Klicker
Hej!
Jag tänkte börja klicka in min valp nu som är ca 3½ månad. Har aldrig använt mig av klicker förut så tänkte att någon som är lite mer insatt kanske kan ge mig lite tips!
Tänke iallafall börja med att klicka och ge honom nått smarrigt godis, tex små korvbitar. Klicka runt 20ggr och ta en paus. Sen fortsätta. Men ska jag klicka precis när godiset kommer till hans mun eller ska jag klicka och sedan ge honom godiset? Ska jag berömma honom någonting?
Sen har jag lite mer fundering över klicker. När man klickat in hunden och börjar träna med den, försöker man då lära hunden ett kommando med rösten och när den gör rätt så klickar man? Tex om man ska lära den att lägga sig ner, så säger man ligg och när den lagt sig så klickar man. För ibland när jag läst om klicker så fattar jag det som att man ska låta hunden fundera ut själv vad den ska göra och man klickar när den gör rätt. Men då har man ju inget kommando till. Är det två olika träningssätt med klicker?
Nu blev det ett långt inlägg, men tacksam för svar!
Då jag "klickade in" Ronja så klickade jag och gav godis med en gång efter klicket. Inte samtidigt som jag klickar.
Personligen använder jag ett komando i början vid inlärning. (det funkar i alla fall för mig) Sedan då hunden gör rätt så klickar man och ger godis. Men sedan så kan hunden helt enkelt få klura ut det själv, så att man klickar då hunden gör rätt utan komando. Sedan då hunden gjort rätt några gånger så lägger man till ett komando och fortsätter att träna in komandot…
Mvh Emelie 

Ja, det känns bättre att lägga ett kommando först och sen bara klicka när hunden gör rätt. Iallafall i början.
Men som tex när man ska lära hunden att stå till på kontaktytor så kanske man kan klicka varje gång hunden ställer sig där? Utan att säga något innan alltså.
Det borde ju vara jättebra träning också att bara låta hunden tänka ut vad den ska göra för att få ett klick. Tex nudda en sak med nosen eller dylikt. Eller blir det fel då?
Iallafall så har jag klickat några gånger nu med Dexter och han verkade då tycka att korven var god och varje gång det klickade så ryckte han till och blev jätteglad.
#2: Det är jätte bra att klicka vid kontaktfälten. Jag brukar ta utan komando vid kontaktfält. Funkar bäst enligt mig. 
Mvh Emelie 

Instämmer med Ronja06. Jag använder okå rösten :)
det fungerar utmärkt att bara sätta sig ned med hunden, kanske ha en handduk och sitta helt tyst. sedan så fort hunden tittar åt handduken så klicka. det är väldigt nyttigt för hunden att bara tänka och klura ut avd matte vill att den ska göra
Ville bara säga att klicker ljudet betyder smarrighet när hunden väl kan/förstår innebörden med ljudet.
Jag gjorde så här:
Slängde 12 godis bitar på gollvet, när hunden tog dem precis på tungan och upp i munnen så klickade jag. Det gällde å vara snabb. Tog en paus i ngn minut och körde detta igen.. 12 godisbitar 3 ggr. (12*3 metoden-kallas så av vännerna)
För att sedan testa om han e inklickad så vänta tills din hund tittar bort, klicka och se om han söker din kontakt. Då är hunden din inklickad :D Eller iaf så resonerar jag.
Glöm bara inte att godiset ska komma snabbt som attan för belöning.
Sen har jag lite mer fundering över klicker. När man klickat in hunden och börjar träna med den, försöker man då lära hunden ett kommando med rösten och när den gör rätt så klickar man? Tex om man ska lära den att lägga sig ner, så säger man ligg och när den lagt sig så klickar man. För ibland när jag läst om klicker så fattar jag det som att man ska låta hunden fundera ut själv vad den ska göra och man klickar när den gör rätt. Men då har man ju inget kommando till. Är det två olika träningssätt med klicker?
Jag har också fattat det så att klicker är två olika tänke sätt. Jag gör båda. Vilket är jobbigt att förklara och det blir ett onödigt långt innlägg som inte många orkar läsa igenom.
När jag tränar in nya kommandon/saker/trix så säger jag inget för jag vill inte haka upp mig i själva ordet jag har valt. Jag vill att hon fattar vad hon ska göra först innan ordet kommer in i allt.
#6 Toppenbra inlägg du gjort, detta kommer nog mycket till nytta.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Att lära in ett beteende med klicker utan att prata kallas för shaping. Det innebär att vaje gång den gör nånting som går att knyta till beteendet man vill att den ska lära sig så klickar man. T.ex. när hunden ska lära sig att "trampa" på t.ex. ett underlägg så klickar man först varje gång den visar intresse för föremålet och sen bygger man vidare därifrån.
Att träna in med rösten funkar också bra. Det beror på både hunden och ägaren vilken metod som funkar bäst. =)
Hoppas det gick att förstå vad jag menade, jag är inte så bra på att förklara. =P

Ja, just det där med underlägger har jag provat med Dexter och det gick kanonbra. Han blev så lycklig när han förstod att han gjort rätt. Och när jag lägger fram något på golvet och säger "kontakt" så sätter han genast tassen på den. Skoj och mycket lätt!
#9 Tindra har också fått lära sig det, fast jag kallar det bara för "trampa". Det är förresten sånt som kallas för target-träning. =)