Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: sjukdomar
Läst 1530 ggr
BrightGloria
0

Varför avlar man på "sjuka" hundar?

Har tittat igenom alla kennlar på sssk.org.
Typ hälften av alla kennlarna har shelties som dom avlar på med t.ex. crd, cea, colobom m.m
Varför gör dom det egenligen? Varför satsar man inte på helt friska rastypiska hundar?

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ressu
0

Bra fråga det har jag oxå funderat på.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ellenfyrkant
0

Min gissning: För att hunden är fina för övrigt åå de vill ha kvar linjerna. Eller så vill dom bara ha de till sällskap, lr annan hundsport (: En hund som ser lite dåligt kan man förtfarande ex. spåra med juh :D

Mvh Ellenfyrkant

Ressu
0

#2 För hemmaavel så är det ingen skillnad vad dom avlar på men om man som uppfödare inte kan avla på e "frisk" linje så tycker jag det är fel. Oavsett vad hunden ska användas till.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ellenfyrkant
0

#3 JKa och det tycker jag också! Det kan förstöra framtida sheltien! Men det var ett slags förök att ta sig in i deras tankar ok ;) ?

Mvh Ellenfyrkant

BrightGloria
0

Det kan ju vara så att dom har en frisk hund och avlar på den, dom behåller en valp som har ögonfel. Dom tycker att det är fel att omplacera den och låter den vara kvar. Men för att den är så fin och snygg så bestämmer dom sig för att avla vidare på den.

Men jag tycker ändå att det är fel! Hade jag haft en kennel och det visade sig att ALLA mina hundar hade en ögonsjukdom då skulle jag lägga igen eller köpa en helt frisk sheltie och avla vidare på den. Man kan ju som sagt tävla med den fortfarande.
Men tycker det är så fel. Finns det ingen sådan regel på svenska kennel klubben?

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

#5 Då är vi överens iaf (: Du upprepade i princip det jag sa :)

Mvh Ellenfyrkant

Sussan
0

Jag tycker nog att de flesta uppfödare gör sitt bästa.Man måste se helheten när man avlar. Man kan inte avgöra sin avel på någon enstaka detalj.

CEA, som är samlingsnamnet på vissa ögondefekter ger inga bekymmer för hunden. Att utesluta i övrigt utmärkta individer, p.g.a. lindrig, måttlig crd kan ge andra effekter, som t.ex. sämre avelsbas med högre inavel och som är det allvarligaste problemet för uppfödae inom allal raser att beakta.

Sussi