Kliar sig mycket
Hej!
Det är så att Dexter kliar sig väldigt mycket och länge. Han har alltid gjort det och jag har kollat efter löss och loppor men inte sett något, plus att om han haft det så borde ju Sally börja klia sig också vilket hon inte gjort. Har kollat igenom honom i pälsen om han skulle ha nå utslag eller liknande men inte sett nått.
Jag har badat honom med milt schampo/balsam och sprutat på honom spray för irriterad hud. Inget verkar fungera!
Funderar på att ta honom vill veterinären, men de börjar ju alltid med att behandla för löss och det har han ju inte.
Nån som har något tips? Jag tänkte om det var något som var vanligt för hundar med lång päls eller något sånt. Har ju bara haft "korthåriga" hundar innan.
Kan det vara fodret? Skulle om jag vet att det inte få finns några små rara"husdjur" i pälsen, fundera över att det kanske kan bero på fodret. Min ena hane hade en precis sådan reaktion då på vissa foder. En foder allergi.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Kan det vara fodret? Skulle om jag vet att det inte få finns några små rara"husdjur" i pälsen, fundera över att det kanske kan bero på fodret. Min ena hane hade en precis sådan reaktion då på vissa foder. En foder allergi.

Jo, det skulle det ju iof kunna vara. Han har ätit samma foder som vi fick med av uppfödaren, och han har ju alltid kliat sig. Får kolla upp det. Tack för tipset, ibland blir man lite hemmablind :)
Visst är det så. Har du Dexter kvar på valpfoder?

hade en bordercollie som klia sig dag och natt, han kunde ligga och sova men hoppa upp och gnällde till o börja klia. Han behandlades med allt tänkbart och otänkbart, från foderbyten till olika medel, vad han tyckte bäst om var när jag smörjde in med Aloe salva då njöt han, men ack det räckte ju inte så låg stund. Värst var det när han bet hål på sin egen hud. Var till sist tvungen avliva honom, tyvär. Klokare hund finns inte. har gråtit många tårar av saknad.

#5 usch vad hemskt :( Så allvarligt kliar sig inte Dexter som tur är.
#4 Nej, jag har bytt till foder för äldre hundar nu. Men har inte märkt någon skillnad på kliandet.
Har han torr hud?
Det kan inte vara något så enkelt som att han fäller? då brukar då iaf Tindra klia sig så man tror att hon har både loppor och löss. =P
Men sen så kan han ju mycket väl ha löss även om du inte ser några. När Tindra hade det så letade jag igenom hela pälsen på henne och hittade inte en enda liten lus eller nåt ägg. Så jag for till veten med henne och dom letade igenom och hittade inte heller nånting. Men då kom en tredje person och tittade igenom pälsen och hittade ett enda ynka litet ägg. =P Veterinären sa att han aldrig haft såna problem med att hitta spår av löss förut.

Härpå våran ort har rävskabb gått under e tid, har du hört något om ifall det finns på ditt område?
Sen vill jag minnas att Dexter är ganska ung? Då kan det vara valpispälsen som håller på att falla av så det kliar som in i hälskotta. Zigge kliade sig extremt mycket ett tag när han var yngre, kliar sig fortfarande lite men inte alls lika mkt. Så om du inte har något fästinghalsband, drop el. dyl. skulle jag mycket väöl kunna tänka mig att det är valppälsen som håller på att åka bort, isåfall är det ingen fara.
Hoppas det löser sig!
Du kan ju alltid ringa vet. åå höra med dom ^^
Mvh Ellenfyrkant
Rävskabb skulle nog visa sig ganska ordentligt om det var. Så det tror jag inte på.