Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 940 ggr
KaptenKarin
2008-05-26 15:57
0

Kastrera hane?

Nu när det börjar bli dags för mig att skaffa hund är det självklart jättesvårt att välja, tik eller hane? Ska jag vara helt ärlig så har jag bäst erfarenheter av hanhundar, förutom en viss del, det här med tjejer. Nu i efterhand kan jag säga att jag tror att min förra hund Rocko skulle ha mått bäst av kastering, just för att slippa stressa upp sig, utsätta sig själv för faror (rymningar) och det eviga kissandet. Jag vill ju träna agility med min hund, får man göra det med en kastrerad hane och vad gäller på utställning? Vad säger uppfödare om man skulle vilja kastrera sin hund? (ursäkta min okunnighet, men frågar man ingenting får man ingenting veta Oskyldig )

Vad har ni för erfarenheter av att kastrera hanhund?

Ressu
2008-05-26 16:13
0

På agility är det ingen skillnad om du har en kastrerad hund eller inte, men på utställning är dom inte godkända.

En kastrerad hund blir inte lika full av hormoner när en tik löper, men jag har inte haft några problem med mina fast vi har löptikar i närheten. Nog snusar dom mera men lyder ändå när man säger åt dem Skrattande.

Ang. uppfödare så är det olika. Vissa vill ju själklart att deras uppfödning ska gå på utställning, men om du köper en hund så är det upp till dej om du vill kastrera den eller inte.

Hoppas du blev lite klokare iaf.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

KaptenKarin
2008-05-26 16:15
0

#1 Jadå det blev jag allt :) Det jag vill satsa på är ju agility men självklart skulle utställning vara roligt också.

Jag antar att det kan variera mellan raser och individer, När min Flat Rocko var 2-5 är blev helt galen när det var löptikar i närheten, ylade på natten och grejade men sedan lugnade det ner sig.

Ressu
2008-05-26 16:23
0

Jag har iaf inte haft några såna problem med mina hanar. Det som är bra är ju att man kan kastrera hanen precis när som helst. Om det inte funkar så är det ju bara att kastrera honom.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

KaptenKarin
2008-05-26 16:34
0

#3 Okej, jag tänker bara på hundens bästa jag Glad

medde
2008-05-26 17:55
0

Jag hade tik o hane samtidigt, detta var inget problem alls. Men visst för vissa hanar kan det vara rena terrorn att bo med en tik som löper. Då är det bättre att kastrera tycker jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥