Svart vita shelties?
Är det någon som har en uppfödning med svart vita shelties? Är väldigt intresserad av den färgen… den är så fin! :)
Och jag har en fråga, har shelties i färgen brun/vit blivit "utrotad"?

Svartvita shelties är ganska ovanligt. Därimot sobel ser jag nog inte som "utrotad" om det är den färgen du menar?
nej inte sobel, men var inne på en hemsida där det stod vilka färger på shelties det finns, det stod sobel, tricolor, svart och vit m.m. men det stod också brun och vit, men det stod att de inte hade någon bild på en sån färg då den färgen var otroligt ovanlig…
så tänkte… om den var "utrotad" (om man nu kan kalla det utrotad…)

Jag har aldrig hört brun/vit förut, däremot black and tan. En sån vill jag ha, men den är så pass ovanlig att det inte finns nån bild på en sån…

Vad har black and tan för färg då?
en black/tan är den färg som rottis har även dobberman och pinscher kan ha. den finns inte längre kvar i våran ras.
det är en trf men utan de vita tecknen
jo, black and tan är också fin :)
men brun och vit är som en svart och vit (hur färgerna är uppdelade) förutom att där det är svart är det brunt :) mörkbrunt… jättefint! (har sett det på en border collie å på en shetland speepdog skulle det säkert bli ännu finare :))
men är det ingen som vet någon kennel som har svart/vita shelties…?
*putt*
Våran granne har en svart/vit sheltie hane.
Vi har funderat att ta valpar på Ronja då hon nått rätt ålder (och om hon nu blir godkänd i alla "krav") Funderat på att leta upp en svart/vit hane då. Eftersom jag gärna skulle vilja ha en svart/vit också. 
På bilden är det våran Ronja 6 månader och grannens svart/vita sheltie hane Apollo.
Mvh Emelie 

Jag vet ingen kennel som bara har svartvita shelties, men det finns säkert! ska hålla ögonen öppna.

Finns det black and tanfärgade shelties ännu? Har någon av er sett en sån, någon bild? Jag är jätteintresserad av en sån nån gång och hoppas dem inte är utrotade… Har bara hört att det finns och att de är ovanliga, men har aldrig sett nån….
///Carro
#9 skulle vara jättebra om fler svart/vita shelties kom :) jättesöta hundar båda 2 :)
#10 tack :)
#11 Har också hört att de är väldigt ovanliga… hmm.. har aldrig sett en sån de måste vara jättegulliga… ;)

Hej
jag hittade denna annonsen på svart/vita valpar på blocket idag http://www.blocket.se/vi/11537330.htm?ca=21_s
#13 längst ner i södra sverige… -.-' dit skulle aldrig min mamma eller pappa åka för att hämta en valp (jag bor i Norrbotten). Fast ja det är ju inte nu jag ska skaffa en… Det är om mer än ett år i såna fall ^^ men jag tänkte om nån uppfödare hade det som hade hemsida osv… :P men tack ändå! :)

Hej!
Uppfödaren som jag köpt mina hundar av föder upp många svart och vita sheltisar. http://www.hattornaskennel.3w.se/ . Gå gärna in och kolla på dem :) Hoppas det var till lite hjälp :) Kram Sara
Typ alla sheltie jag känner är svartvita.. :P
#15 ska genast in å kolla! :D tack för tipset :)
#16 ovanligt :P är du säker på att de inte är trefärgade? :P ;)

såg en svart/vit sheltie idag på U-Dm å tänkte att de måste vara ovanligt vet inte om jag har sätt några tidigare. väldigt fin var den

Nu får jag säker på pälsen
Men de svart/vita shelties jag sett hitills är tyvärr inte rastypiska, det verkar som om de blir kanon stora eller väldigt tunna och snipiga. Antar att det beror på avelsarbetet, brukar bli sådana resultat om man bara avlar på färg och inte bryr sig om extriören. Väldigt synd att det verkar vara så.
Tror också det är därför man aldrig eller mycket sällan ser svart/vita på utställningar? Jag har varit involverad i rasen i över 20 år och faktiskt bara sett 2 st på en enda utställning och jag har varit på väldigt många.
Såg just en kennel i USA som har en svart/vit shetland Sheepdog hane. Wow vilken snygging det var!
Iallafall den snyggaste svart/vita sheltien jag har sett hitils.
Mvh Emelie 

#19 Jag tror du har rätt i det du säger där faktiskt! Har inte tänkt på det att de kan vara så att de mest avlar på färgen ist för exteriören när de kommer till svartvita.
Min är inte egentligen svartvit alls utan tricolour men det måste finnas ett genetiskt bakgrund till hans färg, för han är ju svartvit vid första ögonkastet.

Det finns en underbar svart-vit hane i Finland om någon orkar söka bland alla kennlar där.Kommer nämligen inte ihåg vart han finns.
#22 vars ska ja söka bland alla kennlar? :D

sök på google typ finska kennel klubben sen finns ju en sidan på svenska och sen hunddata osv.

Jag har nu fått rada på att vi skall näst in till 99 % changs få en svart-vit valphane i juni-juli från finland. Är typ super lycklig och han heter Zorro,nu skall ha såklart bli omdöpt till Zeke.

#25 Gud vad roligt! Supergrattis:D
Kramar
#25: Massa grattisar från mig! 
Mvh Emelie 
#25 åå va kul! :D har du bild på han ännu? :)

jag har en svart och vit sheltie hane, han är väldigt snyggt tecknad för att vara svart o vit..Dom flesta som man ser är ju tyvärr ej så snyggt tecknade, när dom blir väldigt svarta i ansiktet så blir ju uttrycket helt fel, jag tror att det oftast är det som dom åker ut på, på utställningar.
jag tycker det är sötast när hela ansiktet är svart :D :P fast ja har ju inte sett en som inte är helsvart i ansiktet :P
har du bild på din sheltie? :)
#29 Lägg gärna in en bild
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Gärna en bild så man får se lite fler Shelties
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Vad läcker han är

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#33: Vilken sötnos! 
Mvh Emelie 
#33 naaw jättesöt! :D

JAg glömde bort visst var det någon som varntresserad av en svart-vit? Har för mig att kenneln hade en till till salu. Visar bilder på dem båda snart
naawww gud såå söt :DD
#38 vacker!! allt jag kan säga just nu,(trollbunden)
#40 Jajemän, det är den Apollo
. Jag är gammelmatten;) (har hans mor och kullbror) och min mor är matte till honom.
#43: Vad trevligt!
Så det är du som äger kennel Cabocoon, och heter Jessica eller? Isåfall har vi träffats ett par gånger. 
Mvh Emelie 
Det stämmer!
SE VAD LITEN DATA VÄRLDEN ÄR!
#45: Vad trevligt!
Hur mår Espira, Astor, Pepsi och Emma? 
Mvh Emelie 
#46: Ja, man får allt sina överaskningar då man är här inne.
Och ibland på andra hemsidor också.
Mvh Emelie 
#44 Tack bara bra, de njuter av värmen
#49: Vad bra. Du har inga planer på utställningar för Espira nu under sommaren? 
Mvh Emelie 
#49kickade ett meddelande till dig med svaret så att vi inte hamnar allt för ot i tråden
#51: Såg det. Har svarat på det nu. 
Mvh Emelie 
#53: Ja, där är snygga Apollo. Ronja är lite kär i honom tror jag 
Mvh Emelie 
#54: Det är nog ömsesidigt tror jag!;)

Två sidor om shelties olika färger.
http://www.cubhill.com/colors.html
http://www.ripleyhillshelties.com/sheltie_colors.htm
hittade dock inget om brun/vit?
Tack för länkarna!
ojdå har inte setts att det skrivits i denna tråd ^^ ett år sen jag la ut den :O
#53 Jättefin!
#56 tack, ska kolla in de sidorna.

Zeke är ju svart-vit, och rastypisk än sålänge. Skall ta kull i höst tror jag, sen är det ca 40-50 st som är sugen på att para med honom. Men något som jag tycker alla skall veta på hemsidan är tyvärr att har man en svart-vit hane, och en sobeltik utan svart-vit i aveln, kan den inte heller få svartvita valpar. Utan den får en valp med svartvit i bas. Så den kan i tur få svart-vita om den parar med en annan med svartvit bas. Så Zeke kommer inte få några underbaringar om inte Gunilla importerar en svartvit tik eller så, vilket hon skall göra.