Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettot-prat
Läst 935 ggr
medde
0

Innan utställning.

Vad gör ni innan ni skall på en utställning. Lämnar ni in hunden för bad med mera? eller sköter ni det hemma själva. Vad har ni lärt er det så fall? Lite nyfiken hur ni gör.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
0

Om det inte var allt för längesedan jag badade henne så brukar jag bada ca: 1v innan. Några dagar innan utställning klipper jag tasshåren samt pälsen kring öronen och kvällen innan borstar jag igenom henne ordentligt.
Sedan på själva utställningsdagen borstar jag och kammar henne igen.

medde
0

#1 Du sköter allt själv! Toppen bra. Var har du lärt dig det? genom böcker eller genom kontakter i rasen.

[Malin3033]
0

#2 Vi hade ju Collie tidigare, och dem har ju samma pälstyp, så därifrån har jag lärt mig en del. Ronjas uppfödare har även tipsat och visat.

Ellenfyrkant
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dushar zigge någon dagar innan, och borstar igenom pälsen ordentligt dagen innan. Sen blir det en snabbare genomborstning på utställkningsdagen då han redan är fin i pälsen. men uppfluffning såklart.
Dagen innan, under tiden han står dushen kämpar jag med att få bort limmet i hans öron på ett snyggt sätt då det behövs klippas lite också.
Ja och klipper han det sista gör jag också, kanske 2 dagar innan, sen varreh klart ! ;D

hihiu, bild från första utställningen (:
*nervös*

åå dumma reflexögon XD

Mvh Ellenfyrkant

emma93
0

Jag gör som Malin3033. Hade ingen som lärde mig från början utan har dels lärt av misstagen och fått råd från andra utställare när man väl varit på plats. Och så har jag för mig att jag nån gång för många år sedan var på en sheltieträff där en utställare/uppfödare visade pälsvården. Oh vad jag önskar att jag hade haft min uppfödare på nära håll så att jag hade kunnat lärt mig rätt från början, men man lär så länge man lever:).

Emmeli
0

Vi duschar 1 vecka innan utställningen, då pälsen hinner lägga sig igen, inteså kul med ett troll till hund. Sen klipper vi vid öron, tassar och hashår 3-4 dagar innan. Sen klipper vi lite i kragen också. Kvällen innan utställning tvättar vi krage och ben så dom får mer fluff och blir vita igen. Sen kammar vi och klipper lite på utställningadagen. Vi har lärt oss efter en uppfödare och upptäckt väldigt mycket själva! Sen har vi ca 3 böcker från Usa om klippning också!

[Malin3033]
0

*putt* finns det inte fler utställare här på sheltie.ifokus?

medde
0

Hazel är ju en flitig utställare. Var är min dotter gudmor?????

[Malin3033]
0

#8 kommer hon/ni på torsdag till strängnäs utställning? Skrattande

SparklingTindra
0

#6 Varför klipper ni i kragen? Har aldrig hört talas om det förut. =P

Emmeli
0

#10 det är en amerikansk klippning dom gör för att den skall få mera fluff. Även shellricks använder den. Även för hundar med väldigt tunna hårstrån passar den på då dom oftast har lite för långa hår runt kragen.

[Malin3033]
0

#11 du kan kanske inte beslriva lite hur ni klipper? är nyfiken

medde
0

#8 Nej, Hazel anmälde inte tyvärr! Det hade varit så kul

Emmeli
0

#12, hmm, skall som sagt scanna upp bilder på den så fort jag kommer i kontakt med scannern på den andra datan! Eå blir det lättare att se :)

medde
0

#14 Vi snälla och hjälpsamma ni är!

Emmeli
0

#15 Man skall ju hjälpa varandra!

medde
0

Det är det som är meningen. Men blir så glad då jag ser hur hjälpsamma ni är här! Blir stolt över att vara Sajtvärd på detta forum med alla trevliga medlemmar!

Emmeli
0

#17 aaw! Men det är ju inget trevligt om man inte är hjälpsam!

Ellenfyrkant
0

instämmer C:

Mvh Ellenfyrkant