Tränings tips?
Nu har jag funderingar om jag ska lära något nytt roligt trick. Men jag kommer inte på något att lära henne! Någon som har något bra trix man kan lära hunden. För er som inte vet så är Ronja klickertränad, så klicker brukar jag använda om det behövs.
Jag kommer att göra ett försök till att skriva upp alla Ronjas tricks som hon kan. Men jag kommer säkert att glömma något. Tack i förhand! :)
Sitt, ligg, stanna, apport, rulla runt, snurra runt, spinn, sitta fint, vinka, give me five, buga, tänd/släck lampan, "hämta" nalle, hon kan alla moment i lydnads klass I, och alla agility hinder, backa, "köa", gå på två ben, stå, åttan, slalom, mellan, räkna till 3, visa magen m.m.
Mvh Emelie 
dansa? det är det första jag kom på efter att ha läst ditt inlägg. eller spela död. eller ha godis på nosen, putta på en tennisboll när hon ligger ned (te.x). stå på din rygg. hopp upp i famnen (försöker jag lära Ronja just nu, går riktigt bra faktiskt och är väldigt roligt trick och även praktiskt).
där har du några förslag. :)
Oj. Glömde skriva in att Ronja kan hoppa upp på min rygg x) Spela död kan hon, fast hon viftar gärna lite på svansen samtidigt. Jag har funderat på att få Ronja att hoppa upp i famnen på mig, men det har inte funkat så bra då jag har försökt. Hur tränar du din Ronja att göra det?
Mvh Emelie 
#2 förslagen du har kvar är dansa, putta på boll och godis på nosen, perfekta trick att lära när vädret inte tillåter, även om hunden te.x inte får röra sig så mycket heller men den behöver ju fortfarande stimulering,.
Hopp upp i famnen;
en stor fördel är ju om hunden är lite hoppig och väldigt "på", vilket min Ronja inte är, men jag gjorde så att jag satte mig på en stol och satte Ronja ganska långt bort, ca: 5m så att hon kunde få ordentligt med fart eftersom hon ännu inte visste vad det skulle gå ut på. Klicker går utmärkt att använde om man vill. Det är viktigt att hunden kan lita på dig och att du därför aldrig gör misstag utan alltid tar emot hunden, även fast hunden hamnar rätt i knäet så måste du ta emot henne för att kunna gå vidare.
När Ronja är säker på vad du menar när du sitter på en stol, ställ dig upp, (nu kan du gärna ha en vägg till hjälp och ordentligt med benmuskler, detta är jobbigt!) när du står upp så måste du gå ner långt, inte så långt som ner på huk, utan något mitt emellan, nu ska hunden alltså hoppa upp i detta läget. Börja med att klicka så fort hon bara ställer tassarna på dina knän och fortsätt så tills hon fattar vinken och börjar bli lite ivrig, för det är det vi vill få fram hos hunden, det ivriga och lite "hoppiga". Utöka svårighetsgraden med att hon nu ska hoppa upp, eller iallfall försöka, alltså ta mer sats, klicka och beröm. Det är även viktigt att du har väldigt gott godis så att hunden blir mycket motiverad.
När hunden kan hoppa upp i din famn i detta läge, så res dig lite till, inte mycket, och var alltid jätte noga med att ta emot henne! för vi vill ju inte skrämma hunden. :)
Ett tips jag har är att du köper boken "Min bästa vän" av M.Hansson, en riktigt bra bok med massa tips och trixs för hundens alla egenskaper, nosen, balansen osv osv. Både för inomhus och utomhus.

här på den här länken finns några roliga trick.. håller på att lära tiini med att stå på bara framtassarna. går man också in på användaren så finns det videor på hur hon har tränat in momenten från första början :)