Favoritraser?
Tänkte det skulle vara kul att veta vilka favoritraser ni har…
Min 5 i topp-lista:
- Sheltie, såklart

- Cockerspaniel
- Tervueren (belgisk vallhund)
- Collie, långhårig
- Groendael (belgisk vallhund)
Hmm.. kommer ha väldigt svårt att numrera raserna, så det blir nog utan inbördes ordning. x)
- Sheltie
- Lancashire Heeler
- Australian Kelpie
- Aussie
- Långhårig Collie
- Belgisk Vallhund Tervueren
Hm, jag är nog lite av ett vallhundsfan. x)
Men jag och terriers har liksom aldrig riktigt kommit överens, likaså andra grupper.
Men eftersom jag har haft Långhårig Collie, äger en sheltie och en heeler så är ju dem självklara på listan, min moster har haft aussie och grannen har en tervueren. Någon gång i framtiden vill jag ha en kelpie. :) Kanske kommer på någon till hundras som passar mig lista.
Andra raser jag gillar är springer spaniel, tollare, dvärg pincher m.fl.
#1 Jag är nog oxå lite av vallhundsfantast
. Därav 4 av 5 platser på listan.
Cockerspanieln är den enda som skiljer sej på listan, men eftersom vi till hösten kommer att få en cocker så finns den ganska högt på listan. Bra sida med cockern är att den är lite av en all-around hund. Sambon ville ha en hund han kunde ha med i jakt och spåra med och jag ville ha en som passar för agility, lydnad och utställning =)
#2 då verkar det som om cockern passar perfekt för er. ;)
Kan ju tillägga att jag gillar Basenji också väldigt mycket, men har aldrig träffat någon live så den hamnar utanför listan. ;)
#3 Jo, vi tyckte oxå cockern var e bra val
.
Basenji är en väldigt vacker hund har träffat några i verkligheten.
Mina favoritraser är:
- Storpudel
- Sheltie
- Damchi
- Tibetansk terrier
- Weimaraner
- Dobbermann
- Isländsk Fårhund
Jag har en massa fler favoriter som Katalansk fårhund, old Enlish Sheepdog, Briard, Berger de Picardie, Kooikerhondje o.s.v. men det skulle ta år och dar att räkna upp allihop. =P

- sheltie
- långhårig collie
- gråhund/jämthund
- pudel
- old enlish sheepdog
- australien kelpie
Sheltie kommer först, sen kommer alla andra 2:a, + många fler :)

Mina favoritraser är Shetland Sheepdog, Border Collie, Nova Scotia Dock Tolling Retriver, Japansk Spets, Australien Sheperd.
- Shetland sheepdog
- Norsk lundehund
- Tysk Spets/mittel
- Schäfer
- Belgisk vallhund (alla)
Sedan har jag massor andra raser. Ex. "Pon", Border Collie, Berner sennen, Australian shepherd, siberian husky och Isländsk fårhund (et.c.)
Mvh Emelie 
#5 Stor Pudel har jag haft, en vacker pojke.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#9 Visst är dom mysiga? =) Vi har haft två hannar och jag ska nån gång skaffa en igen och då vet jag precis vilken kennel jag skulle vilja ha ifrån om den finns kvar.. =P Vilken färg hade din? Hade han "utställningsfrisyr"?
Finns massor av raser jag tycker om men jag kan nämna några, kan inte heller numrera dem.
- Sheltie
- Tollare
- Cairn terrier
- Markiesje
- Alaskan Malamute
med flera ^^
- Shetland Sheepdog
- Weimaraner
- Kookierhondje
- Finsk Lapphund
- Grönlandshund
Usch vad svårt detta var, har ju så många favoriter, men dessa är dem som komme med på min lista:)
#10 Min pojke hade som liten "valplejon" sen när han fick päls som var ok så hade han den som dom brukar kalla amerikansk lejon men oj vad det så roligt ut och han trivdes inte med det alls. Så det vart den valiga lejon klippningen under utställnings tiden, sen till vardags hemma och efter avslutat utställnings kariär så gick vi tillbaka till "valp lejon" Min kille var svart och riktigt fint svart. Men en urhärlig hund att jobba med och ett kul komlement till min dobbisar. En dröm att gå ut med och med andra hundar.
Vilken kennel kom dina ifån? samt vilken kennel vill du ha i från nu? Nyfiken är man ju.
#13 Åh, vi hade också valplejon på våran första. Han hade kolsvart jättefin päls och han gick jättebra på utställningar men domarna trodde alltid att han skulle vara för stor så han mättes och han var precis så att han inte var för stor. =P Han hette After Dark's Spirit of Sankt Louis och var då alltså från kennel After Dark i Kiruna. Men den kenneln finns tyvärr inte nåmer.
Våran andra storpudel var en omplaceringshund som bara hette Morris i stamtavlan så jag vet inte om han kommer från någon kennel. Men han var så misskött på dom förra ställena han hade varit på så det är tur att man inte vet allt han har varit med om.. Han hade toiletteklippning för han hade så dålig päls. Han hade dessutom lite brunt i sin päls som förra ägaren hade färgat över när hon sålde honom åt oss.
Nu skulle jag vilja ha från kenneln Dandy Lion's http://www.dandy-lions.se/index.php?sid=2&lang=sv Hennes tik Stella är helt underbar och är jättlik våran Louie. Om jag inte hade parat Tindra så hade jag nog kontaktat henne om att få köpa en valp när Stella paras. =P

#5 Baraavren nyfikenhet frågar jagvrf du har sheltie om du gillarstorpudel bättre? ^^ Eller har du bägge kanske ;P?
Mvh Ellenfyrkant

Mina favoriter har nog varierat lite men vallhundar ligger i topp :)
*Sheltie
*border collie
*malle
*beauceron
*cocker spaniel

Såhär sermin 5 i topp ut ^^
*Sheltie
*Border Collie
*Papillon
*Nova Scotia Duck Tolling Retriever
*CavalierKing Charles Spaniel
Mvh Ellenfyrkant
#14 Dandy lion har hållt på bra länge, tror dom finns kvar ännu. Om dom bor kvar där dom alltid varit så är vi nästan grannar. Dom bodde ca 10 min från där jag bor.
Det är väl dotter som har kenneln nu? Kristina?

Här är mina favvoraser 
- Shetland sheepdog
- Korthårig Vorsteh
- Flatcoated retriever
- Border Collie
- Släthårig tax
// Sofie
#18 Jag tror att Kristina har hand om mellanpudeluppfödningen och hon som har storpudeluppfödningen heter Sofia.
Det fanns hundar från den kenneln i Louies (våran första pudel) stamtavla och därför kollade jag in den kenneln en gång och jag har verkligen helt fastnat för supersnygga Stella. Hon kommer säkert få urfina valpar. (Hon är dessutom klippt i den frisyr jag tycker är snyggast på pudel och som vi själva hade på Louie)
#15 Jag tycker om dom två raserna lika mycket, kan inte välja vilken av om jag tycker bäst om. Jag skrev inte i nån speciell ordning utan skrev bara upp några av mina favoritraser. =) Jag har en sheltie (snart två) och jag har haft storpudel och vill gärna ha det igen nån gång.
1. Sankt Bernhard
2. Borzoi
3. Collie
4. Mops
5. Siberian Husky

- Sheltie
- Australian Shepherd
- Amerikansk Cockerspaniel
- Pomperian (Dvärgspets)
- Old English Sheepdog

- Sheltie
- Australian Shepherd
- Toller
- Schäfer
- Flatcoated retriever
Min syster har iaf en tollervalp beställd nu så det ska bli kul :)
1 Sheltie och storpudel
3 Afghanhund
4 Collie
5 Australian Shepherd
#20 Du skrev även dobbis, har du haft någon?

- Engelsk springerspaniel
- Shetland Sheepdog
- Akita
- Tervurén
- Rottis
- Sheltie
- Aussie
- Dobber
- Pomperian
- Grand danois
#25 Mamma och pappa hade en jättefin Dobbermann som hette Cassie. Pappa körde drag med honom. Men han blev tyvärr överkörd när pappa rastade honom på ett ställe där man inte ens fick köra bil..
#28 Jag körde drag med mina med, vad hette din pappas hund på riktigt?
#29 Jag tror att den hette Zorins Cassieboy (Är dock inte säker på stavningen). =) Cassie var döpt efter sin pappa Zorins Casso boy
Kan du stammen? Vore så kul att få veta då jag haft dobbrar.
Jag skrev fel, pappan hette Brynstams Casso Boy. =P Alltså finns Brynstam med i stamtavlan. Men vi har tyvärr inte kvar stamtavlan till Cassie.
Oj vad kul, från familjen edström, kanske det var bryan själv som var pappan (Bryan von forell)
Ingen aning. Men Casso var iallafall väldigt framgångsrik inom fjälldrag.
Måste ringa till Liliht i kväll och kolla om hon minns vovven,

- Sheltie

- Tollare
- Kooiker
#37 Han ser ju jättefin ut! Vad jag saknar min Billiy då jag ser denna bild. Vilka fina minnen som kommer tillbaka. Tack för att få se denna bild.
#38 Ja, han gick superbra på utställningar (förutom att han var så stor, alldeles på gränsen till för stor, så domarna ville alltid mäta honom. Då kan man ju också gissa hur ståtlig han såg ut när han kom gåendes med den där frisyren). När jag skaffar storpudel nästa gång så hoppas jag att den har samma stolthet och ståtlighet som denna underbara hund hade.