Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 1594 ggr
medde
2008-04-22 20:23
0

Hundmat

Nu är jag nyfiken igen, denna gång gäller det hundens mat!

Vad ger ni för mat till era hundar? Är det enbart torrfoder eller blandar ni husmanskost i maten. Tillsätter ni något etxra som kanske vetegroddsolja, vitaminer, vitlökspukver, ja det kan vara mycket olika saker man kan till sätta. Vore även kul att veta vilken mat ni ger. Ni som har unghundar och valpar.  Ger ni valpfoder? När sluter ni med valpfoder?

Hur många gånger om dagen ger ni era hundar mat?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
2008-04-22 21:14
0

När Ronja kom till oss åt hon Royal Canin Mini junior, hon åt det tills hon var ca: 7mån, då bytte vi till Pro Plan som även Ivan äter. Jag brukar hälla i en matsked med olja, både för pälsens och tassarnas skull. Ivan får även plaque off i maten.

Hundarna får mat 2ggr om dagen, Ivan får 1dl per portion, Ronja får lite mindre, hon äter väldigt lite och sällan.

Saras87
2008-04-22 21:16
0

Freddie äter Royal Canin. Han får alltid lite hundkött på burk i med, för att göra det extra smarrigt. Freddie har lätt för att bli lite överviktig så därför äter han bantarfodret som royal canin har. Han äter 100 g om dagen. Sen brukar han få lite mat av oss efter att vi ätit ;)

Gunneriusson
2008-04-22 21:20
0

Dexter äter Royal Canin Medium foder. Han får en halv dl tre gånger om dagen, men snart ska jag gå över så han får en dl två gånger om dagen istället.

Han är ett riktigt matvrak, sist jag tog tid tog det 8 sek för honom att äta upp :)

medde
2008-04-22 21:38
1

#3 Oj 8 sek, det var snabbt. Mickey här hemma åt på det sättet då han flyttade in hos oss. Det var så han satt i halsen varje gång han åt. Jag peter nog i Mickey lite för mycket mat just nu. Men ska plana ut det sakta men säkert.

Mickey äter Purina, Pro plan "puppy" just nu, sen får han även husmanskost i maten, vilket han älskar.

SparklingTindra
2008-04-23 01:00
0

Tindra har nu börjat med ANF Holistic Fisk och Potatis som vi fick av en bekant som vunnit påsen på en utställning och som ger ett annat foder åt sin hund. Men jag ska köpa annan mat åt henne imorgon eftersom att hon fiser av det här fodret och luktar apa. =P Det får hon bara för att det andra fodret är slut och dom hade inte hunnit få in nytt på djuraffären här.

Annars äter hon ANF kalkon och korn 26/15 så det är vad jag ska köpa åt henne imorgon.

Valparna äter ANF Puppy 33/18, och det ska dom äta tills dom är ungefär 7 månader. Jag gissar att vissa inte kommer att fortsätta med det fodret, t.ex. Zorros ägare i Jokkmokk eftersom att det inte finns att köpa det där. Men Enya kommer iallafall att äta det.

Ellenfyrkant
2008-04-26 00:43
0

X

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2008-04-26 00:45
0

zigge äter uppblött royal canin adult 0mini morgon och kväll. han slkutade 0med valpfode när 0han var 9 månader.
Tilsätter inget annat då royal canin är ett bra helfoder redan ^^

Mvh Ellenfyrkant

medde
2008-04-26 10:23
0

Det verkar som ni alla ger valpfoder olika länge, vad är det som gör att ni slutar med valpfodret? Hur hunden ser ut i kropp och hull eller på rekomendationer?

Ronja06
2008-04-26 11:32
0

#8: Jag fick en rekomendation från en veterinär att sluta ge valpfoder då Ronja var mellan 7 och 8 månader. Jag minns tyvärr inte varför jag skulle sluta ge valpfoder.

Mvh Emelie Förlägen

Ellenfyrkant
2008-04-28 19:02
0

#8 Jag köper storsäckar d.v.s. 8-10kg, varierar. Då kände jag att det var onödigt att fortsätta köpa valpfodret när han var 9 månader då det på paketet rekommenderas till 10 månader. Så jag tog det jag hade och hällde i lite av adult fodret åå blandade helt enkelt så det inte blir en jobbig övergång för masgen. Men nu äter han royal canin adult mini.

Mvh Ellenfyrkant