Hane?
Nu har jag äntligen hittat en annons om en trf. sheltie hane! Vi är inne på det, men pappa är fortfarande tveksam… Vad tror ni om en hane? Jag har hört att det inte är så stor skillnad på hane och tik i "sheltie världen". Är det rätt??
Mvh. Siri
Det stämmer. Hanen kan vara något skarpare i sinnet, men det är ju hur man uppfostrar hunden som avgör =)

Jag har två hanar och trivs jättebra med dem :)
Skillnaden mellan hane och tik är inte så stor. :) Men det är precis som Ressu säjer, en hane kan vara lite skarpare i sinnet. Men jag har även stött på tikar som också är skarpa.
Mvh Emelie 
#1 och #3, vad menar ni med skarpa? Jag förstår inte riktigt :P
Alltså en tiken är mera böjlig och nu är detta fel ord men kommer inte på nått bättre undergiven. Hanen ifrågasätter kanske lite mer vad du säger och har lite mera eget huvud. Detta blev nog lite underligt förklarat men hoppas du förstår vad jag menar

Right, det är inte så stior skkillnad på tik och hane. Men om du redan har en tik är det ju verkligensmidigast att köpa en till tik! Jätte jobvbigt (tkr jag) med löpning och sånnt, att man måste sära på dom under en tid.
Mvh Ellenfyrkant

men annars om du inte har en hund så spelar det nog ibnte så stor roll. Jag var helt inställt på en tik i början, men kom hem med en urgullig liten Zigge ändå (: Och inte är jag missnöjd, verkligen inte! Min moster sa snarare att hon inte såg någon egentlig fördel med att ha en tik om man inte tänkt ta valpar på henne. För dels löpet och pälsen under den tiden, blirjobbigt med virse verse, planera utställning pg.a. pälsen. Och övriga tävlingar och träning pg.a. humör. Men klart det skulle fungera ändå. Och nu i detta fall, med sheltie, behöver man ju inte tänmka på att tikar är mildare som med större raser. Så egentligen spelar det ingen större roll.
Mvh Ellenfyrkant
Just med Sheltie så upplever jag att tikarna kan vara mer svårhanterligare än hanarna, att tikarna är mer egna och bestämda. De hanar jag har haft och levt nära har haft en större vilja att vara till lags och jämnare, gladare humör. Men det är inte nån stor skillnad egentligen, just med Sheltie. Men jag skulle inte tveka på att skaffa en hane till. Tycker de är underbara, och så har det funkat väldigt bra med flera hanar tillsammans. Det är få gånger jag sett att det gruffas mellan Sheltiehanar.