Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 3651 ggr
Sussi
0

Sheltien i snön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sheltien har ju jätte fin päls i den bemärklsen att den är fjunig och inte så sträv.
Detta medför hos Linus att han får stoora snöklumpar som blir stenhårda. Detta har i sin tur lett till att pälsen tovat sig där han har haft snöklumparna och jag fått klippa bort håret :(

Har ni samma problem?
Tror ni det river i huden av dessa snöbollar som bildas? De kommer hela tiden och är omöjliga att se efter när man är ute, de är tibax på nån minut.

Sussi
0

En till bild.

AgnetaK
0

Men oj! Förresten, är det inte fascinerande på nåt sätt att bollarna blir så runda, hur går det till? Räcka ut tungan

Sånt där väder har vi inte så många gånger per vinter, så jag har inte tänkt på det så mycket måste jag erkänna. Dom gånger det händer verkar min hund ganska oberörd, men det klart att om det var sånt väder länge kanske han skulle börja bli håröm. Tovor är ett elände, det har min hund ändå…

Sussi
0

Ja det är ju när snön är lite blöt som det blir såhär. Nu när det har blivit ytterligare lite kallare så har snön torkat upp och dessa klumpar bildas inte, skönt.

Men har brukar vara ganska orörd av dessa så kanke de inte river i skinnet på honom då.

Har också tänkt på hur runda de blir, perfekta snöbollar :D

Paulines
0

Ja! våran hund blir exakt sådär med sin stora päls. När han kommer in brukar han lägga sig och slicka på dom. Tyvärr så har jag ingen bättre lösning en att ducha av dom när ni kommer in, det brukar vi göra när det blir för mycket. Jag fattar inte hur snöklumparna kan bildas och bli så runda! Roy brukar ha under huvudet och över hela magen. Vet inte hur man kan göra så att dom inte får det, men vi har samma problem iallafall!

Sussi
0

#4 Kanske vi ska ta och prova smörja in dem i vaselin först? Flört

HAr också funderat på att duscha av för de sitter stenhårt fast och sliter på pälsen, dessutom blir det mycket vatten på golvet när de smäter.

De som har hållt mig från att duscha är att jag tänker att kontrasten mellan varmt och kallt blir för stor, fast ljummet borde iofs räcka för att de ska smältaFundersam

AgnetaK
0

#5 Tror att jag läste på ett annat sheltieforum om att om man har otur så blir snöbollarna till is när man duschar dem… minns inte i vilka "lägen" det blev så. Men prova för all del. :)

Sussi
0

De är nästan som is fast de ser mjuka ut. Man får ta och söndra dem med nåt vasst för att de ska lossnaFörvånad

Men det ska provas nästa gång, nu börjar vädret bli mildare igen så jag har på känn att det blir snart aktuellt pånytt.

WesthKiowas
0

Bara att stoppa hunden i badkaret, snön smälter ju i varmt vattenFlört

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Othello
0

Är inte kul när det blir så där. Vi är ute & i Stallet väldigt mycket så min lilla vän har samma problem. Men jag varken kan eller vill ställa ut honom (han har bara en sten) Så jag brukar när det är riktigt mycke snö klippa honom på magen inte kort men "rensa" bort de alldra längsta håren & det syns inte heller & det har faktiskt funkat på min lille vän. Glad

Paulines
0

#9 Okej, aa vi klipper aldrig våran hund.. Man kanske ska klippa dom längsta håren med jag är lite rädd att jag klipper för mycket och det blir kallt för dom.. Hmm…

Maja
0

#0 - Hahaha.. Han har skaffat sig en snöbollssamling.. ;) Han vill väl bygga en snölykta eller nått inomhus.. ;) Haha.. Nädå.. Usch, jobbigt!! Själv fick min förra hund (setter) sådana på benen.. Hårda, jobbiga snökulor som inte lossnade.. :/

Paloma
0

Uch ja, gillar inte alls sånadär. Det är ett stort problem för ganska många ägare till långhåriga raser!

Ciccii
0

stackars hundar att gå omkring och bära på massa snöbollar under magen. Räcka ut tungan Det skulle iallfall inte jag vilja ,

Sussi
0

#11 Ja det blir ju väldigt hårda, håradre än vad man kan ana. Jag skulle själv bygga en snölykta och jag gjorde det visserligen, vad gör Linus då? Jo, ställer sig och kissar lääänge på den till den smalt och föll ihop. Jag tror inte han gillade den Flört

Paloma
0

Nej uch, dom där snöbollarna är så jobbiga! som klumpar och har sig..

Ciccii
0

#11 hahah Skrattande Smart hund ;)

Emmeli
0

Kulorna lossnar lättast av att du lägger honom ner och visar dem,min hund äter då upp dom

Paulines
0

#17 Haha aa så kan man också göra. Min hund äter upp dom för att han tycker att dom är jobbiga, men jag tycker att det är lite synd om honom då han måste lika och bita och slicka på dom i evigheter. Badar honom litegran ofta för att hjälpa honom.

Patricia84
0

Känner till det där problemet. Min tax får också snöklimpar i pälsen och i tassarna av snön.

Paloma
0

Snart har vi inte kvar problemen för i år! det var verkligen jätte fint väder i stockholm idag. Enda upp till +20 grader! passa på att vara ute nu.

Ciccii
0

ja värkligen ! jätteskönt ! Skrattande

thilda-
0

dom som har häst kanske vet vad FIRE FOX är? Det funkar skit bra! pälsen blir dessutom glansigt och fint och inga tovor! :)

Paloma
0

22# Har aldrig hört talas om det. Kan man köpa det i vanliga zoo affärer? hur använder man det? är det någon salva som man smörjar in?

Pehpsii
0

jag har haft såna bollar på hästar och jag brukar lösa det med varmvatten eller handdukar dränkta i varmvatten. Är inte firefox för starkt för hundhud?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

xxeliiinxx
0

Bada hunden så kanske dem smälter XDXDXD

medde
0

#24 ett gammalt inlägg, men snart är ju detta aktuellt igen. Men Firefox är nog för starkt för en en hund.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

fliza
0

Snart är snön här igen.

Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus JEDWARD

Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!"  JEDWARD 

VeNyRa
0

22# har funderat på om man kan använda det på hundar. men jag har inte vågat prova :-)

23# det är pälsglans till hästar som man sprutar på. kan köpas på börjes om jag inte minns fel.

medde
0

#28 Tror inte Firefox läpligt för hund.:-)

Pinacoladas
0

Man dushar dom i ljummet vatten, inget schampo, för då slits pälsen. Så sätt in honom i Dushen och spola av honom, jag lovar, den funkar!

KaptenKarin
0

Jag såg i något nummer av Härliga Hund att man kunde köpa någon sorts spray som man sprayar på pälsen innan man går ut i snön för att förhindra att det blir snöklumpar. Återkommer med namn på sprayen och jag tror att det var en hemsida man kunde beställa ifrån.

emma93
0

Jag har hört att vanligt spraybalsam kan hjälpa (förebyggande). Har dock inte provat om det funkar.

SparklingTindra
0

Tänkte putta upp tråden för att säga att Vacker Tass-sprayen funkar jättebra om man har problem med snöiga och isiga tassar och ben. Jag köpte det åt Tindra för någon månad sen och det funkar. Men man måste spraya på det ett tag innan man går ut så det hinner torka, annars så isar det bara värre än utan.

Finns att köpa bland annat på www.haromi.se

Jojsan
0

Ang. att duscha bort snön, om sheltien får snöklumpar varje gång den går ut måste man ju duscha av den flera gånger per dag, det är väl inte så bra..?

medde
0

Jag fick hem igår en underbar Am Cocker igår, och snö vore underbart nu, det det är bara lera och kladd ute. Eller varför inte sommar och sol:-)