Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 2518 ggr
Ressu
0

Skillnader mellan färger?

Började fundera häromdagen då jag var å tränade lite nya grejer med mina hundar. Har någon annan märkt skillnader på hur snabbt inlärningen sker mellan olika färger? För hos oss så är Poitsu extremt lättlärd snappar upp vad han ska göra genast, medan med Ressu måste man nöta på flera gånger före det går upp ett ljus. Samma sak har jag märkt med flera bekantas hundar.

Hur är det med er? Någon annan som märkt skillnader?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SparklingTindra
0

Hmm, jag har juh bara en så jag har inte nån annan sheltie att jämföra med, men Tindra är iaf väldigt snabblärd. Hon är juh skuggad sobel. =P

Ressu
0

Oj, Glömde ju att säga att Poitsu är tricolor å Ressu bluemerle.

#1 Inte är Ressu svårlärd, men han är nog aningen svårare än jämfört med Poitsu =)

// Ressu
kennel Westtorpets

[Malin3033]
0

Nja, kan ju inte riktigt svara eftersom jag "bara" har en sheltie. Hon lär sig snabbt, om vi tränar i ca: 10 min på te.x skäms, så börjar jag med en liten tejpbit på nosen (utan klister), hon "skäms" direkt och får klick och beröm, sedan räcker det med om jag säger skäms och hon gör det. Däremot om man sätter sig dagen efter kan det hända att man måste ta fram tejpbiten igen för att hon ska göra ordentligt och friska upp minnet, annars lyfter hon bara på tassen.

medde
0

Detta var en itresannt fråga, för på vissa raser så skiljer det sig ganska mycket. Som till exempel grand danois.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
0

#4 vad skiljer sig där? *nyfis*

Ressu
0

#4 Jepp, och på t.ex dvärgschnauzern skiljer det sej oxå på färger hur dom är till temperament och intelligens =)

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
0

#5 Till exempel. Fawn (dom gula) Brukar vi kalla soffliggarna, då dom svarta och harlekien är mycket mera aktiv än dom andra grandisarna. Dett skiller ganska mycket emmalan färgerna på dom.

[Malin3033]
0

#6 Så om man vill ha en intelligens schnauzer ska den ha färgen….?

#7 häftigt! "färg som färg" är ju det mesta som snurrar i mitt huvud. x)

Ressu
0

#8 Det skulle man ju kunna tro, men eftersom alla färger är framavlade på olika sätt så skiljer nog sig intelligens, temperament och lynne sej oxå =).

Nu vågar jag nog inte gå å säga vilken som är "smartare" men salt å peppar är mera snabblärd än t.ex vita… Och så är det ju beroende på vad man ska ha dvärgschnauzern till =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Saras87
0

#2 Jag håller med dig, min trefärgade går mycket snabbare att lära nya moment än min blåa, får jobba mer med honom.

Ressu
0

#10 Tack =). Det är ju inte så att bluemerle är dumma utan det att man måste upprepa det mera med dom för det går upp ett ljus =)

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
0

#11 Tur att jag älskar ljus och har många då min favorit färg är  bluemerle Flört

Ressu
0

#12 Skrattande Jaa, tänk vilken tur du hade Flört

// Ressu
kennel Westtorpets

Saras87
0

#11 Ja precis så har jag med upplevt det med min :)

emma93
0

Jag har hört många olika teorier om sheltiens temperament beroende på färg, men det har varit lite olika bud och jag tycker inte det har stämt in på de shelties jag känner. Jag har bara haft en blue merle, två trefärgade, en sobel, och en svartvit i familjen. Min blue merle är en riktig galenpanna som lär sig oerhört snabbt, men hon är inte lika villig att vara till lags som de trefärgade/svartvita. Så därmed har det blivit många fler hyss där hon har sett och lärt från andra hundar, och även klurat ut många "flerstegshyss" på egen hand. Men när vi tränar är hon en av de snabbaste att lära in nya saker.

Min gissning är att det inte är så färgbundet egentligen. Om man kikar på en kull där det t.ex är 3 blm och 3 trf så borde man ju se en tydlig skillnad mellan de två färglägren annars.

Att mina trefärgade/svartvita har varit så lika varann tror jag beror till största del på att de är mor och söner. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att om en hund ärver merle-genen från sin förälder, så kanske den även ärver fler saker från just den föräldern, t.ex mentaliteten och då upplever man ju det som att merle-hundarna är lika varann.

Jag är nog mer inne på att kika på sambandet mellan linjer, än mellan färger, för i vissa raser så  blandar man ju inte färgerna i avel och då blir det ju till slut olika linjer färgerna emellan, och därmed kanske lite olika mentalitet också. Är det nån som vet hur det är med "blandningen" av färgerna i de raser som har nämnts ovan?

För att sammanfatta mitt blarriga inlägg: Jag utesluter inte att det kan finnas koppling mellan färg och t.ex mentalitet, men jag tror inte att det är övervägande, utan tror att bakomliggande mentaliteter spelar större roll. Men jag kan ha helt fel!Skrattande

Ressu
0

#15 Jovisst har det säkert en hel del med linjerna att göra. Men t.ex i Ressus kull kom det bara en bluemerle och en tricolor och tricolor är nog mycket snabbare att snappa upp saker än Ressu. Ressu mamma är bluemerle och pappan tricolor. Poitsus mamma sobel och pappan sobel (dock mörk skuggad).

Och för att ännu gå tillbaka till Ressus kull så är Ressu och tricoloren helt olika till lynnet och till sättet, men det har ju mycket att göra med miljön hemma…

// Ressu
kennel Westtorpets

JennyLi
0

För min del är det tvärtom, min bluemerle är mycket mer lättlärd och vill alltid vara till lags och min trefärgade är den som hittar på alla hyss. Glad

Ressu
0

#17 Nog är det Poitsu (tricoloren) som hittar på alla hyss här oxå. Och Ressu (bluemerlen) är oxå på det viset att han vill vara till lags. Men ändå så är det Poitsu som snappar upp saker å ting mycket snabbare =). Fast han helst skulle ligga på soffan å bli matad med helst skinka eller köttbullar Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets