Ur valpköparens synvinkel
Jag tänkte fråga alla er hundägare, eller blivande hundägare, om hur ni önskar att förhållandet mellan valpköpare och uppfödare skall vara när ni har köpt en hund?
T.ex
Vill ni att uppfödaren ordnar träffar och aktiviteter då och då?
Vill ni att uppfödaren hör av sig och frågar hur det är, eller upplever ni det som att ni "blir kollade"? Föredrar ni att hålla kontakten själva och informera om både positiva och mindre positiva saker som händer? Eller vill ni inte ha nån kontakt alls efter att köpet är gjort?
Upplever ni det som positivt eller negativt att en uppfödare uttrycker önskemål om att valpköparna ögonlyser/röntgar/meriterar hunden även om den inte skall gå i avel?
Ja…det var bara några funderingar, och det var bara exempel. Spåna gärna fritt kring hur ni ser på detta med uppfödare-valpköparförhållandet.
Jag är evigt tacksam för min första uppfödare. Jag köpte min första dobber 1981 en brun tik. Min uppfödare sporrade mig hela tiden ang hunden. Hon fanns till hjälp min första utställningar med sitt stöd. Även hjälpte mig in på SBK då man var färsk visste man inte mycket. Jag gick mina kurser och började tävla, men henne ivrigt glad då jag varit ute, dåligt resultat som bra så sporrade hon. Hade även som premie då man klarade Bok/korning eller för övrigt meriterade hunden. Vilket var ju en kul morot med. Då man lyckades!
Vi hade valpträffar med mera. Man kunde ge både ris och ros till henne! Detta måste jag säga att då man var ny så var det ett enormt stöd och fick mig att stanna i rasen i nästan 20 år. Tack vare henne, ett varmt mottagande i rasen är nog väldigt viktigt. Alla har ju varit "blåbär" i början. Så visst har det hjälp mig med en bra uppfödare, då vet man hur viktigt det är och tar det vidare till sina egna valpköpare, och även om man ser en ny som står ensam på en utställning. Hjäpler man till.
Men visst idag då man mer erfaren så har man kanske inte denna kontakt utan mer en vänskaplig, men nog lika viktig den
Måste sticka in med att vi har kontakt än i dag!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Finns det inga mer som har lite åsikter om detta, tycker detta var en väldigt intresannt tråd att få läsa.
Jag har gärna kontakt med uppfödaren och tycker det är jättekul med valpträffar och liknande. Jag vill veta så mycket som mööjligt om mina hundars släktingar och valparna i samma kull såg man ju när de var små och det är kul att följa hur det går för dem.
Uppfödare får gärna höra av sig jag känner mig inte alls kollad. Nu har inte jag haft något behov av att ställa så mycket frågor, men jag skulle inte tveka att ringa uppfödaren om det var så. När det gäller önskemål från uppfödaren om att man ska göra vissa saker med hunden så beror det helt på vad det är tycker jag. Att de vill att man ska genomgå vissa udnersökningar tycker jag är helt OK, men när det gäller aktiviteter som t.ex. att de ska få utställningsmeriter så är jag mer tveksam. Jag skulle inte köpa en hund av en uppfödare som ställde det kravet.
Det är alltid kul då uppfödaren ordnar olika aktiviteter, eller valpträffar. Men det är inget måste för mig. Det viktigaste är enligt mig att man kan hålla kontakten. Och att både uppfödare och ägare kan höra av sig då och då om det är något. Personligen brukar jag informera både negativa och mindre positiva saker till Ronjas uppfödare själv.
Sigges uppfödare hade som krav att man skulle kolla höfterna på dem vid lämplig ålder. För mig spelar det inte någon större roll om uppfödaren har något krav. Jag upplever det mer positivt än negativit.
Mvh Emelie 
Jag lyfter upp denna tråd, då jag finner den väldigt intresannt. Hoppas fler svar kommer in.
Jag tycker det är bra att uppfödaren håller kontakt.
Qina och Saga´s uppfödare har jag väldigt bra kontakt med, pratar med henne flera gånger i veckan, vi bor ju bara några minuter ifrån varandra dessutom. Hon har inga valp/kennelträffar, däremot brukar vi träna tillsammans flera valpköpare lydnad mm. Henne kan man fråga om vad som helst och hon svarar ärligt på det, hon ställer upp i vårt och torrt även med hundpassning om man behöver det.
Nixons uppfödare har jag inte så bra kontakt med, men hon finns alltid till hands om man behöver hjälp med nått el kanske bara fråga om nått. Vi pratar inte med varandra på telefon, men vi bor ju 70 mil ifrån varandra också. Hon ordnar kennelträff varje år, har bara haft möjlighet att vara på 1 av dom. Hon svarar också ärligt på allt.
Jag tycker att båda uppfödarna är väldigt bra och bådas sätt passar mig egentligen, är väldigt nöjd med båda två.
#7 Håller med dig, Lillemor är verkligen en pärla. =) Hon hjälpte till jättemycket med Tindras valpning både före, under och efter valpningen.

Zeldas uppfödare var jätte trevlig. Glad och posetiv.
Har försökt få kontakt med henne många gånger, har skickat bilder på Zelda flera gånger genom mail. Frågat frågor m.m
Men jag har aldrig fått något svar tillbaka. Det är jätte trist. Ska man nå henne så måste man ringa, men man kan ju inte skicka bilder genom telefonen ju!
Hade jag varit uppfödare skulle jag jätte gärna vilja ha bilder på valparna och tittat på mailen varje dag. Men dom svara aldrig.
Hon sa iaf. att dom skulle ordna en valpträff men inte hört något än.
Men annars tyckte jag om den kenneln. :) Men när jag ska ha min nästa sheltie (för det kommer det garanterat att bli) så tar jag nog en annan kennel. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

#9 Det är lite samma för mig. Dexters uppfödare var helgo och verkade vara en sådan som verkligen brydde sig om hundarna då hon knappt ville släppa taget om Dexter när vi skulle åka hem.
Jag har mailat bilder och berättar hur det går för oss men får sällan svar, någon gång ibland.
Hon ville jättegärna att jag skulle ställa ut honom, fast det var inget krav från hennes sida. Så hon peppade mig till att göra det och det var ju tokskoj :)
Jag skulle gärna ha lite mer kontakt första året med uppfödaren, lite valpträffas och sådant. Vet att Dexter har två halvsyskon här i Söderhamn, men vet inte vilka det är. Skulle vara skoj att träffa dom!

Jag har ju haft Zigge i 10 månader nu och jätte nöjd med honom och uppfödarvalet (: Jag tkr det är trevligt att hålla kontakten med Zigges uppfödare och det skulle inte alls göra mig något om hon bad mig ögonlysa el. dyl. Jag tkr inte det är viktigt att uppfödaren fixar träffar även om det skulle vara kul nånn gång åå träffa massa shellrick's shelties :D Jag brukar mejla för att meddela anmälda utställningar, utställningsresultat och annat som jag vill ha svar på (: Känns jätte bra med min uppfödare, härligt! :D Så jag är iaf jätte nöjd! :D
Anne, Hugo och Tuva på bilden (: (uppfödare, Zigges far och mor)
Mvh Ellenfyrkant