Tik eller Hane?
är det nån större skillnad på tik och hane?
är det inte bäst att ha en hane om man ska hålla på med agility och lydnad eftersom att tikarna löper (oftast) 2 gånger i året och kan däför inte vara med på tävlingar?
Själv är jag ganska intresserad av tik, men också hane, vet inte riktigt vad jag ska välja! , vad tror ni är bäst?
Mvh Malin
Och ni som har tikar, hur gör ni när det är tävlingsdax?
Jadu… Det är enligt mig den svåraste frågan. Jag är 90% säker på att jag kommer att skaffa mig en hane vid nästa valpköp. Eftersom jag tävlar väldigt mycket med Ronja, och jag hade oturen att på den dagen hon skulle göra debut inom Agility började hon löpa. Det var inte så roligt… Det jag gör nu är att kolla på ungefär vilka perioder Ronja kommer att löpa. Så att jag vet vilka tävlingar jag igentligen kan anmäla till. Sedan är det otroligt tråkigt då en tik börjar löpa och man har anmält sig till en kurs. Då får (i alla fall på vår klubb) man inte ha med sig hunden.
Men jag tror det är en smaksak.
Mvh Emelie 
Inte är det någon större skillnad mellan tik å hane. Jag valde hane iom att jag tävlar mycket och ville inte börja parera med löp.
Hanen kan vara något skarpare i lynnet än en tik men mycket hänger på uppfostran =)
#2, så du menar att det kanske är bäst att välja hane? annars kanske det blir jobbigt varje gång den löper och det är kurs eller tävling!
#3, hur menar du med " skarpare i lynnet"? =)
#4: Om man skall hålla på mycket med agility och tävla mycket så tycker jag att det är bäst att välja en hane. Då behöver man inte tänka på när tiken skall börja löpa. Men för övrigt tycker jag inte att det är någon större skillnad mellan tik och hane.
Mvh Emelie 
#5, okej, det sa uppfödaren som vi var hos också! =) ville bara höra med er och höra vad Ni tyckte! =)
Men börjar dom inte markera inomhus när dom kommer i tonåren?
#6 Det är olika från hund till hund. Men får den mycket motion och aktivering o.s.v. så brukar det inte bli nåt problem. Men det finns ju alltid en del hanar som gör sånt.
#7 Okej ,
Ja, det är ju olika från hund till hund! =)
#4 Att hanen är lite mera egensinning än tiken =).
#9, okej, men kommer det påvärka träningen?
#10 Nejdå, jag har inte haft några problem med mina fast jag har två hanar =). Båda mina hundar älskar att jobba. Apport och agility är det bäst dom vet =).
#11, va bra! :D har redan bestämmt namn xD
#12 Va kul =). Får man vara nyfiken fråga vad? =)
Wille! =) eftersom att jag tycker att det är ett kort och lätt namn som passar till långhåriga hundar! =) (fast det är ju vad jag tycker då! ^^ )
Håller med. Passar utmärkt =)
Pappa gillade inte namnet så JÄTTE mycket, kanske för att han tänker på en helgalen hund som springer runt och skäller som en galning xD men det är min hund, så jag bestämmer !^^