Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: päls-färger-och-tecken
Läst 1166 ggr
yogurt76
0

Undran om pälsvård vid pälslossning

Min Chilli håller på att tappa sin päls nu.. Önskar lite tips om hur jag skall sköta den.. och en undran om hur lång tid det tar innan den nya pälsen kommer? Anmält till utställning senare under våren och börjar bli orolig att hun inte hunnit bygga upp pälsen tills dess..

SparklingTindra
0

När Tindra fäller så brukar jag borsta igenom henne ofta och gärna kamma mycket eftersom att pälsen lossnar lättare då. Det är också bra att bada hunden så att "död päls" lossnar lättare. Det är ganska individuellt hur snabbt det går innan pälsen är helt tillbaka.

Ressu
0

Som Tindra skrev så är det väldigt individuellt. Jag brukar borsta igenom mina efter att ha badat dem. Borstningen upprepar jag några gånger så att man får bort det mesta av det lösa bottenullet. Mina brukar få tillbaka sin päls ganska snabbt, men morsans däremot tar det betydligt längre innan dom har full päls. Dock finns det näringstillskott så gör pälsen mer glänsande och befrämjar pälsen om man vill prova. Fråga på apoteket eller en hundaffär så vet nog dom mera =).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gammal är Chilli? Då Ronja var 1 år gammal hade hon sin ett års fällning (lite äldre, men har hört att det kan variera väldigt från 1år till 2års ålder) så fällde hon bort jätte mycket päls. Sedan tog det runt 3 månader innan pälsen kom tillbaka. (såhär såg hon ut efter sin 1års fällning. Bifogar en bild)

Men om det nu är en "vanlig" fällning tar det för Ronja ca. 2 månader.

Mvh Emelie Förlägen

yogurt76
0

Chilli blir ett den 5:e nästa månad. Har fällt i ca en vecka nu, och jag borstar henne varje dag. Skall bada henne efter helgen så får vi väl se om hon släpper mer. Fick även tips om att B-vitamin skulle vara bra och att de släpper fortare och bygger upp pälsen fortare.. skall prova det med..

Emmeli
0

Lussi har aldrig fällt mycket. Han småfäller hela tiden, men inget som märks. Zeke har inget problem med fällning heller, har aldrig fällt ordentligt.

Hazel
0

Hej

Mitt tips är att bada först och sen borsta, då släpper det mesta.

Det tar nog ca 2 månader innan dom får tillbaka full päls, lite olika från hund till hund, men det tar lite tid.