Lite frågor...
Hej! Jag har bara lite frågor om shetland sheepdogs för jag funderar på att skaffa en sån.
1.Skäller de mycket (skäller de typ på natten eller mot främmande människor eller så?)?
2."Hårar" de mycket inomhus?
3.Hur är de annars att ha som hund?
//Korint
Hej!
Först och främst vill jag välkomna dig hit till sheltie.ifokus
Hoppas du kommer trivas här hos oss, och att du får de svar på dina frågor du söker.
Svar på frågorna: (Detta är bara mina personliga erfarenheter, det kan skilja sig väldigt mycket mellan olika hundar i rasen)
1) Jag har inte upplevt att mina 2 shelties skäller mer än andra hundar, och när de gör det är det när det knackar på dörren men de tystnar när den som kommer går in. Då nosas det bara. På natten har de aldrig skällt. Vid lek och bus kan det komma ett och ett annat skall ibland, men det är bara kul tycker jag för då märker man på mina hundar att de tycker det är kul.
2) Nja, inte när de inte är i en fällningsperiod. Men när de väl är i fällningsperiod fäller de väldigt mycket päls inomhus. Som tur är varar inte perioden så länge, och sen är det inte ansevärt mycket päls som ramlar av.
3) Jag tycker sheltien är helt underbar; den är lättlärd, lyhörd, följsam sin matte/husse, kärleksfull och med ett hjärta i rent guld. Som många brukar säga och som verkligen stämmer, En gång sheltie, alltid sheltie:) Kika gärna in i trådar om medlemmarnas hundar, där finns bilder och rolig fakta om just deras hundar. Jag kan putta upp några trådar :)
Hoppas du fick några bra svar på dina frågor;)
Ha det bäst!
Kramar/carro, och hundarna Frankie och Pyret

Tack för svaren!
Just nu tar jag hand om en labrador, hon är också väldigt snäll!
1) Vissa shelties skäller en del, andra skäller mindre. Men något som är så bra, enligt mig, är att en sheltie endast skäller då det finns anledning för det. (ex. då det knackar på dörren). Min sheltie Ronja skäller knappt, men då det händer något kan hon skälla. Det är nog allt beroende på hund, själv störs jag inte utav skällande.
2) En sheltie "hårar" inte så mycket inomhus. Med undantag för fällningsperioderna. De korta perioderna varar inte så länge, men då kan man räkna med att man får lite pälstussar på kläderna om man inte är noga med att borsta hunden varje dag.
3) En sheltie går inte att beskriva med ord, det måste upplevas för att man ska förstå. För om jag visste vilken underbar hund jag skulle få då jag skaffade Ronja, så skulle vi ha skaffat en sheltie lååångt innan vi skaffade Ronja. De är otroligt lättlärda, går bra ihop med andra hundar (övriga djur också), och är så otroligt glada och älskar att arbeta. För mig är en sheltie rena drömhunden.
Mvh Emelie 
#2 Varsågod:) Å, labradorer är ju sååå söta <3 Vad heter hon? har du någon bild på henne? :)

#5 *Smälter* Helt bedårande
Vilket vackert namn hon har också :)

#6 Tycker jag med! Vi verkar tycka lika om allting! Kom förresten på en fråga till. Vilken färg har dina shelties?
#11 Tack för de fina orden! De värmer verkligen! får tacka min käre morfar som snällt ställer upp och skjutsar mig hit och dit och står för fotograferingern. =)
men visst syns det lite syskonkärlek? på bilden är dem strax under 9 månader eftersom de tävlade i valpklass 6-9 månader på sheltieutställningen.
#12 Din morfar är riktigt duktig, vilket syntes även på bilderna från Afrika (?) :)
Bara 9 månader?! Wow… så mycket päls som Sune och Ronja har vid 9 månaders ålder, så mycket päls har inte Frankie ens haft i närheten av i hela sitt liv. Och han är snart 2 år. Men det är ju fint det också:)
#13 Underbar <3

Superfina hundar! =¤ Önskar jag hade en själv!
#15 Drömmar kan bli verklighet, det gäller bara att tro på sina drömmar =)

Hoppas verkligen att du har rätt. =/
Mina hundar hittar du under www.netikka.net/khaggblom
#14 Jovisst har han sina intressen, och det syns också. Precis som du säger var det han som fotade bilderna från Afrika. Och jag tror minsann att han har smittat mig med sitt fotografiintresse!
Visst är dem olika alla sheltiesar, precis som människor, och gud vette sjutton hur världen hade sett ut om alla varit lika!
#19 Jättebra smitta du fått 
Jo, visst är det underbart att alla är så olika. Inte bara personligheter, jag tycker också det är kul att alla inte följer rasstandarden, tex som min Frankie. Hade alla varit enligt rasstandarden hade det varit mer konkurrenter på utställning tex..