Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 4677 ggr
yogurt76
0

utställningshjälp

Har varit på en liten inoff utställning i helgen för lite träning inför sommarens officiella.. Allt har gått så bra.. hon är så lugn och avslappnad innan tävling. Kritiken är suverän.. domaren har bara en sak att klaga på och där kommer min fråga.. Hon bär svansen högt.. är ständigt glad och svansen står som en plym medans vi går. när vi senare ställer upp framför sloknar den och hon står som hon skall.. Vad skall jag göra för att hon skall kunna sänka svansen? Kan det bero på att hon fortfarande är valpig? Hjälp önskas TACK!!! Mvh /anna och chilli

SparklingTindra
0

Det finns inget speciellt att göra, hunden har ofta svansen högt för att den är glad och stolt och tycker att det där är kul. Jag vet en som slog sin sheltie på svansen för att den skulle lära sig att sänka svansen på utställningar med det är absolut INTE något man ska göra. Hunden kan inte kontrollera svansrörelserna på det sättet.

Är hon väldigt uppspelt när ni går runt i ringen?

yogurt76
0

tycker inte det, går lungt och sansat.. funderade på om det berodde på att jag hela tiden försöker locka henne till kontakt.. att hon blir glad av det.. hon får godis innan vi går in så att hon skall veta att det finns i min ficka.. och som jag nämde tidigare sköter hon sig exemplariskt för utom svansen vid gång.. Funderade även om jag skulle prova gå rakt fram utan att titta på henne, men då ser jag ju inte hur hon sköter sig. dessutom gick sonen så efter utställningen när allt var klart och jag såg att svansen var lika hög som innan.. tror du att hon kommer förstå om jag hela tiden snällt försöker vika ner svansen vid gång och uppmuntra detta (alltså inte enbart vid ringträning). Det kändes idag så tydligt att när man har sheltie så är det inte uppskattat att ha en glad hund..

SparklingTindra
0

Haha, jag tycker att du ska vara stolt och glad att din hund tycker att det är roligt. =)

Att ta ner svansen hjälper inte eftersom att hon inte kan bestämma när svansen åker upp, hon kan inte kontrollera den. Det är därför vissa raser kan slå sönder svansen, dom kan inte kontrollera rörelserna.

Det enda som jag kan tänka mig funkar är att hon inte tycker att det är så kul med utställningen, men det tycker jag är synd.

[Malin3033]
1

Ett tips är att gå ut med henne/honom så att hon/han sansar sig mera och är rastad ordentligt

Emmeli
0

lussi har hög svans av stolthet och av att han är så glad. och jag vet inte bättre än att rasta och låta den få bra socialt umgänge med andra hundar så den kanske inte blir sååååå glad när hom får träffa dem i ringen. Jag vet en som använder kommandot "rump ner" och då tar han ner svansen, men så vet jag också att dom slått ner svansen när dom lärde in kommandot.

emma93
6

Ett tips är att träna in rätt svanshållning med klickern (förutsatt att man klickat in hunden förståss). Då kan man ju lätt ta hjälp av nån som står vid sidan om och ser när den är korrekt (dvs hjälparen klickar och handlern belönar med t.ex godis). Börja med att klicka när hunden håller svansen rätt i stillastående. Sen i skritt. Om hunden drar upp svansen, försök dra ner på tempot och klicka så fort hunden börjar sänka svansen. När detta sitter bra kan man öka till trav och göra samma procedur.

Jag tränar alltid utställning med utställningskopplet, så att de vet vad som förväntas av dem just då. Det är istället för kommando (vilket är rätt bra när gamlingarna dessutom hör dålig:)).

När man är nöjd med träningen som står överst börjar man om från stående, till skritt, till trav, fast i en miljö med andra hundar i närheten. Och sista steget är att träna samma saker fast i fiktiv utställningsring med andra hundar springande framför och bakom.

Inte så lätt att förklara med få ord i skrift, men hoppas att du förstår ändå. Poängen är att hunden får positiv förstärkning när den gör rätt, och att man tar det i små små steg så att den helst inte behöver göra så mycket fel på vägen. Då backar man bakåt lite grann.

Om man har en hund som inte vill sänka svansen ens i stående t.ex när det finns andra hundar i närheten så får man börja med att vänta ut den och försöka ge signaler som lugnar, t.ex att smeka försiktigt över bröstet.

Jag är inte jättepetig med svanshållningen på min äldsta då hon varit väldigt osäker som yngre och vi hade jättebesvär. Så jag fick peppa henne väldigt mycket för att hon skulle tycka att det var roligt, och då åker svansen upp. Men hellre det än att att hon inte alls vill vara med på utställning. Men hade hon varit yngre hade jag lagt in en växel på svansträningen nu när hon tycker att det är kul i ringen.

Bara ett tips som kanske funkar för någon i alla fall.

SparklingTindra
0

Men det går inte att få hunden att sänka svansen på kommando om man inte har gjort att hunden associerar kommandot med något tråkigt eftersom att dom inte kan kontrollera svansrörelserna.

emma93
3

#7. Jag är inte säker på att vi menar kanske inte samma sak, för jag menar inte att det skall vara på kommando utan att hunden lär sig att föra sig på ett speciellt sätt och vara i en viss sinnesstämning då den har utställningskopplet på sig. För om hög svansrörelse beror på att t.ex hanar spänner sig inför andra hanar, eller att det är en "glad" svans så kan man träna på att bli mindre spänd eller mer lugn på en utställning och att man uppmuntrar det beteende som är önskvärt. Och i samband med det bär de svansen på ett visst sätt, även om hunden själv kanske inte tänker på vad svansen gör. Det finns ju många reflexartade beteenden, t.ex utfall, som går att träna bort genom att belöna det beteende som är önskvärt och ignorera det som är icke önskvärt.

En av mina Shelties hade hög svansföring och jag har tränat på detta sätt, och kan intyga att det fungerade på den hunden. Dock var det ytterst svårt att få till det när höglöpande tikar fanns på utställning:), men det hade vi i och för sig inte kunnat träna på innan.

En annan av mina Shelties hade svansen mellan benen på utställning, men ej i utställningsträning i hemmiljö. Jag tränade då genom att belöna när hon gjorde rätt med sin svans i trygg miljö. Sen försvårade jag för henne och situationen blev mer och mer lik den på utställning. I träningssituationen kunde jag då peppa henne och busa upp henne rejält varpå svansen åkte upp och detta belönades. Nu är hon som sagt väldigt glad i sin svans på utställning.:) Så nog går det att ändra på med postitiv förstärkning om man tar det steg för steg och är ihärdig.

Om man klickar för en viss svanshållning, så tror jag inte hunden tänker på att den höll svansen på ett visst sätt, men hunden stod på ett visst sätt/rörde sig på ett visst sätt/var i en viss sinnesstämning och det tror jag att den blir medveten om när man tränar samma sak gång på gång.

Hälsningar Emma93/den obotliga optimistenGlad

SparklingTindra
0

#8 Aha, du menar så. =P Då fattar jag. Ja, det kan nog funka. Jag trodde att du menade just att lära in att den ska sänka svansen för det kan dom ju som sagt inte. Men då är det ju en helt annan sak.