Fin i kanten eller raka motsatsen?
Är eran sheltie fin i kanten och går långa omvägar runt vattenpölar, kräsen och beter sig som en prinsessa/prins när det är dags för kloklippning, sträcker malligt fram tassen och det ser ut som de väntar på en kyss på tassen och tycker att han/hon är sötast, feminimast och den absolut vackraste prinsessan/prinsen över detta avlånga land, eller till och med världen, sträcker på sig vid utställningar och verkligen visar upp sig,
eller är din sheltie raka motsatsen? går mer än gärna rätt igenom vattenpölar, slänger i sig maten oavsett märke, och tycker att han/hon är störst, snyggast och ståtligast.
För visst är sheltien mer eller mindre en hund som älskar att visa upp sig? Oavsett om den tycker att den är sötast och mest feminima prinsessan eller om den tycker att den är störst och starkast.
Hur är just eran sheltie?
Min lilla Ronja bär smeknamnet "Prinsessan på ärten", och det är nog få som kan ta det ifrån henne, så fort vänner och bekanta kommer och ser henne säger dem direkt "nämen är det inte lilla Prinsessan på ärten?". Jovisst, det är det!
Som hon sträcker på sig på utställningar, det ser ut som om hon är hästen som drar Askungens pumpa, hennes feminima uttryck ser hon vänligt mot domaren, hur hon lyfter tassarna högt och ståtligt när vi går runt i ringen, man ser verkligen lyckan i hennes ögon att få visa upp sig.
När man sedan kommer hem går hon snällt in i mitt rum, kanske att hon hoppar upp i sängen och lägger sig på huvudkudden, för det är ju där prinsessorna hör hemma, det passar inte ens med en ärta under kudden, nej minsann. Om hon är på golvet och man själv är i rummet ställer hon sig snällt vid sängkanten och piper tills man lyfter upp henne. På natten kommer hon och viftar med sin svans i ansiktet tills man flyttar på sig så att hon kan lägga sig på huvudkudden. Vilken prinsessa!
Ute på promenaderna är det dock annorlunda, det är inga större problem att gå ut i regn, vattenpölarna går hon gärna runt, men har inga större problem att gå i lera. När maten sedan serveras rynkar hon på sin lilla nätta nos, ser hur Ivan belåtet äter upp sin mat tittar hon på sin egen skål och tar några kulor, tuggar länge och noggrant innan hon sväljer, okej då, detta märke duger.
Men det är just det jag älskar hos henne, man blir ju nästan full i skratt när man ser på Ronja, hon är verkligen en liten prinsessa, men det förtjänar hon också!

Tiini är hon med som en liten prinsessa. ush för att bli blöt tycker hon, vattenpölar ute måste man absolut gå runt, och stannar gärna inne om det regnar. Och då man kommer in och hon är lite blöt om tassarna stannar hon snällt vid dörren och sträcker fram en tass i gången för att bli torkad. På utställningarna brukar hon också ställa upp sig och visa sin bästa sida, springer med galanta steg i ringen men tittar också gärna lite runt sig på andra hundar:)
ligger man på sängen hoppar hon gärna upp och kryper intill en och delar kudde. annars under nätterna sover hon väldigt hårt i sin korg i mitt rum, hon brukar ganska ofta drömma om nätterna
och då hon ser klosaxen lägger hon sig ned och sträcker fram sina tassar snällt och ligger stilla tills det är klart. Samma så fort hon ser borstar lägger hon sig ned och njuter av att man borstar henne. Maten måste hon alltid vänta och se så att vår tax my äter först, sen kan hon äta.
Det var min prinsessa det :)
Mjaa, Ressu gillar nog att bli borstad, men hatar att vara i duschen. Vägrar gå på vått gräs, men en stor vattenpöl är inget problem att rusa genom
.
Poitsu hatar allt som har med vård att göra. Men kan skita ner sej var som helst och hur som helst 

#1 Ja du Malin, det där har hon nog fått efter sin mamma Lovis, hon är lika dan, vattenpölar bara måste man gå runt, det enda som inte liknar Ronja var väl detta med maten, där är det bäst att äta så fort så inte de andra kan ta hennes mat, en annan sak är när hon ligger på soffan och flörtar med mig, och pratar, gärna också att hon vill bli kliad på magen, hon är våran lilla pärla. De är prinsessor våra härliga hundar. Är extra glad i dag,
Fanny från kullen före Ronja har varit på utställning i dag, hon blev etta och fick HP + BIM, väntar på att få höra hur det gick för Frazze. Skickar med ett kort på Fanny, vist är hon fin, lik sin mamma Lovis
Då kommer jag till lilla Ronja… Hon är troligen något mitt emellan. Vattenpölar är inga problem, inte heller lera och regn. Att klippa klorna är helt okej, men inte så roligt tycker hon.
På utställningar sträcker hon på sig. Hon föredrar att sova bredvid mig i sängen, än att sova i sin biabädd. Hundar skall enligt henne behandla henne med respekt och även behandla henne som drottning.
Mat är helt okej. Är det "gott" foder så hugger hon in och 1,2,3 så är all mat slut. Men om hon nu får sitt tråkiga "light foder" så äter hon kanske bara upp hälften, sedan passar det inte längre…
Mvh Emelie 
#4 Jo visst är dem otroligt lika, Ronja har också börjat prata nu på senare dagar, som "valp" (det är hon ju fortfarande) så var hon lite tystare av sig, men nu snackas det högljutt. =)
Oj, vad roligt! Hälsa henne Grattis från oss! Vill se på hemsan sedan!
#5 känner igen mig lite där, Ronja struntar i andra hundar, men de hundar hon möter ska behandla henne som drottning!
Vi har väl fler sheltieägare här? Även ni som inte har sheltie kan berätta om just eran hund!

Viggo är väl sådära, vattenpölar och dyl. med vatten går man absolut inte i. Maten passar bara ibland, så man är jättehungrig. Sängen och soffan, absolut ingen hundbädd! Vara ute - that´s life! Vare sig i hagen, ute på altan eller lös. Kamma sig är skönt, men kloklippning går bara med korv. Prata är väl okå roligt :)
Haha min Tindra är en riktig liten gris jämfört med era. =P Hon skuttar gärna i alla vattenpölar, badar i älven och härjar runt ute i alla väder. Det enda är att hon inte vill träna sitt och ligg om det är blött ute. Samtidigt älskar hon att bli badad, borstad och ompysslad som en riktig liten prinsessa.
Hon skulle aldrig få för sig att vara i möblerna, hon skulle svettas ihjäl då. Hon sover ett tag i BIA-bädden tills det blir för varmt, då lägger hon sig under sängen eller under något bord.
Hon skulle aldrig tolerera att jag bar omkring på henne, förutom när vi båda är på balkongen - då är det ett krav från henne att jag har henne i famnen så att hon kan se ut och spana på sina killar (hon har många
). Så det gör henne väl lite prinsessig.
Men hon är nog mer busig skogshund än prinsessa. =P
Haha vad roligt att läsa om era hundar.
Qina är både och.. Hon gillar inte att gå ut när det regnar/snöar hon går inte i vattenpölar om hon inte måste, om hon går ut i en sjö/älv så är det för att dricka vatten, går till fotknölarna med framtassarna i vatten. Men när vi tränade och tävlade i lydnad så spelade inte vädret nån roll, fjärrdirigering på blöt gräsmatta var inget, plastliggning i flera minuter med matte utom synhåll när det regnade istappar var inget. Engång när vi var i Luleå och tävlade på hösten så var det stora pölar på plan, vi tävlade i 3:an då och hade inkallande med ställande och legande och hon slängde sig ner på läggande i en vattenpöl så det plaskade vatten runt om henne och det bekom henne inte ens. Till och med domaren var imponerad över det.

Oj min lille gosse är nog allt annat än en prins tror jag.
Han gillar inte & bli borstad men går med på det för han vet att det ska göras, samma med klorna. Rullar sig gärna i gräset fast det är närstan byblött & springer gärna i vattenpölar & i leran utan att bry sig alls
Nu har vi ju ganska mycket lera på backen ska sätta grus nästa år men han bryr sig inte alls om var han springer. En riktig skitgris
Men han är min lilla bondhund & som tur att går han ju att tvätta även om han själv gärna skulle slippa =)

Lussi och Zeke är både och. Dom spottar ut äckliga godisar, äter inte "äcklig" mat. Men har inget emot vattenpölar, vatten och snöblask och vart dom sover.

Asterix är otroligt petig med vattenpölar och sånt…däremot är snö och regn inga problem. Bli lerig är heller inga problem. Borstning är det absolut bästa som kan hända medan dusch är det absolut hemskaste (han trycker mot en vägg och darrar).