigt tydligt att det bara var uppfödarna med sina hundar som fick HP. ;/ Så vi kom tvåa utan HP, men jag är jätte glad ändå och kommer absolut åka åtminstone 1 gång till. Men det blir nog framåt Januari-Februari. :)

Så här var kommentaren:
6månader feminim tikvalp. Bra storlek. Mycket feminimt huvud och uttryck. Utmärkt placerade och burna öron. Bra hals. Kunde vara bättre vinklad. Passande stomme. Rör sig effektivt. Kunde ha planare rygglinje i rörelse (anledningen till att vi kom 2:a). Utmärkt päls. Trevligt temperament.

Jag är jätte nöjd. :) Vi träffade ju även Ronjas bror Sune, det var riktigt kul! De var så lika varandra. :) Lägger upp bilder senare ikväll. :)

Prizma_o_Kristall
0

#34 Stort grattis till er! Skrattande Ni kommer säkert lyckas jättebra även nästa gång =)

Ska bli såå kul att se bilder :)

medde
0

Grattis!!! Det är ju jättefin kritik ni fick. Klart ni ska fortsätta. Hon har kvar att växa. Ronja är ju också en jättefin hund som  har stora förutsättningar att bli något bra.

Nu är hon väll trött och sover gott?

[Malin3033]
0

Jodu Medde, Ronja är riktigt trött nu! Hon somnade direkt innanför dörren men så kom Ivan och hälsade glatt och då flyttade hon sig till hundfällen. :)

Tack för eran omtanke!

[Malin3033]
0

Lite bilder, tyvärr väldigt dåliga eftersom vi befann oss i ett ridhus.

Första på mig och Ronja på den inviduella bedömningen

[Malin3033]
0

Ronja på bordet.

I bakrunden står syskonen, det är den vänstra som är större som vann.

[Malin3033]
0

Lite dålig bild, men bilden är på Ronja och hennes bror Sune, Ronja till vänster. Likheter?

Ronja06
0

GRATTIS TILL RESULTATET!! Verkligen jätte skoj! Hon är en söt liten dam. Nästa gång ska ni se att hon kommer 1:a!! Skrattande (inga planer på att komma till Göteborgs området och tävla?) *ler* Glad

Mvh Emelie Förlägen

KajsaM
0

GRATTIS :D Hon är jättesöt :)

[Malin3033]
0

#41 - haha, nej, jag tror inte vi kommer dit ner. Möjligtvis på någon agilitytävling när hon blir äldre. eftersom det där med utställning inte riktigt var meningen. :P

[Malin3033]
0

Nu har Ronja blivit så stor så nu kan jag uppdatera "trick" - listan. :)

• Sitt
  • Ligg (måste fortfarande träna lite mera)
  • stå
  • kom hit
  • stanna (måste fortfarande träna lite mera)
  • ha godis på nosen
  • kryp
  • hopp upp på stenen (ronja letar upp närmsta sten och hoppar upp)
  • hopp ner
  • hopp upp på bänken (samma som åvan)
  • balans (kan tränas lite mera, balansera på stockar m.m)

Här är även en bild på Ronja och världens lyckligaste ägare, nämligen mig. :) Bilden är även med i månadens sheltie.

[Malin3033]
0

Titta på bild #0, #2 och sedan den senaste jag la upp, nämligen #44, visst har hon växt MASSOR? :O Är så stolt över min lilla klippa. :)

medde
0

Vacker som en dröm har en blivit den liia tösenSmiley 3d coeurs yeux langue.gif
Samt otroligt duktig också har hon blivit. Det är bara att gratulera er två!!! För att  lära sig så mycket så har ni ju en fin tvåsamhet annars funkar det ju inte.Impad!!!

Ciccii
0

[Malin3033]

#27 är värkligen en jättejättevacker bild!

Alla andra också, du är riktigt duktig på att ta bilder + att din hund är jättejättesöt.
Stor har hon blivit!

[Malin3033]
0

#47 - TACK! Jag har ju en liten modell här hemma som gärna ställer upp. :)

[Malin3033]
0

Lite uppdateringar;

Ronja växer och lär sig nya saker hela tiden, i söndags (25/11-07) var det sista valpkursdagen och Ronja utsågs till kurs 1:a!!! Är så stolt över min lilla ängel. Oskyldig

Så till våren ska vi börja på agility samt lydnadskurs eftersom hon redan går vid vänstersida, har ögonkontakt och sätter sig ned när man stannar!! Den 9 februari ska vi på sssk's officiella utställning för att få en bedömning av ett sheltie proffs. Sedan i sommar ska vi till sssk's officiella utställning i lövudden i västerås och ställa henne. Om det fortsätter att gå bra blir det nog fler utställningar, annars stannar planeringen för utställningar där och det blir istället agility och lydnad i fortsättningen.

Har gjort en film på om henne som jag ska försöka lägga upp på någon internet sajt så att jag kan visa den för er!!

[Malin3033]
0

Hmm… ni där ute som håller på massvis med internet och filmer. hur/var kan man lägga upp sin film?

medde
0

# 59 Jag tror helt säker att på någon utställnig kommer vi att ses i sommar, vilket jag ser fram i mot.

Ang lägga upp filmer pm:a Prizma_o… eller Ronja 96 dom är duktiga på detta vet jag. Tror även Jojsan kan detta och hon är inloggad nu!!

Prizma_o_Kristall
0

#50 Man kan bland annat lägga upp sina filmer på youtube:) Det brukar jag göra, eller kan man göra det på sin hemsida om man har någon:) Fungerar också jättebra.

Tror även man kan lägga upp filmer direkt på iFokus, men vet inte om man gör det…

Kramar/Carro

[Malin3033]
0

hur lägger man upp på youtube? Skulle vara tacksam för vägledning. :)

Prizma_o_Kristall
0

#53 Kan förklara imorgon steg för steg :) Men kan säga nu att man måste vara medlem först, så är du inte redan det så bli det nu:) Så kan jag vägleda i denna tråden eller en ny imorgon efter skolan:)

Kramar/Carro

medde
0

# 54 Klippan Prizma_o…!

Prizma_o_Kristall
0

Nu kan jag förklara:)

Först blir man medlem på youtube. Sedan finns det ett ställe på "my account" där man kan ladda upp filmer. Där laddar man upp sina filmer:)

Filmer kan man göra i WMM (Windows movie Maker). Ett bra program jag använder mig av:) Sedan sparar man filmen på sin dator och laddar upp den på youtube. När man laddat upp den där kopierar man länken till filmen och klistrar in den där man vill länka till den:)

Hoppas det jag skriver går att förstå:)

Kramar//Carro

[Malin3033]
0

Tack så mycket!

Här är filmen om Ronja:
http://www.youtube.com/watch?v=lp5rd3dncfg

Medde// Var inne och redigerade inlägg av Malin3033, gjorde direkt länk till filmen.

medde
0

Vad kul ska genast dit och titta.

Ronja06
0

#57: Verkligen jätte fin film!

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

Malin3033. Så fin och bra, verkligen bra gjort och så  vackert skrivet!!! ToppenSkrattande.

Har gjort en direkt länk på ditt inlägg.

[Malin3033]
0

Tack! Skrattande

[Malin3033]
0

Lägger upp Ronjas stamtavla i denna tråd också. :)

• Pappa: Hazy Dawn's Crimson Globe

• Farfar: Hazy Dawn's Breeze Bill

• Farmor: Speedlines Classig Symphony

• Farfars far: Chiroskas That's Teddy

• Farfars mor: Chiroskas Show Girl

• Farmors far: Shelandale Black Smith SUCH

• Farmors mor: Myriehewe Jillee

• Mamma: Humblegate Golden Glossy

• Morfar: Eastflash Cherry Moon

• Mormor: Fables Sheltie Dark Shadow Elin

• Morfars far: Eastdale Just Remember NORDUCH, DKUCH, INTUCH

• Morfars mor: Shellrick's Watch Me

• Mormors far: Carneros El Hassan De Westpark

• Mormors mor: Fables Sheltie Shadow Linda

[Malin3033]
0

UPDATE:

Tråkiga nyheter här från Ronja och mig. Ronja är som många vet snart 7månader och de riktiga tänderna har hunnit växa ut. Utom den högra övre hörntanden. det var ju några dagar sedan vi kom på detta men igår kollade jag Ronjas tänder och blev bekymrad. Den högra övre tanden hade valt att växa fram framför den undre hörntanden. Så nu puttar den övre på den undre så den undre är nu lös och den övre sticker bara ut som en liten "stubbe". Så idag ringde vi veterinären eftersom det var stängt igår. Dem på strängnäs djurklinik hänvisade oss direkt till "djurdoktorn" i västerås som är speciallister på tänder. Vi ringde vidare dit och fick en tid på fredag 09.30. Vi måste komma på morgonen ifall vi skulle behöva operera. Så på torsdag får lilla Ronja ska vara utan mat tills hon kommer hem från vetten.
Om det inte blir någon opertaion ska vi på samma runda hälsa på uppfödaren i v-rås.
Har så dåligt självfötroende att vi inte ringt innan detta hände, utan ringde direkt när tanden inte kom fram. Gråter
Har beslutat mig för att ta ledigt i skolan för att jag vill vara med min hund. Kommer ändå inte kunna koncentrera mig på lektionerna.

Nya uppdateringar fredag kväll.

Kramar Malin och Ronja

Ronja06
0

#63: Tråkigt att höra Malin. Men du ska se att det blir bra snart! Valpar läker fort ska du veta Oskyldig Min lilla Ronja skickar några kramar, och ni ska veta att vi tänker på er.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Nu har vi kommit hem från veterinären och är utvilade, så nu ska jag berätta hur det gick;

Vi kom till djurdoktorn i västerås klockan 09.30, Ronjas vikt var då 5,05kg. Hon undersöktes av en väldigt duktig veterinär och som tur var var det "bara" tanden det var fel på. Hörntänderna växer frammåt för att sedan växa ner på plats, men Ronjas övre tand hade fortsatt att växa frammåt och kom ner framför den nedre hörntanden. Detta var både ärftligt och tydligen vanligt bland Shelties, så nu får hon inte användas i avel. :(
Iallafall sa veterinären att hela tanden måste tas bort så Ronja sövdes med narkos och vi skulle komma tillbaka klockan 13.00. Kostnaden skulle beräknas på 4500kr så speciellt shoppsugna var vi inte. och det värsta av allt var att det inte gick på försäkringen!! Men vi pratade med uppfödaren och hon skulle kolla upp om det går på dolda fel försäkringen.
Så jag och mamma åkte iväg till IKEA och kollade på möbler, men att köpa massa nya dyra saker var ju inte på tal om, så det blev en matta och en lampa.
Vi åkte vidare till RUSTA, den värsta affären någonsin, vi hittade inget där och gick in  på expert, vi skulle ju köpa en ny TV, vi kollade runt och bestämde oss för att vänta och se. Nu var klockan 12.00 så vi satt i bilen till 12.45, då åkte vi iväg till veterinären. Där fick vi vänta på min lilla pärla, och klockan 13.10 kom hon, lite vinglig men väldigt glad att se oss igen! Hela operationen gick på 4300kr, och hon är sydd i munnen, stygnen ska sitta i en vecka, Ronja ska även gå på smärtstillande nu till nästa vecka. Tillsist fick vi tanden som de dragit ut. Hela 3cm var den!! Det var ju en permanent tand så nu kommer det fattas en hörntand, men det ska nog gå bra. Men eftersom det är ärftligt är nog hennes utställningskarriär slut.

Men huvudsaken var att det gick bra och hon springer runt nu som vanligt, det syns inte att hon låg med narkos igår!

Ska fota hennes tand och i mun på henne så ni får se, men inte just nu.

Ronja06
0

#65: Vad bra att det gick bra. SkrattandeMen tråkigt att hon inte får gå i avel och att hennes utställnings karriär är slut. Precis som du sade så är det mycket vanligt bland shelties tyvärr. Ledsen Ronja skickar några "krya på dig" kramar till din Ronja! Glad

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

Synd detta som hänt tycker jag. Men skönta att höra att Ronja mår ok nu efter  sin op. vet inte hur det funkar numera men då jag var aktiv och ställde ut så tappade min ena tik sin tand, Vilket var då disk på utställning, men jag hadde att tand intyg i stamtavlan att hon haft den samt den var borta. Då fick hon tävla vidare.

[Malin3033]
0

#67 - vet inte riktigt hur det är med det.. men eftersom det som hände Ronja är ärftligt spelar det nog ingen roll att hon har haft tanden, på utställning vill man ju visa upp sin hund och se om den har något som kan föra vidare i aveln, och i det här fallet har ju inte Ronja det eftersom det är ärftligt. Min kompis hund hade gröna tänder men blev ändå champion just för att det inte var ärftligt

KajsaM
0

Vad tråkit det dära med avel :( Men tur att det hela gick bra och krya på dig Ronja :)

medde
0

Jo det stämmer men tänkte bara att du kanske ville ställa ut för att få en fin kritik att spara, och att inte då få disk på lappen. Sjävklart ska man inte avla ärftliga defekter. Menade inte att du skulle ställa för avelssyfte.

[Malin3033]
0

jag förstår dig Medde, och jag hade ju inte tänkt att avla på Ronja heller, men när hon "inte duger" för avel blir man ju lite ledsen, även om man inte tänkt det. Än så länge är hon ju bara 7mån så man vet ju aldrig vad som hade hänt i framtiden.

Men nu kommer jag "bara" ställa henne för att få en bedömning och träffa hundmänniskor.
När hon blir äldre tror/hoppas jag att agilityn kommer ta över

medde
0

Tror att du kommer att lyckas med vad du än tar dig för med Ronja. Vad du än gör så önskar jag dig all lycka. Men hoppas att vi kommer att om era framfarter ute på tävlingsbanan.

[Malin3033]
0

Jag och mamma ska ringa en kompis som sysslar mkt med uts. vill ju inte att hon ska bli diskad. och det var ju ett tag sedan du ställde Medde så att det kanske har ändrats??

[Malin3033]
0

Hej alla glada medlemmar! Mitt namn är Ronja, och nu tycker jag att det är dags att jag får skriva lite, det är ju faktiskt min tråd!

Matte Malin har äntligen kommit hem från stockholm. Hon var där hos en kompis och jag fick inte följa med. :( Tur i oturen att hon inte träffa dig Medde för då hade jag blivit riktigt avunsjuk!!
En tandlös vovve är jag nu, men det hindrar mig inte från att tugga sönder mattes vantar! Så nu får hon gå ut med mig i det kalla vädret utan vantar. Men snart åker vi till Åre och då ska Malin köpa nya. Det ska bli jätte kul att få lite mer snö! Här är det ingen alls.. Men jag har sett snö, typ i november. Det var jätte skojsigt! Speciellt att försöka fånga alla snöflingor i luften!

En dag tog Malin fram en köttbulle ur kylen och jag satte mig så fint för att få den. Men det dög tydligen inte. Matte tog fram en burk och sedan la hon köttbullen under den!! Usch vad arg jag blev då! Varför skulle den ligga där under? Och hur skulle jag få ut den? Jag satte mig och tittade på den uppochner vända burken, sedan tittade jag på Malin. Hon nickade. Jag skulle tydligen lista ut detta själv. Vilken retsticka hon är!! Jag började knuffa lite på skålen men inget hände. Nu hade det gått en bra stund och jag är ju inte en godis älskare så jag gick iväg. Då tyckte matte jag var tråkigt. Men sedan såg jag att Ivan hade fått samma uppgift! Och han bara välte den! TJofs sa det och burken var vält och köttbullen var i  munnen på han. Åh, vad avunsjuk jag blev! Motiverad som jag blev gick jag tillbaka till burken och började knuffa, den här gången hårdare. Vips sa det och burken hade vält. Jippie!!!

Malin hälsar och tackar för tipset Medde! Jag däremot tyckte det inte var snällt av dig att säga en sådan problemlösning till matte. Men jag känner mig lite klokare nu. :)

Sedan vill jag säga att jag tycker det är jätte roligt att se alla fina shelties på sidan! Vad duktiga alla é!!! Än dag vill jag också bli så där duktig. Oskyldig

Puss på er!
/Ronja

Ronja06
0

Äntligen kommer det lite uppdateringar! :)

Och min Ronja kan bara instämma med att dessa "problem lösningar" är lite kluriga. Det tog lite tid för Ronja också att lista ut hur man gjorde. *Ska man putta? Ska man trampa? Ska man tugga?* Var de frågorna som min Ronja verkade undra då hon försökte gång på gång att få tag i godisbiten. Tillsist klarade hon det i alla fall! *ler*

Min Ronja skickar en liten kramis till din Ronja!

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

#74 Men nästa gång din matte åker till sthlm så skalla till henna ett hon ska pm:a mig så ska jag nog kunna smita och säga hej till henne.Samt kanske smyga ner en påse godis till dig.:-)

[Malin3033]
0

Nu har Ronjas stygn lossnat och det läkte väldigt bra! Fotade lite också så ni får se hur det blev. :)
Ronja är frisk och pigg nu iallfall och vi åker till sheltieuts även fast hon saknar en tand, förstår ju att hon kommer få avdrag, men det här har varit planerat länge nu och jag känner att på hennes sista utstälning ska hon få en bedömning av ett sheltieproffs.

Första bilden är på hennes "tandlösa" sida

[Malin3033]
0

Nästa bild är på andra sidan där hon har sin hörntand

[Malin3033]
0

Och sista bilden blir på tanden som veterinären drog ut. Har mätt den med linjal och den är exakt 3cm lång!!

Varnar känsliga tittare, tanden är rengjord, men spår finns kvar!

Ronja06
0

#77: Det har verkligen läkt bra!

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#79 - där har jag dragit ett streck och pilen visar hur mycket tanden stack ut. tyvärr syntes inte texten som jag skrev. men den röda linjen syns. :)

[Malin3033]
0

Har varit och fotade lite vinterbilder på Ronja idag. Är väldigt nöjd!!

Bild 1

[Malin3033]
0

Bild 2

[Malin3033]
0

Bild 3

[Malin3033]
0

Bild 4

[Malin3033]
0

Bild 5

[Malin3033]
0

Bild 6

Här är Ronja otroligt lik sin pappa Hazy Dawn's Crimson Globe

[Malin3033]
0

Bild 7

Sisådär, då var dagens bildbomb över på min lilla dam. Hon är endast 31cm i mankhöjd!

Ronja06
0

Härligt med en bildbomb Malin! Skrattande Och nu är det inte så stor skillnad mellan din lilla Ronja och min Ronja. Förutom mankhöjden *ler* Kanske ska vi kalla dom "lilla Ronja" och "stora Ronja"? Oskyldig (skämt)

Mvh Emelie Förlägen

VickiochTova
0

Va underbart söt hon är!

Själv äger jag Lovis syster Tova så dom är släkt!

medde
0

Malin3033 Bilderna är verkligen fina tycker jag. Detta var en fröjd för ögat att se!

[Malin3033]
0

#90 - roligt! Ronja är väldigt lik sin pappa i kroppsbyggnaden, men ingen kan ta ifrån hennes söta Humblegate ansikte!!

[Malin3033]
0

Igår anmälde jag Ronja till våran första agilitykurs som börjar i april, sedan idag anmälde jag henne till första tävlingslydnadskursen som börjar i mars. Så så fort vädret tillåter måste jag och Ronja uppdatera våra kunskaper. Här inne är det lite nya trix och sånt som gäller.

Häromveckan gick jag ut och fotade den vackra dimman som låg över Strängnäs, jag bifogar några bilder så får ni se. :)

Utsikten från huset åt vänster

[Malin3033]
0

BILD 2

[Malin3033]
0

BILD 3

[Malin3033]
0

BILD 4, över staden där jag bor. även utsikten från huset

[Malin3033]
0

BILD 5 så här spegelblankt var det, pinnen ni ser ligger i vattnet och himmelen speglar sig där

[Malin3033]
0

Sista bilden jag visar är samma som BILD 3 fast jag har lekt och pysslat lite med den i photoshop

KajsaM
0

OTROLIGT vackra bilder! Lycka till på båda kurserna :)

medde
0

Så fina bilder du lagt in in tråden, toppen fina!

Ronja06
0

Jätte fina bilder Malin! Nu ska jag snart gå och uppdatera "Ronjas tråd". :) *har hittat lite bilder*

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

tack så mycket, :)

[Malin3033]
0

Har nu gjort en hemsida för mina två hundar. Så ni som är lite extra nyfikna på Ivan hittar en närmare presentation där, Ronja är såklart också med på hemsidan! Hemsidan är fortfarande under uppbyggnad och nya bilder kommer hela tiden

www.nogg.se/malinshundar

KajsaM
0

Länkar åt dig Malin,

www.nogg.se/malinshundar :)

[Malin3033]
0

#104 - tack Kajsa_!!

KajsaM
0

#105 Ingen fara Glad

KaptenKarin
0

Jag tyckte väl att jag kände igen staden! :D Gick in på din sida och såg att du bor i Strängnäs. Jag har släktingar där, jättefin stad :]

[Malin3033]
0

#107 - men visst är det mysigt där^^ precis lagom långt till alla andra städer. :)

KaptenKarin
0

Ja jag trivs jättebra där, skulle lätt kunna flytta dit. Visst finns det ett bra elljusspår där också? :)

[Malin3033]
0

ja, det finns det! där är det verkligen mysigt att gå med hundarna, men efterom jag bor vid tosterön så måste man ta bilen dit, för det är ganska långt.

KaptenKarin
0

Aha, okej :) Kommer ihåg det där spåret för mina släktingar bor ganska nära.

[Malin3033]
0

Nu skriver en mycket nervös Malin.

I över morgon är det dags för utställning igen. En Inofficiell uts. i Sollentuna. Det ända jag vet om den är att vi ska till Ring 3 och att vi har startnr 326. Vet inte hur många sheltiesar det är, det som jag tycker är så roligt att veta innan. :)

Idag fick jag även mitt PM för SSSK's Officiella uts. i Eskilstuna, startnr 56. Men det som skrämde mig mest var att det är 29 tikar anmälda mellan 6-9 månader!!! Sune, Ronjas bror har ju sådan tur att det "bara" är 13 anmälda i hans klass.
Konstigt att det är så många tikar anmälda, öppenklass tikar hade flest anmälda, hela 48st! Sammanlagt 238 shelties anmälda.
Så nu är jag så nervös som en Malin kan bli. Men är väldigt glad att jag åker till Sollentuna två v. innan så jag och Ronja får träna lite. :)

Ha det bra alla!

medde
0

Tror min dotters gudmor ska dit med sina tikar och ställa, ska kolla det nu under dagen. återkommer.

[Malin3033]
0

#113 Hazel och Nora?

medde
0

#114 Ja det stämmer det är Hazel och Nora. Känner du hon som äger dom?

[Malin3033]
0

#115, nej, men var inne på deras hemsida och såg att dem har besöktSträngnäs på en hundutställning en gång. Jätte fina hundar!

[Malin3033]
0

Hej alla glada medlemmar!

Nu har vi samlat oss från lördagen som gick så himla bra!

Det var 6st riktigt snygga tikar från 6-9månader. Otroligt stor konkurrens! Duvhökens Loka var där, samma sheltie som jag mötte i enköping.

Jag och Ronja gick in i ringen som nr 3. Då hade två "duvhökar" visat upp sig och nu var den våran tur. Vi ställde oss på bordet och väntade medan en "duvhök" fick sin bedömning. På samma bord stod det en Chinese Crested dog för sin bedöming (bordet var långt så att det var till 2 ringar). Jag lyssnar lite på dem och hör att den hunden ska operera sin tand nästa vecka, domaren sa att det inte var några problem så jag började hoppas att Harriet Franzén som våran domare hette inte skulle bry sig om att Ronja saknade en tand, hade läst kvällen innan att det kunde leda till att man blev diskad, så jag var otroligt nervös, hade kollat hur noga Harriet var på att kolla tänder, OJ! Där var hon minsann noggran, så nerverna kröp i kroppen när hon äntligen kom fram till bordet. Hon frågade hur gammal Ronja var och nöp henne kring nosen som någon slags hälsning. Ronja tyckte inte alls om greppet och blev rädd, men hon fann sig i situationen och Harriet fick titta på hennes tänder. Hon nämnde inget om den saknade tanden. Vilken tur!

Sedan gick vi runt i ringen och sedan fram och tillbaka, när jag skulle ställa upp Ronja var hon inte alls på humör, titta sig omkring och såg osäker ut, hon kände väl inte igen mig för att jag var så nervös, så istället för att stå satte hon sig ned, men det gick bra och till sist kom alla hundar in i ringen.

Nu skulle domaren välja vilken tik som skulle gå vidare till bästa tik, oj så svårt domaren tyckte det var! Hon titta och titta på alla hundar, smackade och kollade efter sötaste utseendet, vi sprang runt runt i ringen och domaren sa "kommer aldrig kunna bestämma mig, dem är ju för söta allihopa!" Jag blev glad av orden och beslöt mig för att det fick gå som det går, hon verkade ju tycka om oss iallfall! Till slut bestämde hon sig för att "sheltiedale ready to rock" skulle vinna, hon stog längst bak så hon fick flytta fram, Domaren brydde sig inte om att flytta på oss andra så det blev en lyckad 5:e plats MED HP!! När jag fick HP:et förtod jag verkligen hur stor konkurrensen var, till och med den som kom sist fick ett HP.
Så vi är otroligt nöjda!

Så här var kommentaren:

Medelstor tik av mycket god typ. Feminimt huvud. Mörka Ögon. Korrekt bett. Bra öron. Aningen kort hals. Bra överlinje. Bra kropp för åldern. Bra vinklar fram. Utmärkta vinklar bak. Fina rörelser.

Mycket bättre än i enköping, då Ronja varken hade vinklar eller bra överlinje! Däremot blev jag osäker på "korrekt bett", men är samtidigt glad att vi inte blev diskade!!

Mamma fotade såklart, men pga. problem med datorn kan jag inte ladda in dem, men förhoppningsvis kan jag fixa det i början på nästa vecka, så då ska jag skicka bilder från uts!

Många glada hälsningar
Malin och Ronja

Ursäkta det långa inlägget

KajsaM
0

Grattis! Vad roligt att allt gick bra ändå Skrattande

Ronja06
0

Grattis grattis! Ronja skickar en extra liten hälsning till din Ronja! SkrattandeSkrattande Bra kritik fick du också. Glad Ännu en gång grattis!

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

YES!!!! YES!!!!Vad kul för er. kan bra säga grattis till er ni bägge gjort ett bra jobb.

VickiochTova
0

Stort, stort grattis från moster Tova med matte

[Malin3033]
0

Tack allihopa!

medde
0

Såg att du bad om ursäkt för det långa inlägget. Snälla du gör aldrig det. Det är så bra skrivet och gjort av dig! Det är så kul då ni skriver massor.

Ressu
0

Grattis från oss oxå =). Ni fick ju superbra kritik =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

#123 - okej, man lär sig något nyt varje dag. :)

#124 - TACK

[Malin3033]
0

Idag har jag ritat två bilder som jag vill visa er!
En är förstås på Ronja och den andra på Ivan. Dock har dem samma bakrund som ni säkert kommer se. Målat dem i photoshop men har haft en riktig bild på dem och tittat på.

Först ut Ronja. :)

[Malin3033]
0

Och Ivan. :)

medde
0

#126/127  Fina! du är ju jätteduktig malin3033

KajsaM
0

Jättefina!! :)

[Malin3033]
0

Tack ! :)

[Malin3033]
0

Det har snöat hela natten så jag sprang ut och fotade Ronja lite idag. Så nu kommer dagens SNÖBOMB!
Hade även väldigt stor tur eftersom det började regna på eftermiddagen.

BiLD 1

[Malin3033]
0

BILD 2

[Malin3033]
0

BILD 3

[Malin3033]
0

BILD 4

Tyvärr är inte bilderna av högsta kvalité eftersom morfar lånat min systemkamera till sydafrika. Så min kompaktkamera fick duga idag^^

Emmeli
0

Jag vill ge dig en rekomendation, sätt dig ner så du hamnar i hundens ögonhöjd med objektivet. Det ger en snyggare bild även om duna är supersnygga!

[Malin3033]
0

#135 - där håller jag verkligen med dig! men frös fingarna av mig + att de som hamna i hundens höjd var helt suddiga. x'D

KajsaM
0

Mysigt :) Hon har växt dom bara den, dunder söt :)

Ronja06
0

Härliga bilder Malin! Ronja är så söt. Otroligt lik min lilla Ronja. Storleken skiljer dem åt. ;)

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#138 - om dem hade varit lika stora skulle jag inte se skillnad på dem. ;-)

[Malin3033]
0

Nu lite bilder från utställningen som var den 26/1! (hade problem med inladdning av bilderna men nu fungerar det!)

BILD 1 - Snygga rosetten!

[Malin3033]
0

BILD 2 - Domaren ber oss gå om och om i ringen för att utse vinnaren, dock syns inte alla vovvar i bilden

[Malin3033]
0

BILD 3 - Ronja och jag själva i ringen.

Snart kommer det nya bilder, dock från våran kommande officiella utställning som är på lördag! (9/2)

[Malin3033]
0

Då var man hemkommen från Ronjas första officiella utställning. Ronja skötte sig utmärkt och det blev en riktigt lyckad dag! Vi var 29st i klassen 6-9 månader tikar. Dock hamna vi inte på prispallen denna gång, men Ronja är världens bästaste ändå!

Kritik + bilder kommer så fort som möjligt, dock inte idag eftersom morfar har koll på detta just nu. :)

[Malin3033]
0

Glömde ju säga att jag såg min första svart-vita sheltie på utställningen, 2st! Var lite kul att se dem på riktigt, dem skiljer sig en del från andra shelties, inte alls samma uttryck enligt mig, men lika söta som dem andra ändå!

[Malin3033]
0

Här är en otroligt dålig film på Ronja, visar den mest för att den är lite rolig. Vi är inomhus och der är mörkt. Filmar när Ronja sprinegr igenom tunneln, och inte bara det, hon springer rätt in i kameran! DONK

http://www.youtube.com/watch?v=R-buG4Y7nbU

medde
0

Men hur gick det??, vad fick ni på utställningen.??

[Malin3033]
0

#146 - vi fick ingenting, mer än en rolig dag och en trevlig upplevelse! Kritiken ska översättas, sedan kan jag skriva den här, :)

BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN: Först ut, Sune och Ronja, vem är vem? ;)

[Malin3033]
0

Alla i Ronjas klass,

[Malin3033]
0

Jag och Ronja

[Malin3033]
0

Lite utdragna bilder, tror Ronja blir lite för taxliknande vet dock inte om det blir så på era datorer?

medde
0

Nej då det vart helt ok att titta på! Jag tycker hon är så söt din lilla tjej. Väntar spännt på din kritik att få läsa den. Det är så kul att följa er. Tror nog att i sommar kommer vi att ses på någon utställning.

KaptenKarin
0

Ronja är så fin! :)

medde
0

#152 Håller med dig KaptenKarin!

KajsaM
0

Hon är så vacker!

[Malin3033]
0

Tack för alla fina kommentaren! Ronja hälsar och pussar så mycket!

[Malin3033]
0

Dags för dagens BILDBOMB! Skrattande

Kollade nämligen bland alla bilder på Ronja och konstaterade att det var längsedan jag fotade henne, men det klart, morfar hade ju snott kameran från mig! Men tog hem kameran igår och idag har jag fotat massor! Kände verkligen stooor saknad till min lilla kamera. x)

BILD 1 Totalt älskar bilden!

[Malin3033]
0

BILD 2 Ronja ligger avslappnat och bara älskar livet.

[Malin3033]
0

BILD 3 Blev insprierad av en tjej som hade fotat sin Grand Danios under ifrån, det händer ju ofta att det blir överifrån, men det var betydligt svårare att fota en liten sheltie underifrån en än Grand Danios. xD

Den här bilden ser nog bäst ut om ni öppnar den på "frimärket", nu ser det allmänt knasigt ut x)

[Malin3033]
0

BILD 4 Innan det blev mörkt bestämde jag mig för att gå ut i blåsten för att få lite fina bilder på henne, för bilder utomhus är ju nästan oslagbart med dem som man fotar inomhus.

[Malin3033]
0

BILD 5 Jag tror Ronja gillar när det blåser.. =)

[Malin3033]
0

BILD 6 En sittandes, underbart söt liten Ronja!

[Malin3033]
0

BILD 7 Ronja!

[Malin3033]
0

BILD 8 Nu är det nog sista bilden, det här är den ända bilden jag har redigerat, dock är det ingen skärpa på Ronja för hon sprang snabbt och jag hann inte riktigt med. x)

KajsaM
0

Jättefina bilder! Hon är ju bara föör söt :)

medde
0

En mästerfotograf kanske bor i dig?

[Malin3033]
0

#164 Tack!

#165 Snarare en mästermodell. Flört

medde
0

#166 Visst har du en fin modell i din vackra bildsköna tös! Men att fånga det på en bild behövs det en bra fotograf med. Så ta åt dig. Det är du värd med dessa bilder.

[Malin3033]
0

#167 - Oj, tack! värmer verkligen att höra!

[Malin3033]
0

Jag och mamma började prata idag om vilka kontraster det är mellan våra hundar, resultatet blev så här!

**Ronja VS Ivan
**Tik      -  Hane
Långhårig - Korthårig
Diamanthalsband - Nithalsband
Korkad - Intelligent
Bra självförtroende - Dåligt självförtroende
Misstänksam mot främmande saker - Bryr sig inte alls
Älskar människor - Reserverad

Dock är båda lättlärda, lyhörda och fantastiskt underbara!

medde
0

#169 Måste erkänna att när jag kom till korkad så började jag att garva gott!  Men vilka kontraster Diamant/ Nit mm, verkligen kul att läsa. Ett stort tack för ett gott skratt.

Kanske skulle göra detta till en tråd om medlemmars hund,detta med VS!

[Malin3033]
0

#170 Det var så lite så^^ Hm.. ang. det där med tråden kanske jag kan koka ihop något, men måste då vara att man tar sina egna hundar.. eller vänta, det funkar ju inte eftersom alla har inte två hundar, men ska man jämföra med en annan hund på sheltie.ifokus då? Te.x jämför jag Ronja och Frankie

medde
0

#171 Toppen idée tycker jag, starta tråden du om du vill!

mojsans
0

O vad bra bilder på tösen, och tack för bilderna, jag ska sätta in en del på hemsan, du är super på att fota. Ge Ronja en puss från mig.Kyss

VickiochTova
0

Helt underbara bilder!!

[Malin3033]
0

Tack. Skrattande

[Malin3033]
0

Det ni inte visste om Ronja…

• Har gått en matvägrar-kurs hos Ivan och låter gärna maten vara kvar i skålen.
  • Sover gärna i sängen, allra helst på mattes huvudkudde så hon blir utan.
  • Endast 33cm hög.
  • Utsedd till skolexempel på valpkurs steg I
  • Utsedd till Kurs 1:a på valpkurs steg II
  • Hoppar över valpkurs steg III för att gå tävlingslydnadskurs.
  • Opererat bort höger, övre canintand
  • Varit på 3 utställningar varav en var officiell sheltieutställning med bra resultat.
  • Är hon ensam i rummet hoppar hon upp i sängen utan problem, är det någon familjemedlem i rummet ställer hon sig nedanför sängen och piper som en prinsessa tills hon blir upplyft.
  • Äger ett rosa diamanthalsband. Heter man Black Diamond ska man minsann ha ett halsband av diamanter.
  • Har endast tre hundbästisar, Ivan, Curry (sheltie) och Ludde (västgötaspets), andra hundar bryr hon sig inte det minsta om.

Nu kan ni kära medlemmar, inte lära känna Ronja bättre än såhär. Det ända som saknas nu är ett live-möte!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.