I bilen...
Hej! Jag bara undrade hur ni gör när ni har hundarna i bilen, brukar ni ha dem i bagageutrymmet eller i baksätet? Hur ofta brukar ni stanna och rasta dem?
//Korint
Eftersom jag inte har en kombi bil så får Mickey sitta i baksätet. Ska jag åka långt så ser jag till att han är ordentligt rastad innan vi börjar våran resa. Vatten finns alltid med i bilen åt han. Sedan blir det att man stannar om man åker lång för fika paus och då blir det även rastning av hunden och sträcka på hans ben med en liten promenad. Men åker vi korta sträckor så stannar vi inte alls. Ser till att det är lagom svalt i bilen med, det är ju tur att man har air contition i bilen. Då trivs han bäst.
Då jag hade dobbisar så satt dom bak i bilen, under den tiden hade jag kombi. Vatten fanns även inne hos dom vid långa resor. Vilket det vart ganska ofta då vi tävlade mycket runt om i landet. Vattnet inne hos hundarna har jag nästan enbart på sommaren, men i måttliga mängder, så dom inte blir dåliga av dricka för mycket och sedan åka bil. På vintern behövs det inte lika mycket då vi åker. Då blir det vatten vid rastning.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Poitsu är i en bur i bagageutrymmet å Ressu är löst brevid. (Måste väl tillägga jag har en kombi). Vattenskålar har dom båda och vi stannar med jäman mellanrum, lite beroende på vädret.

Tova åker i bur, har dubbelbur så att jag kan 2 hundar med mej. Vattenskål hänger i buren och jag brukar rasta ordentligt innan så det är sällan jag rastar efter vägen. Brukar inte åka så fruktansvärt långt utan hon klarar sig utan rastning..

Det beror sig på, vi har 2 kombi bilar i familjen, och oftast har vi dem i samma bur, då Zeke mår bättre då(åksjukling) och vi ändå har en så pass stor bur att det skulle fått plats en vovve till, annars kan vi ibland köra med 2 burar.

Dexter sitter i baksätet eller framsätet med hundbälte. Innan han fick det så sprang han omkring i hela bilen vilket var både osäkert och jobbigt.
#5 Är det bra med hundbält? Vi har fått det i present till Mickey. Vore mycket intresannt att få veta.
#6 Jag har hundbälte till Tindra och det funkar jättebra. Helst ska man ha en Allsafe eftersom att det är den enda som är krocktestad, men jag har nån billigare variant som jag fått i julklapp (eller Tindra fick väl den i julklapp) som är krocktestad i USA. Nu var det ju inte mig du frågade egentligen men jag tänkte att jag skulle svara ändå. ;)

#6 Du skrev ju inte det här heller till mej, men jag känner mig för att svara. Jag tycker att hundbälte är bra om man inte har kombi eller får plats med bur! Hunden sitter säkert fast och man behöver inte oroa sig för att hunden skall springa runt som en dåre i sätet. Dock hade Lussi svårt att ligga still med bältet på, men han vänjde sig efter ett tag. JAg rekomenderar Allsafe som vi har :)
#7/8 Låter mycket bra, ska ta och titta efter detta i hundaffären idag och se.

Tiini trivs bäst på golvet vid passagerar sätet. Hon gillar inte att sitta i sätet medans man kör :) Och jag rastar alltid henne före vi åker någon väg.

Roligt att veta, var borta en vecka så jag kunde inte gå in.

Nu har du ju redan fått massa svara medde och jag kan instämma i dem. Tycker hundbälte är helt suveränt då jag inte kan ha bur i bilen.
#12 Jag kommer nog att köpa ett till Mickey efter ha läst denna tråd.

Om vi åker så som till afäärn så följer Zigge oftast inte med, men om han gör det sitter han i mattes knä (:
Om vi åker långt har han sin bur där bak (: Och stannar kanske 2 ggr på 25 mil.
Mvh Ellenfyrkant