Sele?
Är det smart att annvända sele på sheltien?
eller vad är bäst egentligen?
Tacksam för svar! ^^
Ja, det är smart att använda sele på vilken hund det än är så länge det inte är ett gå-fint-sele. Det är skonsammare för hunden. Men det är ju snyggade med halsband.. =P
Jag använder både och på Tindra. När jag cyklar med henne ser jag det som en självklarhet att hon ska ha sele på sig istället för halsband. Men på promenader har hon oftast extramjuk-behandlat läderhalsband eftersom att hon går lös nästan hela tiden och då är det lättare att bära omkring på ett halsband än sele. =)
Jag använder halvstryp på Frankie och vanligt läderhalsband på Pyret, men ska skaffa sele till pyret då hennes huvud är för litet så hon kommer ur halsbandet rätt lätt. Det är inte så bra…

jag använder halvstryp till tiini :)

vi använder halvstryp till båda våra. Men jag har hört att sele skall bara användas till väldrsserade hundar, då dom bygger upp så mycket muskler när dom drar i den att dom tillslut inte känner att man drar tillbaka dem. Och dom blir starkare och starkare.
Jag använder halvstryp till Ronja, ibland även "vanligt" halsband.
Mvh Emelie 
Sele gör oftast inte att dom drar mer- tvärtom så gör det ofta så att hunden drar mindre för att dom inte har ett motstånd mot halsen hela tiden. Dessutom så uppfostrar man ju sin hund på samma sätt med sele som med koppel; man stannar om hunden drar. Det bästa med sele är att det inte finns någon anledning för hundägaren att rycka i kopplet. ;-)
Jag använder både och till mina hundar. Men mest halvstryp. Sele lärde jag dom gå i efter att jag hade lärt dom gå med koppel och halsband. Det är som Emmeli säger, hundarna har en tendens att dra mera med sele än med halsband.
#7 Det är inte alls så att hundar har en tendens till att dra mer i sele.. Det är vad folk tror bara för att om dom drar så kan dom dra starkare i sele.. Men dom flesta drar mindre i sele.

#8 Aaa, det är nog olika från hund till hund, men av vad jag har sett Lussi göra kan jag nog utesluta sele i våran familj. För den tiden då han hade sele så drog han ofantligt och det var knappt möjligt att hålla i honom!