"köpes" annons på blocket?
Jag har ju länge planerat hundköp, men då inte förän höst/vinter 08. Nu har planerna ändrats lite och det skulle passa utmärkt att få hem en valp i mitten/slutet av Juni. Éftersom jag inte hade planerat valp i Juni så har jag inte "hittat" någon kull. Är det alldeles för sent att finna en hund till salu nu och är det jätteoproffsigt att lägga ut en köper/sökes annons på blocket?
Jag vill ha alla tips jag kan få då det är första gången jag köper valp själv.

Det beror på, alla tkr självklart olika om denna sak!
Men jag personligen skulle inte lägga ut en "köpes" annons på blocket om jag sedan vill synas med min hund i olika form av tävlingar. Det finns otroluigt många skitpratare i hundvärlden! Även om man inte ska bry sig om dem så går skiten om en, men menar inte att man får skit om sig bara för att man sätter ut en sökesannons på blocket asså! Men ja, det är ganska oproffsigt. Men vill man inte synas med sin hund är det ändå ingen som vet vilka ni är eller har något att klaga på.
Om du vet vilken ras du är intresserad av, om det nu är en ranras kan du kolla den / de rasklubbarna och sen kolla vilka kullar som finns och när de är lev. kara kan man ju fråga uppfödaren om det inte står. Annars kan du alltid mejla direkt en kennel, kan dock hända att de antingen inte har någon kull för tillfället eller "fulltingat". Men detta är bara min åsikt (:
Du lkan ju alltid kolla på hundvalpar till salu på blocket ?
Lycka till och hoppas du hittar den rätte valpen :D
Mvh Ellenfyrkant
Kan hålla med lite #1, men jag tror att många uppfödare fortfarande har valpar otingade, var blue merle hanen på blocket redan tingad?
Okej, jag förstår vad ni menar även om det låter lite sjukt. Jag har inte ringt på den än då jag helst vill ha en tik och den finns väldigt långt ifrån mig. Det är dags att börja leta helt enkelt.
Vet någon nån uppfödare som har valpar lev. klara i juni så hojjta till! :)
Jag tror att kennel Moorwood har en 4 månaders bluemerle tikvalp som söker nytt hem, men jag är inte säker.
Sen vill jag också säga: Det är inte oseriöst att sälja valpar via blocket. Jag har haft annons på mina valpar på blocket. Man kollar ju upp köparna/uppfödarna likadant ändå. Jag tycker att det är tråkigt att folk tror att det är oseriöst att köpa/sälja hundar via blocket.
Men sätter man in annons om att man vill köpa hund på blocket som det var frågan om här så tror jag inte att man får så många svar. De flesta uppfödarna vill att köparna kontaktar en själv.
#4 Jag ska kika upp det nu :)
Jag tycker inte heller att det är oseriöst, det enda är då att man som jag (nybörjare på rasen) kanske kan bli lurad. Men det kan man ju var som helst. Mina kompisar hade sina valpar på annons och alla har jättebra hem idag.