Uppletande

Har ingen hund, men jobbar på djuraffär. Där är det många som kommer in och dels köper de där västarna men också berättar om arbetet med det. Verkar väldigt kul, och hundarna. Som är med i affären verkar le med hela munnen. Hade jag hund så skulle jag absolut lära den det bland annat. Alltid bra med sådant som stimulerar hunden. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

När jag började så vallade jag upp en korridor ca 5 m bred och 50 djup, gick ut och la ut sakerna utan att hunden var med. Sen hämtade jag hunden i koppel och gick ut så långt att jag såg att hon vittrade in sakerna, då backade jag några meter bakåt och sen släppte jag. Ökade försiktigt avståndet jag gick tillbaka innan jag släppte och la olika antal saker men kanske fick gå ut i koppel mer än 1 gång om jag hade fler saker. Det är jätte kul att träna och tova älskar det :) lycka till
# 2
Jättetack för tipsen!! Hade du introducerat Tova för just de saker du la ut någon gång tidigare?

Nej det har jag inte gjort, bara sett till att hon är föremålsintresserad. Nu för tiden brukar vi köra med sånt som finns i bilen, tomma festisar, gamla mobiler osv :)
#4 Tack igen:). Då har jag nog börjat rätt i alla fall. Har försökt att vidhålla hennes föremålsintresse sen hon var liten, och nu börjar hon bära sakerna till mig. Men helst rusar hon ut, plockar upp den och kastar iväg dem…..jättelycklig förståss:). Men det gör inget, så länge hon har roligt.:)

Direkt när hon plockar upp den så vänd dej om och spring åt andra hållet, då brukar de bära med sig sakerna.. :)
#6 Tack! Det skall jag prova!
Vad är uppletande? :)

Ett moment inom högre klass och elit i brukset.. Hunden ska leta upp föremål som ligger i en ruta 50x50 meter som folk har gått överallt i, för att dom inte ska spåra! Så de får höja näsan och leta efter sakerna..