Beteende
Nu är jag igång igen! Tycker det är så kul och lära känna era shelties som individer, eller lära känna kanske man inte kan kalla det, men hur än rasbeskrivningen låter så är ju alla shelties olika som individer. Te.x pratas det mycket om att sheltien är reserverad mot främlingar, vilket inte alls stämmer här hemma, och vi har Ivan att jämföra med, som tycker att människor utanför flocken är de mest ointressanta på denna jord, dock är reserverad fel ord på honom, utan han är helt enkelt ointresserad.
Iallfall, tänkte kolla här hur försiktig/modig din sheltie är. Om vi tänker oss att jag håller fram en leksak, det är din sheltie och en till hund, springer din hund då rätt fram och tar leksaken eller låter han/hon den andra hunden ta den? Är det samma sak med alla hundar som din hund träffar/känner. Hur tar den för sig i övrigt?
Ronja låter Ivan alltid gå först, men det är ju inte så konstigt eftersom hon är yngst och blev uppfostrad av honom redan första dagen. Detta kan jag se som lite negativt i andra situationer, även när inte Ivan är med, ibland är hon inte lika "på" som hon verkligen kan vara ibland, vilket jag tycker är synd. Vi jobbar just nu mycket på hennes självförtroende och agilityn hjälper till mycket. När vi leker kamplekar får hon alltid vinna, hon får alltid vinna när vi springer ikapp, och ibland springer hon ifatt fåglar vilket gör att hon vinner även då. Och det går framåt. 

Intressant tråd, puttar så den får lite mer svar! :)
Den här tråden hade jag glömt. ändå var det inte så längesedan den skapades. vill ha fler svar!
Toppen att du hittade rätt på denna tråd!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Då skriver jag då.
Zelda (sheltie, 8½m) ska ha allas uppmärksamhet!
Gullar någon med Stintan (blandras, 6år) så går Zelda fram och slickar i ansiktet på personen som gullar med Stintan. Klampar upp i knät och trampar Stintan i ansiktet (då Stintan ligger på ryggen)
Får Zelda uppmärksamhet så går Stintan och lägger sig eller går fram till den gullande personen och puttar undan Zelda.
Vifftar man med en leksak så tittar Stintan ointresserat och tittar på när Zelda rusar fram och tar leksaken istället. Morrar och skäller och allt vad hon kan. Stintan väljer själv när hon har lust att leka. Ibland hakar hon på och busar hon med. Men då så gör Zelda allt för att ta den från Stintan.
Kastar jag iväg den så springer båda, kommer Zelda först så skäller Stintan så Zelda släpper den, springer iväg och kommer sedan tillbaka för att ha en dragkamp.
Hinner Stintan först så skäller och skäller Zelda. Springer tillbaka till mig och ber om hjälp. typ
Kommer det folk hem så är båda ivriga och tjuter som jag vet inte vad, iaf. Stintan. Zelda gör sådan där rynkning på nosen och kan inte sitta still. Människor är det bästa dom vet!
Det blev lite mer än väntat. Men så fungerar mina hundar. Stintan och Zelda delar nog på rangordningens 5 plats. Det är olika. För människorna kommer dom alltid vara under, katten och kanin har dom inget annat val till. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Ronja går helst inte fram till andra hundar. (fast det beror lite på vilken hund det är) Är det en hund som skäller och som är väldigt "framåt", vill hon helst inte gå fram. Men är det en hund som kanske bara sätter sig ned går hon gladligen fram och vill leka och busa.
Ronja är inte speciellt föremålsintresserad. Men visst kan hon "kampa" lite med någon leksak då och då. Är det någon som kastar en leksak och det är fler hundar med är inte Ronja intresserad utav leksaken.
Mvh Emelie